Categorii: ArticoleMag

Shimano Deore sau Shimano Deore XT?

Am spus-o în mai multe rânduri: Shimano Deore reprezintă una dintre cele mai bune alegeri atunci când vine vorba de raportul performanță/preț, iar Deore XT, una dintre cele mai bune alternative la liniile high-end, precum Shimano XTR sau Sram X.0.

Prețul este cel care face cele două de componente să fie foarte atractive, dar care sunt diferențele reale dintre cele două? O să analizăm în acest articol, greutatea componentelor, funcționalitate cât și prețul acestora, pentru a vedea care dintre oferte este mai avantajoasă și mai ales care este cea care se potrivește necesităților tale.

Shimano Deore reprezintă gama mid-level a producătorului Shimano și asemenea gamei Deore XT, este la fel de potrivită pentru Cross Country sau maratoane. Shimano recomandă însă XT-ul și pentru bicicletele de All Mountain sau Enduro, prin prisma performanțelor dar mai ales a greutății.

Sistemul de transmisie: Deore vs. Deore XT 2013

Angrenajul

Foile ambelor angrenaje ajută la trecerea rapidă a lanțului de pe o foaie pe cealaltă, însă în cazul XT-ului, se întâmplă mai rapid. Ambele sunt prevăzute cu 3 foi (deși XT-ul poate fi comandat și în versiunea cu 2 foi, iar din 2014 Deore i se alătură). Shimano susține că brațele lui XT sunt mai rigide, facilitând un transfer de energie mai eficient. Suprafața ambelor angrenaje este destul de sensibilă la zgârieturi, iar o cursă prin noroi cu siguranță la lăsă urme pe brațele celor două angrenaje.

Greutate: Shimano Deore FC M590 cântărește 930 de grame pe când Shimano XT M782, cântărește 810 grame. Ambele valori sunt cu Bottom Bracket inclus.
Preț: Diferența de preț este de 100 de euro între cele două angrenaje, Shimano XT fiind oferit pentru 165 de euro.

Alegerea noastră (raport calitate/performanță/preț): Angrenajul Shimano Deore.

Manetele schimbătoarelor

Shimano XT mizează pe o calitate mai mare a materialelor utilizate, nu au display care-ți arată în ce viteză te afli și sunt bineînțeles mai ușoare. De asemenea, padela inferioară de la Shimano XT poate fi poziționată spre interiorul ghidonului sau spre exteriorul acestuia. Mecanismul din interiorul manetelor XT face ca shcimbările să pară mult mai precise, dar este susținut și de schimbătoarele superioare.

Greutate: Manetele Shimano XT cântăresc împreună 278 de grame, adică cu 30 de grame mai puțin decât Shimano Deore.
Preț: Diferența de preț dintre cele două este de 45 de euro, Shimano Deore XT fiind oferite pentru 88 de euro, iar Shimano Deore pentru 43 de euro.

Pinioanele

În cazul pinioanelor, cele din gama XT sunt proiectate pentru schimbări mai rapide, iar asta se poate observa din construcția pinioanelor. În plus, acestea sunt mai mult decupate decât în cazul pinioanelor Deore, însă la final, diferența de greutate este de doar 10 grame între cele două.

Greutate: Pinioanele Shimano Deore XT cântăresc 350 de grame, pe când Deore 360 de grame, în formatul 11-36 și 10 pinioane.
Preț: Shimano XT sunt oferit pentru 53 de euro, iar Shimano Deore pentru 30 de euro.

Schimbătorul de foi

Cu ajutorul manetelor, schimbătorul de foi Shimano XT schimbă ceva mai ușor dar și mai rapid. Diferența de greutate și de preț între cele două este minimă, așadar de ce n-ai alege produsul superior?

Greutate: 148 de grame cântărește schimbătorul Shimano XT și 162 de grame schimbătorul Shimano Deore, ambele în versiunea Top Swing pentru sisteme de transmisie 3×10.
Preț: Shimano XT este oferit pentru 30 de euro, pe când Shimano Deore, pentru 22 de euro.

Schimbătorul de pinioane

În cazul schimbătoarelor diferențele sunt clare: materiale diferite utilizate pentru cușcă și patină, diferență de greutate și diferență în cazul funcționalității. Shimano XT are avantajul de a fi oferit cu tehnologia Shadow Plus, eliminând bătăile lanțului în cadru pe traseu, pe când Shimano Deore este disponibil doar cu tehnologia Shadow (design compact) sau Non-Shadow. XT-ul este cel care shcimbă mai rapid, mai precis, mai silențios și care se dereglează mai greu.

Greutate: 258 de grame pentru Shimano XT Shadow Plus și 286 de grame pentru Shimano Deore Shadow. Acesta din urmă are în componență o patină din oțel, pe când Shimano XT are o patină din aluminiu.
Preț: Pentru 80 de euro poți intra în posesia lui Shimano XT, pe când pentru 38 de euro, Shimano Deore poate fi al tău.

Frânele

Ambele pot fi brutale, însă Shimano XT sunt mai controlabile din punct de vedere al dozajului. Frânele Shimano Deore au avut ceva fading pe coborârile foarte lungi, pe când XT-urile s-au comportat exemplar de fiecare dată, indiferent de situație. Unul dintre merite merge și către discurile ICE Tech cu care erau echipate frânele Shimano XT, care contribuie din plin la disiparea rapidă a căldurii. Shimano XT sunt gândite atât pentru Cross Country, dar și pentru Enduro, acolo unde este nevoie de frânări lungi și repetate. Unii rideri de Cupă Mondială utilizează aceste frâne cu succes și pentru concursurile de Downhill. Shimano Deore în schimb rămân un set de frâne pentru Cross Country și All Mountain. Diferențe mari între materialele utilizate, dar și între prețuri.

Greutate: niciuna dintre cele două frâne nu este ușoară, fiind lejer surclasate cu concurenți precum Avid sau Formula, în schimb sunt foarte durabile chiar și în cazul unor căzături serioase. 287 de grame cântărește Shimano XT și 329 de grame, Shimano Deore (bucata). Ambele modele, fără disc.
Preț: fără disc, Shimano Deore pot fi achiziționate pentru 43 de euro/bucata, pe când Shimano XT, fără disc, pentru 105 euro. Acestea din urmă sunt livrate cu tot cu plăcuțe de frână cu radiator.

Deci, ce alegem și pentru ce anume?

Shimano XT sunt clar orientate către cei dispuși să cheltuiască mai mulți bani pe o linie de componente, dar care au și alte așteptări în ceea ce privește calitate și prestațiile. Cum spuneam și mai sus, Shimano XT sunt orientate către cei care vor o linie de componente mai ușoară, care să poate fi folosită într-un mediu mai dur – iar asta se traduce prin durabilitate mai mare, pe când Shimano Deore sunt mai degrabă potrivite pentru hobby bikers, care nu vor să cheltuiască prea mulți bani pentru a obține calitate de la componentele achiziționate.

Linia noastră preferată de componente rămâne Shimano XT, pentru saricini dificile și pentru mediul high-end, în special datorită sistemului Shadow Plus, al manetelor schimbătoarelor și al frânelor. În schimb, Deore este și probabil va rămâne ceva timp una dintre cele mai economice variante mid-level, cu prestații mai mult decât decente și cu un preț de invidiat. În ceea ce privește gama Deore, putem spune că exceptând pinioanele și schimbătorul de pinioane, mai greu faci diferența între performanțele reale ale celor două linii de componente dacă le încerci pentru prima oară.

Total preț: Shimano XT – 626 euro, Shimano Deore – 284 euro – diferență de 342 de euro – suma poate fi investită într-un set de roți sau într-o furcă nouă. Deși ai spune că nu este un preț potrivit pentru o furcă mid-level, ai șansa să găsești astfel de furci sau roți cu discounturi serioase, provenind din anii anteriori.
Total greutate: Shimano XT – 2.412 grame, Shimano Deore – 2.704 grame – diferență de 292 de grame – diferența de greutate poate fi recuperată prin înlocuirea furcii sau din setul de roți, dacă preferi varianta mai ieftină, Shimano Deore.

Prețuri: bike24.de

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • salutare! vreau sa cer o parere ... am pe bicicleta manete integrate cu schimbatoare deore Dx iar la cel de pinioane s-a rupt maneta. sa caut sa cumpar alta pereche sau sa caut doar acea maneta deore dx.referitor la calitate

  • Suscriu la spusele unor colegi de mai sus, la pinioane diferenta e mare rau. Deore sunt ancore fata de xt, sunt cat o cutie de rama mare!

  • Am cantarit numai ce transmisia XT 3x10 Dyna Sys (ultima editie) si rezultatele sunt dupa cum urmeaza:

    - angrenaj 165 mm: 857 g (758 fara bb)
    - pinioane 11-36: 337 g
    - lant 116 zale siltec: 279 g
    - shiftere: 250 g (128 g spate si 122 g fata)
    - deraior spate RD+ SGS: 260 g
    - deraior fata top swing: 145 g.

  • pinioane HG 62 11-36 (Deore): 455 gr.
    pinioane CS-M771 11-36 (Deore XT): 343 gr.

    Diferenta enorma, mai ales ca e masa in miscare. Nu mai punem in discutie diferentele la capitolul schimat viteze.

  • buna ziua
    revin cu o intrebare la care sper sa ma lamuriti
    am reusit sa adun schimbator shimano xtr,pentru pinioane schimbator foi xtr ,lant xtr si manete 2x10 xtr.Pina aici xtr dar pinioanele xt angrenajele xt.Ce va rog dantura la pinioane si cele doua foi se potriveste cu cea de la xtr,materialele sunt din punct de vedere calitativ comparabile/
    acum am 8 pinioane ,pot monta caseta cu 10pinioane pe acelasi butuc?
    sper ca voi primi un raspuns la intrebari,
    Va multumesc marcel

  • Pinioanele Deore 2013 pe 10 randuri 11-36 au 460gr nu 360.deci la pinioane ie diferenta fata de xt.

  • Hmm...interesant comparativul acesta, dar mi se pare nitel irelevant... adica se adreseaza unor categorii diferite clar de rideri.
    Mai relevante mi s-ar fi parut niste teste gen deore vs slx / xt vs xtr sau intre shimano si sram ( intre clasele echivalente ).
    In fine... ce m-a surprins cel mai tare la articolul asta e faza cu pinioanele, ca nu ma asteptam la o diferenta asa mica de greutate. Sunt oare pinioanele Deore 2013 tot pe spider, ca si cele XT?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma