O intrebare inevitabila ne trece prin cap si incearca sa fie procesata rapid : cum vor arata bicicletele in viitor? Pentru moment, aceasta idee este si ramane doar un simplu exercitiu de imaginatie, in mintea fiecaruia dintre noi. Dar viitorul nu este atat de intunecat, deoarece exista designeri care fac eforturi pentru a contura imaginea bicicletei viitorului si de a ne ilumina calea catre intelegere.
Suna ciudat? La fel de ciudata pare a fi si bicicleta viitorului, pentru care designerii cauta solutii care mai de care mai interesante, mai eficiente din punct de vedere al costurilor si bineinteles din punct de vedere al realizarilor tehnice ale bicicletei.
Un lucru este insa sigur : bicicleta va avea si in viitor tot doua roti, indiferent de cum sunt plasate acestea si indiferent de forma acestora! Iar in viitorul apropiat, bicicleta va deveni un mijloc de transport nelipsit, mai ales pentru marile orase ale lumii. Exista multe idei si proiecte ca bicicletele sa fie integrate complet in modul de viata al locuitorilor, sa suplineasca in mare masura automobilele si sa ofere solutii rapide de transport, pe distante scurte si medii.
Exemplele pozitive in acest sens sunt tarile nordice precum : Danemarca, Suedia, Olanda unde bicicleta este un mijloc de transport nelipsit, de aici plecand multe dintre ideile care contureaza forma bicicletei din viitor, iar intr-o oarecare masura si Germania si Franta, unde numarul de biciclisti se afla intr-o constanta crestere.
Bicicleta electrica parea nu cu mult timp in urma doar o idee fara prea mari sanse de realizare. Astazi insa, vanzarile se afla intr-o continua crestere, reprezentand primul pas catre bicicletele „sofisticate” pe care le vom vedea in cele ce urmeaza. Producatorii spun ca viitorul a inceput astazi odata cu biciclete electrice iar acestea se vor dezvolta radical in viitor.
O sa aruncam impreuna o privire peste cele mai noi concepte propuse de designeri, ce urmeaza sa ne „miste” in viitorul nu foarte indepartat.
Printre cele mai interesante proiecte se numara si cel propus de 3 studenti din Marea Britanie, denumit London Garden. Acesta presupune eliberarea centrului Londrei de automobile, lipsa acestora fiind suplinita de un sistem performant al mijloacelor de transport in comun, care, alaturi de bicicleta, formeaza o echipa imbatabila.
Bicicletele sunt electrice si se incarca in timpul pedalatului sau recapata energie in timpul franarilor. Dupa ce acestea sunt impachetate, pot fi folosite in mijloacele de transport in comun drept scaune, beneficiind de o forma compacta.
In momentul in care acestea sunt fixate de podeaua autobuzului, energia stocata in bicicleta la pedalat, se transfera catre autobuz incarcand acumulatorii acestuia. Acesta reprezinta defapt costul „biletului” pe care utilizatorul trebuie sa-l plateasca pentru utilizarea autobuzului, tramvaiului sau metroului.
Di-CYCLE este un concept de transport dezvoltat pentru competitia olandeza de design Brabantse Spelen. Astfel, compania GBO Design a dat nastere unei biciclete cu rotile dispuse in paralel, capabila sa functioneze atat pe asfalt cat si pe teren accidentat sau chiar apa.
Ideea crearii acestei biciclete se adreseaza persoanelor active, care doresc sa-si extinda plimbarile si pe canalele cu apa ale oraselor.
Poate fi utilizat de asemenea si ca un mountain bike, capabil sa strabata terenuri dificile.
Biciclete care se transforma in rucsac exista chiar si in prezent. Freerider a relatat despre aceasta intr-un articol din trecut. Aici insa discutam de un concept mult mai avansat.
Urmeaza trendul bicicletelor viitorului, caracteristica principala fiind posibilitatea de a fi compactizata rapid. Poate fi transportata foarte usor, aceasta cantarind doar 5,5 kg, pe viitor fiind posibila reducerea greutatii totala, prin folosirea de materiale usoare.
Acest concept de bicicleta a fost propus de Chang Ting Jen intr-un concurs international de design al bicicletelor si a fost primit cu mare interes de catre pasionatii de biciclete.
Nu putea sa lipseasca din acest articol nici tanarul Ciprian Frunzeanu, care a facut valuri in comunitatea internationala de designeri cu conceptul sau de bicicleta a viitorului. Conceptul prezinta o bicicleta de politie, menita sa sustina echipele care patruleaza pe strazi.
Aceasta are in dotare o geanta pentru echipamente, lumini rosii-albastre, sirena, gps, un recipient pentru bauturi, echipamentul agentului si altele.
Cadrul este realizat din aluminiu iar jantele din fibra de carbon.
Conceptul propus de designerul asiatic Yirong Yang este o bicicleta articulata la mijloc, ce poate fi ajustata foarte facil in functie de dorinta fiecaruia. Astfel, oricine isi poate gasi pozitia ideala pe bicicleta prin comprimarea sau extinderea ampatamentului.
Poate fi folosita atat ca bicicleta cat si ca uniciclu iar dupa utilizare este compactizata pentru depozitare in spatii restranse.
In continuare, in galeria foto, vom prezenta si alte concepte propuse de diversi designeri din toate colturile lumii. Daca urmarim tendintele generale in designul bicicletelor, constatam ca ne indreptam catre biciclete compacte, pliabile si care sunt menite sa se integreze cat mai bine in peisajul urban. Viitorul, cel mai probabil, ne rezerva multe suprize. Totusi atata timp cat bicicleta va folosi conceptul de doua roti, putem sta linistiti.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…