Pentru Eurobike, cea mai mare expoziție de biciclete din lume, cifrele vorbesc de la sine: 46.300 vizitatori din industrie, 21.100 de fani și 1.852 de jurnaliști au fot prezenți la ceea ce unii numesc Mecca bicicletelor. La nivel global, cifrele de vânzare sunt în continuă creștere, lucru care justifică perfect cifrele uriașe care descriu numărul celor prezenți aici la Friedrichshafen, în Germania.
Chiar și în Europa, piața este în creștere de la un an la altul, în ciuda faptului că prețurile bicicletelor au crescut constant în ultimii ani. Pe de altă parte, așteptăm o stabilizare a acestora în perioada imediat următoare ceea ce nu poate reprezenta decât o veste bună. Sau poate parțial bună, deoarece multe dintre prețuri ating sume exorbitante: biciclete de top de enduro pot fi achiziționate pentru sume cuprinse într 5.000 și 8.000 de euro.
Bicicletele electrice care sunt în trend, dar vin de asemenea prețuri foarte mari. Dar cu toate acestea, cel puțin în Europa, e-bike-urile sunt cele care susțin momentan industria. Nu e de mirare, căci prețul mediu al unei biciclete elctrice vândute în Germania este de 1.800 de euro. Un cost halucinant pentru consumatorul român, dar absolut firesc pentru Europa de Vest. Chiar și așa, valoarea medie a bicicletelor vândute în Germania este de 600 de euro, în continuare mult peste piața românească. Dar cum discuția salariilor și a nivelului de trai este foarte complicată, am să sar peste acest aspect, sperând totuși ca românii să înceapă să investească mai mult în calitate, trăind astfel diferit experiența oferită de bicicletele de calitate. După cele trei zile de vizită în cadrul Eurobike, nu pot să trag decât o singură concluzie: bicicletele electrice sunt în continuă expansiune, existând în acest moment câte un e-bike din orice categorie: cross country enduro, oraș, triciclete sau chiar tandemuri.
Pe de altă parte, bicicletele fat bike încep să ocupe un loc important pe lista de priorități a producătorilor. Deși momentan fiecare producător mare se poate lăuda cu un astfel de model în gamă, cu siguranță pe viitor acestea se vor dezvolta corespunzător și vor apărea cu siguranță și modele mai atractive.
Producătorii est europeni, precum bulgarii de la Drag, au înțeles acest detaliu și vor oferi pentru 2015 un fat bike pentru aproximativ 650 de euro, un preț foarte decent comparat cu oferta celor de la Canyon, Scott, Specialized sau Trek. Iar cum fatbike-urile atrag publicul ca un magnet, cu siguranță se anunță încă de pe acum un bestseller.
Biciclete de Cross Country devin din ce în ce mai ușoare, iar unii producători deja propun astfel de modele, în versiunea cu roți de 29 de inch, echipate cu furci fixe. Astfel se ajunge la greutăți foarte mici, de aproximativ 7-8 kg.
Chiar și full-suspension-urile din categoria Cross Country au mai recuperat la acest capitol, unele modele fiind de asemenea mai ușoare decât cele ale anului trecut. Evident, vorbim aici de aceleași sume exorbitante, pentru cei dispuși să plătească pentru o bicicletă foarte ușoară.
La capătul celălalt, al bicicletelor entry-level, greutățile au mai crescut o idee, deoarece modelele cu roți de 26 de inch sunt aproape inexistente, iar cele de 27.5 inch au roți ceva mai mari, anvelope cu un diametru mai mare, furci mai mari, iar astfel apar câteva sute de grame în plus. Desigur, toți ne așteptăm ca pe măsură ce tehnologia evoluează să ne trezim cu bicicletele entry-level mai ușoare, însă nu este cazul. Doar cei dispuși să plătească se pot bucura de biciclete decente din punct de vedere al greutății. Și probabil așa va fi de acum încolo.
Carbonul este mai prezent ca oricând pe bicicletele de All Mountain și Enduro, reușind să reducă semnificativ din greutatea acestor biciclete. Astfel, se obține o medie de 12.5 kg, față de media de 14 kg a bicicletelor cu cadru din aluminiu, o greutatea bună ținând cont că aceste biciclete au suspensii de 140-160mm, tijă de șa reglabilă sau anvelope groase.
Anul acesta, doi producători români au fost prezenți la Eurobike: DHS și Pegas. Cei de la DHS au prezentat atât noile biciclete din gama Devron cât și din cea low-cost. Devron însă va veni cu câteva surprize pentru 2015, pe care vi le vom prezenta într-un articol viitor.
Pegas a venit cu modelele deja prezentate pentru anul în curs, dar au adus și un prototip de oraș cu roți de 28 de inch și un ghidon poziționat foarte jos. Bicicletele acestora au putut fi admriate în cadrul standului celor de la Melon.
În ceea ce-i privește pe producătorii de componente, Sram vine cu gama de frâne Guide, care urmează să înlocuiască vechile Elixir-uri, dar și cu sisteme de transmisie mai acceptabile din punct de vedere al prețului în segmenetul 1×11.
Din acest punct de vedere, este clar că 1×11 va fi viitorul, deoarece simplifică transmisia și scade greutatea. Nu în ultimul rând, cei de la Shimano au prezentat noul XTR, care vine cu un plus față de sistemul de transmisie al celor de la Sram: poate fi configurat cu 1, 2 sau 3 foi, împreună cu cele 11 pinioane. Practic, poți avea la dispoziție 33 de viteze, chiar dacă în mod realist nu poți folosi extremele încurcișate, dar chiar și așa, este o opțiune fără precedent în industrie. Schimbătoarele hidraulice de la Acros nu mai sunt la nivel de experiment dar rămân în continuare un produs exotic.
Poate mai mult ca niciodată, în 2015 vei putea cumpăra componente foarte colorate și foarte diverse, un vis împlinit pentru cei pasionați de tuning-ul bicicletei. Astfel, la nivel de pipe, angrenaje, foi, pinioane, tije de șa sau ghidoane, poți face mii de combinații. Și dacă tot am pomenit de pinioane, trebuie să amintesc faptul că foarte mulți producători mici de componente, oferă pentru 2015 un pinion de 40 sau 42 de dinți, disponibil pentru cei care vor să utilizeze o foaie și 10 pinioane.
La nivel de frâne Magura consider că sunt cei care prezintă un produs cu adevărat diferit. Este vorba despre noile frâne MT7 pe care am avut ocazia să le testăm, care folosesc 4 pistoane și 4 plăcuțe de frână în etrier, oferind o putere de frânare monstruoasă.
Bicicletele celor mai renumiți sportivi din lume, precum Nino Schurter, au fost de asemenea prezentate la standurile producătorilor, așa cum poți vedea în fotografia de mai jos.
Pe scurt, 2015 va fi un an de creștere și afirm asta deoarece gamele de biciclete sunt acum mai diversificate ca oricând deci vor oferi consumatorilor și mai multe opțiuni. Diversitatea înseamnă vânzări mai mari.
Legat de piața locală, vom avea surprize atât din partea producătorilor români cât și partea celor bulgari. Cu siguranță vor acapara segmente noi, în special datorită faptului că prețul rămâne în România principalul factor de decizie în achiziționarea unei biciclete, brand-ul nefiind încă cel care dictează piața, din păcate.
Dragoș Mitroi
Friedrichshafen, Germania
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…