Continuam seria inceputa saptamina trecuta despre trendurile din industria bicicletelor, ce se vor face remarcate anul viitor. Ca un scurt rezumat, in articolul anterior am discutat despre Mountain Bike-uri, Cursiere, Biciclete pliabile si biciclete electrice. Dar sa vedem in continuare, ce tendinte ne sunt rezervate pentru anul 2010.
Anii dominati de componente gri sau negre sunt deja istorie, deoarece tendinta care se facea putin remarcata anii trecuti, va exploda in 2010 : totul, dar absolut totul, de la ghidoane la foi sunt acum oferite in culori diverse. Mai mult de atat, chiar si formele sunt total diferite, riderul avand in ziua de astazi posibilitatea de a alege intre un disc simplu/anost sau unul cu un design iesit din comun. Lumea BMX-urilor este mai ales „afectata” de acest trend al culorilor si al formelor, acest domeniu abundand cu piese multicolore, completate de forme care de care mai bizare sau mai „cool”.
Este suficient sa aruncam un ochi pe noile modele de mountainbike-uri pentru 2010, si o sa observam ca aceasta tendinta se face extrem de remarcata : paintwork-urile bicicletelor sunt mai profesionale si mai detaliate ca niciodata, 3 sau chiar 4 culori facand parte din gama coloristica a modelelor. Producatorul care s-a remarcat cel mai bine la acest capitol, pe langa Cube, este Corratec care ofera pentru 2010 o noua gama de biciclete foarte colorata, atat pentru mountainbike-uri, cursiere cat si pentru bicicletele de oras. Chiar si noul slogan al companiei ne trimite cu gandul in aceasta directie : „Color Your Way!”. Foarte in trend este si paintworkul de „Team”, insemnand ca unele modele sunt oferite in aceeasi culoare ca modelele de competitii. Chiar daca tot acest proces multicolor creste pretul bicicletelor pe alocuri, lumea incepe sa-si manifeste interesul pentru design mai mult ca niciodata, in plus de asta sunt mai pregatiti ca oricand sa aloce o suma ceva mai mare pentru un produs final care arata chiar bine.
Cine ar fi crezut, acum 10 ani, cand bicicletele cu 3 foi si 7 pinioane, adica 21 de viteze, pareau sa fi cucerit lumea definitiv, ca vor reveni la moda bicicletele dotate cu o singura viteza? Singlespeed inseamna ca bicicleta are instalata doar o foaie si un singur pinion, suficient pentru deplasarile prin oras. Aceste biciclete sunt cunoscute si sub numele de „Fixies” si predomina mediul urban. Fiind una dintre cele mai vechi idei de angrenaj (la inceput toate bicicletele erau prevazute doar cu o foaie si un pinion), acestea sunt la fel de vechi ca bicicleta in sine si sincer, nimeni nu se mai gandea la un come back atat de spectaculos.
Aceste biciclete se potrivesc cel mai bine, acelor rideri care pun foarte mult accentul pe design si pe simplitate : fara schimbatoare de viteze, fara schimbator de foi sau de pinioane : totul este cu acest sistem simplu si la obiect. Sentimentul este bineinteles ciudat, cand treci de la o bicicleta cu 21 de viteze la o bicicleta cu o singura viteza, iar cei mai obisnuiti cu acest tip de angrenaj ar trebui sa fie bmx-erii. Apropo de acestia, in Germania trendul este sa incepi sa faci trick-uri in genul celor de bmx, doar ca pe biciclete cu roti de 28′. Suna interesant nu? Cine ar fi crezut?
Daca unii tind sa confunde termenii Fixie cu Singlespeed, o sa va explicam noi de ce o fac : pentru ca la o prima vedere, nu exista nicio diferenta din punct de vedere al aspectului, de aceea termenii sunt adesea folositi ca sinonime, unul pentru celalalt. Dar exista o diferenta si aceasta este chiar majora am putea spune. La Singlespeed, poti sa misti pedalele si in spate, astfel incat sa poti sa ti le aranjezi cand te urci pe bicicleta. La Fixie in schimb, daca pedalezi in spate, exista doua posibilitati : fie actionezi frana instalata in butucul spate, fie pedalezi direct in spate. Mai putin practice decat Singlespeed-urile, Fixie-urile sunt preferate de adevaratii fani ai bicicletelor clasice. Un trend ce probabil se va dezvolta si mai mult in perioada care urmeaza, ne face curiosi asupra evolutiei acestuia.
Bicicletele 29ers, altfel spus biciclete echipate cu roti de 29′ (mai mari chair decat cele ale citybike-urilor), sunt caracterizate direct printr-un singur termen : mare, foarte mare. Aceasta este o tema, pe care o vom aborda pe larg in saptamanile ce urmeaza, deoarece in Statele Unite ale Americii, acestea incep sa se impuna ca un trend ce cunoaste vanzari in continua crestere. La Eurobike, am avut ocazia sa testam un 29er. Pe scurt, diferentele sunt mari intre o bicicleta normala de 26′ si una de 29′. In primul rand, totul este mai mare decat ai crede : rotile, cadrul, furca, anvelopele. Avantajele directe sunt viteza mai mare de deplasare cu mai putin efort, chiar si in offroad, cursa mai mare de amortizare a furcii, depasirea obstacolelor se face mai facil pe traseele montane (datorat, evident, rotilor mai mari).
Cine profita din plin de aceste biciclete? Evident riderii mai inalti, in special cei care masoara peste 1.85 m cel mai probabil ca le vor indragi de la inceput, deoarece in afara de confort mai bun, acestea ofera si un look mai omogen, in sensul ca nu vei mai arata ciudat pe bicicleta, daca esti foarte inalt. In Europa, aceste modele sunt inca privite cu scepticism, iar multi dintre rideri sunt convinsi ca 26′ este masura standard. Ca echipare, forma, principiu de functionare 29ers-urile nu difera cu nimic de bicicletele obisnuite, doar ca sunt si chiar par mult mai mari. Din pacate din poze, nu ai cum sa sesizezi diferenta, aceasta se face remarcata doar cand te aflii fata in fata cu bicicleta. Specialistii nu se asteapta la niciun boom de vanzari in Europa pentru 2010, dar sunt convinsi ca 29ers-urile isi pregatesc acum terenul pentru perioada imediat urmatoare.
Nici partea tehnica nu se lasa mai prejos in 2010, astfel incat unele idei pe care le consideram deja consacrate si de neinlocuit, isi fac acum loc printre piesele clasice, incercand mai intai sa le domine, ca apoi sa le inlocuiasca complet. Vorbim aici de noile tipuri de transmisie care au aparut pentru biciclete, de la transmisia pe curea, pina la vitezele plasate in butucul spate al bicicletei.
Shimano are cu modelele Nexus si Alfine, doua modele de butuci pentru roata din spate, care integreaza atat sistemul de franare (cu actionarea pedalei in spate) cat si sistemul de schimbare al vitezelor, deocamdata doar 3. Dar nici SRAM nu s-a lasat mai prejos, oferind doritorilor un altfel de sistem pentru butucul de spate : i-Motion Sportsline, este in mare parte acealsi sistem ca cel oferit de Shimano, cu vitezele integrate in butuc, doar ca aceasta se poate utiliza fara probleme si pentru bicicletele destinate competitiilor. Alti producatori, ofera transmisii pe curea, fara ca schimbarea vitezelor sa fie resimtita, riderul reusind sa pedaleze constant dar sa capete o viteza mare.
In centrul atentiei in acest moment insa, se afla cureaua de transmisie din carbon Gates Poly Chain, care va inlocui in scurt timp (estimeaza specialistii), transmisia pe lant, deoarece este mult mai usoara, mult mai practica, mult mai putin zgomotoasa si nu are deloc nevoie de intretinere. In momentul de fata insa, toate aceste sisteme noi sunt vazute ca exoturi, tehnologia pentru acestea urmand sa fie pusa la punct mult mai bine in anul care urmeaza.
Noutatile nu o sa inceteze sa apara, iar idei noi se nasc zilnic, din dorinta de a oferi produse cat mai competitive, cat mai usoare si cat mai ieftine. Anul 2010 se anunta unul cat se poate de interesant, atat pentru producatorii de biciclete cat si pentru producatorii de componente, ambii cunoscand in ultimul an, un avans tehnologic considerabil. Evident, ca va vom tine mereu la curent, cu orice noutate din domeniu, imediat ce va fi facuta cunoscuta presei.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…