Evenimentul de ciclism montan TransAlpin Bike Marathon s-a desfăşurat duminica trecută în munţii Parâng având startul şi sosirea în staţiunea Rânca la 1600 m altitudine. La start s-au aliniat 234 ciclişti din care 202 au reuşit să termine acest maraton de mountain bike, unul dintre cele mai dificile din România datorită diferenţei mari de nivel, peste 1500m, traseului foarte tehnic pe alocuri şi a temperaturilor de doar 8 grade pe creastă.
TransAlpin Bike Marathon, editia a 3a, şi-a închis porţile duminica trecută după ce timp de peste 7 ore un număr de 234 biciclişti au atacat drumurile forestiere, potecile şi platoul din munţii Parâng în dorinţa de a obţine un timp cât mai bun sau, de ce nu, un loc pe podium.
Foto: Andrei Tanasoff
Evenimentul a pus la dispoziţia concurenţilor 3 trasee. Traseul Marathon – lung de 50 km, cel mai dificil dintre cele 3, un traseu care urca participanţii la peste 2000 m altitudine până pe platoul munţilor Parâng, Traseul Classic – lung de 36km, un traseu nu cu mult mai uşor faţă de Marathon însă mai scurt şi cu o diferenţă de nivel mai mică, acesta urcând participanţii doar până la altitudinea de 1600 m şi Traseul Family – traseu destinat părinţilor care au dorit să fie alături de copii lor în concurs, traseu cu o lungime de doar 11 km.
După o săptămână de vreme caniculară, după o noapte de ploi torenţiale cu tunete şi fulgere şi după o prognoză meteo care anunţa 98% şanse de ploaie în ziua concursului, TransAlpin Bike Marathon a pornit la drum la ora 11 duminică 11 august. Dacă vreodată a însemnat ceva zicala „cine nu riscă nu câştigă”, acum s-a adeverit că cei care cred în legile naturii şi în şansă au finalmente de câştigat. La ora 11 concurenţii aliniaţi sub poarta de start au plecat în cursă pe o vreme frumoasă, pe un traseu puţin umed, numai bun pentru a nu fi prea mult praf şi la o temperatură perfectă de 20 de grade. Se vedea însă pe cer că vremea era instabilă, aşa cum s-a dovedit mai târziu în cursul zilei.
Participanţii înscrişi la traseele Marathon şi Classic au plecat în aventură la ora 11 în timp ce Family a avut startul 10 minute mai tarziu. TransAlpin Bike Marathon este însă un concurs atipic. În timp ce majoritatea maratoanelor dispun de un profil al terenului în forma literei A, urcare apoi coborâre, la Rânca profilul traseului este un V. Cu alte cuvinte participanţii încep cu coborârea spectaculoasa pentru a finaliza pe urcare. Din acest motiv TransAlpin Bike Marathon este unul din concursurile care te va solicita la maximum.
Coborârea se face pe drumuri forestiere, pajişti şi poteci prin păduri de munte pentru ca la final, după aproximativ 16 km de coborâre intensă, să te apropii de Peştera Muierilor, zonă turistică foarte vizitată la sfârşit de săptămână. Coborârea se încheie cu o secţiune de trepte pe cere cei mai temerari biciclişti le-au abordat frontal, fără sa clipească. Coborârea spectaculoasă este foarte tehnică pe alocuri şi foarte abruptă aşa că doar cei cu suficientă experienţă au putut să o parcurgă integral pe bicicletă. Cei cu un simţ de conservare mai dezvoltat au ales ca pe unele zone să se dea jos şi să coboare pe lângă bicicletă. Dar toate acestea doar după ce în prealabil puteai atinge viteze de peste 50 km/h pe anumite porţiuni de mers la vale.
Foto: Dragoș Constantin
După Peştera Muierilor participanţii au continuat pe drum forestier de bună calitate în urcare uşoară şi constantă până au ajuns la punctul de alimentare cu numărul unu. Aici toată lumea putea lua o pauză, puteau discuta cu organizatorii şi afla detalii despre ce îi aşteaptă mai departe şi se puteau rehidrata cu apă, săruri minerale sau băuturi energizante oferite de organizatori. De asemenea puteau consuma din produsele speciale destinate sportivilor care depun efort. Acestea au refăcut aportul de carbohidraţi şi au domolit pofta de mâncare ce se făcuse simţită după 23,5 km de pedalat.
