Categorii: ArticoleMag

Sisteme de transmisie: Shimano SLX vs. SRAM X7

Când vine vorba de sisteme de transmisie mid-level, putem aduce în discuție gamele Shimano Deore sau Shimano SLX și gamele Sram X5 sau Sram X7, produsele fiind concurenți direcți pe piață. Există câteva diferențe între cele două game pe care ți le vom expune mai jos și care sperăm că te vor ajuta în următoarea achiziție. Astăzi, ne vom concentra pe gamele SLX și X7, datorită spectrului mai mare de utilizare: XC, Am, Enduro, iar în unele cazuri izolate, Freeride. Da, producătorii nu au nicio problemă în a monta componente din această gamă și pe bicicletele construite pentru cele mai dificile trasee, iar asta nu poate însemna decât un singur lucru: oricare din cele două variante este una solidă.

Revenind la diferențele dintre cele două, în principiu este vorba de nuanțe și de preferințele fiecăruia dintre voi. Ambele funcționează la nivel de secol 21, au greutăți oarecum apropiate și prețuri similiare. Cu toate acestea, tehnologiile utilizate de Shimano nu sunt utilizate de Sram și viceversa, datorită faptului că fiecare companie și-a înregistrat la timp ideea și o folosesc în exclusivitate. Două exemple clare: funcția de 2-way-release de la Shimano vs. TYPE II de la Sram.

Să trecem direct la subiect.

Schimbătoarele de pinioane:

Shimano SLX este disponibil în 4 variante: Shadow, Shadow Plus, ambele putând fi alese cu patină medie și cu patină lungă. Sram X7 este disponibil în versiunea simplă sau TYPE II, cu 3 lungimi de patină, cea scurtă fiind dedicată bicicletelor de Freeride/Gravity care utilizează angrenaj cu o singură foaie.

Shadow plus este un sistem care odată activat, întărește patina schimbătorului, eliminând astfel bătăile lanțului. Spre deosebire de Sram, la Shimano acesta are un comutator prin care activezi sau dezactivezi respectiva funcție. În cazul Sram, fie cumperi schimbătorul cu acest sistem, fie fără. Sram TYPE II oferă avantajul blocării patinei într-o poziție care facilitează enorm demontarea și montarea roții de spate. O mențiune legată de Shadow Plus: schimbarea vitezelor spre pinioanele mai mari, este puțin îngreunată atunci când Shadow Plus este activat, adică padela manetei schimbătorului se acționează o idee mai greu.

În ceea ce privește viteza de schimbare, Sram X7 este o idee mai rapid, dar aproape insesizabil. Asta datorită raportului de 1:1 utilizat pentru tragerea cablului. Este sesizabilă în schimb brutalitatea schimbătorului, care în cazul celor de la Shimano poate fi observată doar pentru schimbătoarele Zee sau Saint. Un avantaj al schimbătorului Shimano SLX îl reprezintă construcția compactă, care nu depășește gabaritul cadrului.

Din punct de vedere al greutății Shimano SLX cântărește 309 grame, pe când Sram X7 270 de grame. Prețul lui SLX este de 75 de euro (în medie), iar cel al lui X7 de 80 de euro.

Schimbătoarele de foi:

Ambele schimbătoare de foi, atât cele de la Shimano cât și cele de la Sram, sunt disponibile cu prinderi diverse și în versiuni pentru 2 sau 3 foi. De apreciat este introducerea noului standard de prindere, Direct Mount, pentru ambele schimbătoare, care permit instalarea și reglarea mult mai facilă. Pentru aceasta, ai nevoie ca prinderea specifică să fie existentă pe cadrul tău.

Din punct de vedere al performanțelor, Shimano va necesita o forța mai mică pentru schimbarea foilor și este de asemenea mai suav. Greutatea lui SLX este de 139 de grame, pe când cea a lui X7 este de 140 de grame. SLX este oferit pentru 30 de euro, pe când X7 pentru 38 de euro (în medie).

Manetele schimbătoarelor (shiftere):

Acesta este un alt capitol care aduce diferențe mari între cele două. Shimano a evoluat mult și oferă manetele sale cu funcția 2-way-release – schimbările în treptele inferioare pot fi făcute cu ajutorul padelei în ambele direcții. Mai mult, poate coborî două pinioane deodată. La Sram lucrurile stau destul de simplu: padela de jos urcă lanțul pe pinioane și are mai multe trepte, iar cea de sus, coboară câte un pinion și poate fi acționată într-o singură direcție. Sram compensează însă prin suprafața mai mare a padelei și prin jocul mai mic din manete dar și prin cursa mai scurtă a padelelor. În cazul celor de la Shimano, padela superioară nu este realizată dintr-un material prea plăcut la atingere, iar asta se întâmplă chiar și în cazul gamei XT.

Greutatea este diferită deoarece shifter-ele de la Shimano au mai multă tehnologie înglobată. Astfel, Shimano SLX pun pe cântar 264 de grame, iar Sram X7, 232 de grame. SLX este oferit pentru 75 de euro, iar Sram X7, 63 de euro.

Angrenajul:

Ambele angrenaje sunt dotate cu ax integrat și cu un BB ușor, doar denumriea diferă. Sunt disponibile cu foi în mai multe formate, cu foi mai mari (pentru roți de 26 de inch) sau foi mai mici (pentru roți de 27.5/29 inch).

Cu BB, greutatea lui Shimano SLX este de 905 de grame, pe când cea a lui Sram X7 este de 975 de grame, GXP-ul adăugând alte 80 de gram extra (date valabile pentru versiunea 3×10).

Prețul lui SLX este de 160 de euro, pe când a lui X7 de 170 de euro.

Pinioanele:

Ambele casete de pinioane sunt disponibile cu 10 viteze, fiind în pas cu vremurile. Există diferite formate, iar diferența de preț este de aproximativ 15 euro, cele mai ieftine fiind SLX, cu un preț de 60 de euro. SLX cântăresc 340 de grame, iar X7, 365 de grame.

Nu în ultimul rând, lanțul are o greutate de aproximativ 270 de grame pentru ambele modele, iar prețul este asemănător: 30-35 de euro.

Greutate totală:

Shimano SLX: 2.227 grame
Sram X7: 2.332 grame

Preț total:

Shimano SLX: 430 euro
Sram X7: 456 euro

Pentru orice versiune ați opta, vă recomandă cu căldură versiunile Shadow Plus, respectiv TYPE II, deoarece cum spuneam și mai sus la capitolul schimbătoare, aduc câteva avantaje incontestabile. Dacă înlocuiți lanțul, pinioanele sau foile, asigurați-vă că utilizați componente noi, astfel s-ar putea să existe scăpări sau schimbări imprecise. Pentru o mai bună funcționalitate este recomandat ca la nivelul sistemului de transmisie să utilizați componente de la același producător. Spre exemplu, un shifter Sram nu funcționează cu schimbător Shimano, datorită raportului de tragere diferit al cablui (1:1 Sram și 2:1 Shimano).

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • MA INTERESEAZA DACA ACHIZITIONEZ PINIOANE SRAM DACA SUNT COMPATIBLE CU SCHIMBATORUL MEU DE PE SPATE SHIMANO DEORE. vA MULTUMESC.

  • De ce este atat de scump SLX?
    Am cumparat tot sistemul SLX, in afara de frane si am iesit undeva la 250 euro, de pe BikeDiscount.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma