Categorii: ArticoleMag

Sputnik HZV

Bicicletele Sputnik au deținut un segment din piață în vremurile comuniste, alături de Tohan și Pegas numărându-se printre cele mai cunoscute biciclete. Pot spune că Sputnik-urile au fost  mai râvnite decât produsele românești și pe bună dreptate, acestea erau dotate cu 4 pinioane, schimbător de pinioane și cu o manetă pentru acționarea schimbătorului montată pe țeava inferioară a triunghiul frontal al cadrului.


Cum orice hit cunoaște și decăderea, Sputnik HZV (XB3 în rusă) nu a făcut nicio excepție. Acum însă a devenit o piesă de colecție pentru toți nostalgicii acelor vremuri. Și să pui mâna pe un exemplar bine păstrat poate fi o provocare. Am găsit acest Sputnik în curtea lui Nelu, undeva în județul Argeș. Acesta a achiziționat-o pentru o sumă modică, de aproximativ 150 de lei, urmând s-o folosească pentru toate deplasările în oraș. Deși a utilizat bicicleta în trecut, automobilul personal i-a oferit destul confort pentru a-l determina să renunțe la vechea bicicletă și s-o vândă. Într-un final însă, a considerat că alternativa oferită de bicicletă este mai ieftină dar nu neapărat mai rapidă.


După cum poți observa din fotografii, angrenajul original a fost schimbat cu unul mai nou și în ciuda faptului că are 3 foi, doar cea mijlocie este utilizată. Pedalele, jantele și anvelopele au fost de asemenea înlocuite însă restul componentelor sunt cele originale. Chiar și șaua a rezistat în condiții rezonabile până în zilele noastre. Un exemplar bine întreținut poate fi achiziționat pentru 300 -400 de lei, iar unul foarte bine întreținut, pentru aproximativ 600 de lei.


Dacă ești deținătorul unei biciclete Sputnik, așteptăm fotografiile tale pe echipa at freerider.ro pentru a le publica pe site.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Am vreo 4 .. cu 15 ..5 si o viteza ...toate reconditionate cu piese moderne de actualitate...nu le vind ..circul cu ele...cadrele produse in 76 -79 erau cu cr- mo-4130
    ...dupa 80 s au stricat la material si ei cu ol- 45/3

  • Wow... am si eu una exact la fel... numai ca toate piesele sunt originale pe ea... o sa ii fac poze si o sa le postez :D

  • De fapt, numele adevarat e ”HVZ” - fabrica de biciclete Harcov.

    Faimosul ”XB3” e scris cu alfabetul chirilic.

    PS. Nimeni nu spunea CCCP, nu?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma