Gama Shimano STEPS cuprinde urmatoarele componente : un motor de 250 W, un sistem de franare, bottom bracket, butuc cu viteze integrate, manete de frane cu diverse comenzi, butuc pentru roata din fata cu motor si optional, frana integrata, un sistem de iluminare si un computer central.
Cu Shimano STEPS pe traseu
Am testat gama STEPS instalata pe un city bike in Germania, cu ocazia editiei 2010 a EuroBike. La o prima privire, superficial aruncata asupra bicicletei este greu sa-ti dai seama ca aceasta beneficiaza de sustinere electrica la pedalat. Poate doar acumulatorul montat pe portbagajul bicicletei mai ofera cateva indicii, insa pentru un ochi neavizat, sistemul este integrat perfect.
Displayul de dimensiuni generoase montat pe ghidon, permite selectarea nivelului de sustinere la pedalat. Activat pe cea mai intalta treapta de sustinere, Shimano STEPS nu ofera aceleasi reprize de acceleratie precum sistemul Bosch, prezentat de noi in testul cu Scott Sub 10. Este insa suficient, incat sa poti parcurge distante de pina la 50-60 de km fara sa obosesti. Motorul este montat in butucul din fata, acesta intervenind discret fara a accelara brusc. In plus, energia obtinuta din franari este regenerata, intocmai ca la automobile. Acest proces poarta denumirea de E-Gain. Acumulatorul poate fi reincarcat complet intr-un timp scurt, de doar 1 ora.
Tot pe display pot fi urmarite diverse informatii : viteza de deplasare, nivelul de sustinere la pedalare, ora, nivelul de incarcare al acumulatorului si foarte interesant, viteza in care te aflii pe moment. Asta se traduce printr-un „gear indicator”, care este disponibil doar cu un butuc Nexus cu 8 viteze integrate. Astfel, esti permanent informat despre treapta de viteza in care te deplasezi.
Pentru a accentua faptul ca sistemul isi are radacinile in secolul 21, cei de la Shimano au montat pe manetele de frana si cateva butoane, foarte usor de actionat, care controleaza informatiile de pe display. Maneta din stanga iti faciliteaza navigarea prin meniul computerului montat pe ghidon, iar butoanele de pe maneta dreapta actioneaza printre altele si sistemul de iluminare al bicicletei. Tot in partea dreapta a ghidonului exista si comanda pentru stabilirea nivelului de sustinere la pedalat : „high” sau „low”.
Daca farul care face parte din gama STEPS este clasic, stopul este integrat in acumulatorul montat pe portbagaj. O solutie practica, menita sa mai salveze ceva greutate.
Impresia pe care ne-a lasat-o STEPS la pedalat coincide cu filosofia celor de la Shimano in ceea ce priveste acest sistem : bicicleta trebuie sa ramana un vehicul la a carui punere in miscare este necesar sa-si aduca contributia si utilizatorul. Sustinerea la pedalare se opreste dupa viteza de 25 km/h.
Intregul sistem Shimano STEPS cantareste 8,3 kg, asadar o valoare decenta pentru o gama cu atatea componente. Daca punem in calcul greutatea medie a unei biciclete de Trekking, 14 kg, obtinem o valoare de aproximativ 23 de kg. Nici mica dar nici exagerat de mare pentru o bicicleta care se bucura doar de traseele pe asfalt.
Este cert ca gama STEPS va echipa multe biciclete de oras in viitorul apropiat, dar Shimano nu a facut inca nicio precizare in ceea ce priveste costul de achizitionare al acesteia.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…