Tot la acest punct de alimentare cele doua trasee (lung şi scurt, respectiv Marathon şi Classic) se despărţeau. Traseul Classic continua urcarea pe drumul forestier în timp ce bicicliştii de la Marathon făceau dreapta pentru a escalada un nou munte. Cei care s-au înscris la concurs la traseul Classic, cunoscându-şi limitele, mai aveau de urcat doar până înapoi în staţiunea Rânca, pe drum forestier care devenea, încet-încet, din ce in ce mai abrupt, mai îngust şi mai accidentat. Cei cu condiţie fizică mai puţin bună au fost nevoiţi să împingă la bicicletă o mare parte din această urcare.
De la punctul de alimentare 1 pe cei de la traseul Marathon i-a aşteptat o lungă urcare spre platoul munţilor Parâng. Întrucât mare parte din cei înscrişi la această distanţă au fost biciclişti mai experimentaţi, mulţi au putut parcurge distanţa pe bicicletă. Însă nu toţi. Cei care nu au fost în formă fizică maximă au putut apela la metoda clasică testată şi încercată – împinsul bicicletei. La kilometrul 35 cicliştii de la traseul Marathon au fost întâmpinaţi de o privelişte încântătoare. Mai întâi pentru că au întâlnit punctul de alimentare 2 unde şi-au putut reface forţele, după care traseul urma să părăsească pădurea şi să iasă în golul alpin unde peisajul era altul şi la fel şi provocările.
La dificultatea traseelor s-a adăugat şi vremea instabilă de care vorbeam la început. Dacă dimineaţa vremea a fost bună, în jurul orelor 13 cerul s-a acoperit de nori. Cei de la traseul Classic au fost prinşi de o ploaie moderată pe urcarea spre staţiunea Rânca în timp ce bicicliştii de la traseul Marathon au fost surprinşi de aceeaşi ploaie în drum spre golul alpin. Fiecare a suportat condiţiile în funcţie de organismul sau. În timp ce unora le-a fost frig la cele 8 grade cât erau pe platou, alţii s-au simţit slăbiţi mai mult în zona Peşterii Muierilor unde au fost în jur de 30 de grade.
Una peste alta TransAlpin Bike Marathon 2013 a fost un concurs dificil de mountain bike, desfăşurat pe o mulţime de tipuri de drumuri şi poteci, pe vreme uscată şi ploioasă şi pe temperaturi care au variat de la 30 de grade la 8 grade. Doar cei mai experimentaţi cât şi cei dornici de aventură au fost în măsură să treacă, la finalul zilei, pe sub poarta de finiş. TransAlpin Bike Marathon a avut 11 categorii de participare care au dispus de un fond total de premiere de 3.300 lei numerar şi 2.500 lei în produse şi servicii. Cele 11 categorii au fost separate în funcţie de vârstă şi sex la care s-au adăugat şi două categorii Elite, pentru masculin şi feminin. Clasamentele generale pot fi consultate pe site-ul oficial al evenimentului www.maraton.transalpinbike.ro.
Impresionantă este diferenţa dintre sportivii de la categoria Elite, alături de premianţii locurilor 1, 2 şi 3 de la fiecare categorie, în comparaţie cu amatorii entuziaşti care au luat startul şi care sunt cu adevărat forţa motrice a evenimentului. În timp ce Elitele participă la astfel de concursuri pentru podium şi palmares, ei terminând TransAlpin Bike Marathon 2013 in 2-3 ore, marea majoritate a concurenţilor participă de dragul sportului, de dragul întâlnirii cu prietenii, de dragul atmosferei, al muntelui şi mai ales de dragul bicicletei. Cel mai puţin pregătit participant al ediţiei de anul acesta a terminat concursul în 7 ore şi 41 minute. Dar a terminat, nu a abandonat! Majoritatea sunt conştienţi de greutăţile pe care le vor întâlni pe traseu – căldură caniculară, frig pătrunzător, deshidratare, crampe musculare, oboseală, urcări imposibile sau coborâri la fel însă toate acestea fac parte din farmecul muntelui, al comunităţii cicliştilor şi din dorinţa ieşirii din rutina zilnică.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Multumesc pentru articol. Frumos la fel ca traseul, iar timpul (atat soare cat si ploaie) si diferentele de temperatura au fost cireasa competitiei. Mi se pare ca ai punctat la sfarsit, te-ai adresat organizatorilor, in urma comentariilor din primul articol dupa eveniment, ca si amatorii sunt importanti (http://www.freerider.ro/mag/trans-alpin-bike-marathon-viata-la-inaltime-56938.html)
@Paul Dragan:
Asteptam la anul un traseu cu privelisti cel putin la fel de frumoase ca anul acesta. Si sa nu scoti amatorii din competitie :)