Prim contact: transmisia Sram XX1 Eagle cu 12 pinioane
Întotdeauna trebuie să guști de două ori dintr-o mâncare pentru a spune dacă-ți place sau nu. Iar în ceea ce privește bicicletele, tind să cred că se aplică aceeași regulă. În orice caz, în cazul de față, am aplicat-o. Am luat contact cu noua transmisie Sram XX1 Eagle la Riva del Garda, la prezentarea oficială Sram, dar și la prezentarea Merida, unde am avut ocazia să mă plimb cu o bicicletă dotată cu Eagle cât am dorit. Deși acesta nu este un test, vă voi povesti cât mai în detaliu despre experiența pe care am avut-o cu noul Eagle, transmisia care a ucis schimbătorul de foi și care, se pare, va revoluționa acest segment. Să vedem despre ce este vorba.
În general, am observat că mulți se arată foarte încântați de lucrurile mari, atunci când vine vorba despre biciclete. Fie că este vorba de fat bike-uri sau de anvelopele acestora, de biciclete din gama 27+ sau de casetele cu un pinion uriaș, toate postările au succes instant la public și adună sute, poate chiar mii de like-uri. Când am publicat prima dată o fotografie a noului sistem de transmisie Eagle, regula s-a confirmat, iar a doua fotografie, când țineam o casetă în dreptul capului și care-mi acoperea întreaga față, nu a făcut decât să reconfirme ceea ce spuneam.
Este adevărat, primul lucru pe care-l observi în cazul acestei transmisii este caseta de pinioane. Mare, foarte mare. Cu un pinion cu 50 de dinți, mai mare decât foile de pe un angrenaj 3x sau aproape mai mare decât primele două foi la un loc. Pe de altă parte, culoarea aurie pare să aibă priză la public, așa cum am discutat cu reprezentantul Sram și care mi-a explicat că cei care vor cumpăra versiunea de top (XX1) vor vrea puțin bling bling pentru bicicleta lor. Iar pinioanele și lanțul aurii, alături de alte elemente de design regăsite pe manetă sau schimbător, vor completa această schemă de culori. Așadar, din punct de vedere vizual, noua transmisie este un succes. Dar totuși, ce are ea de oferit pe traseu?
În primul rând, trebuie să știi că cele 12 pinioane au venit ca o necesitate și nu ca un moft. Mulți începători s-au plâns de faptul că transmisia 1×11 nu oferea suficiente rapoarte pe urcări. Iar profesioniștii, afirmau că nu aveau viteză suficientă pe plat sau vale. Astfel, cei de la Sram au creat caseta cu 12 pinioane (XG-1299), prelucrată CNC (da, este construită dintr-o singură bucată, de aceea costă aproape 450 de euro dacă o cumperi separat), care te va servi cu un pinion cu 50 de dinți, ca să nu mai fie motive de plângeri pe urcări și cu unul de 10 dinți, pentru viteză. Astfel, se obține aceeași plajă ca în cazul unei transmisii 2×10, cu mențiunea că ai un schimbător și o manetă de schimbător în minus.
Lanțul este și el mai îngust, iar chain-line-ul este de-a dreptul înspăimântor când îl privești de sus. Poziționarea sa în diagonală, atunci când rulezi pe pinionul cel mare, spun cei de la Sram, este absolut normal și nu va duce la o uzare prematură a lanțului, căci pentru o astfel de exploatare a fost creat.
Schimbătorul este foarte solid, are o construcție robustă și foarte futuristă așa cum ne-a obișnuit Sram în ultima vreme în gamele de top. Rotița de jos ce se regăsește pe patină are și ea la rândul său 14 dinți, așadar mai mulți decât cel mai mic pinion, dar o astfel de construcție era necesară pentru mai multă stabilitate dar și pentru a-i crește capacitatea de a lupta cu numărul de dinți ai pinioanelor. O nouă generație de ambreiaj cu rulmenți se află integrată în construcția acestuia, fiind botezată Type-3, iar blocajul patinei pentru a demonta superfacil roata a fost păstrat.
Dacă în cazul manetei schimbătorului s-a făcut o actualizare pentru compatibilitatea cu 12 pinioane, în cazul foii aceasta beneficiază de o nouă construcție și mai robustă decât X-Sync-ul cu care deja erai obișnuit (în cazul în care foloseai o transmisie 1×11 de la Sram). Dinții au forme diferite față de generația anterioară, iar clientul va putea să opteze pentru o foaie cu 30, 32, 34 sau 38 de dinți, astfel încât să corespundă necesităților. În acest caz, fiecare-și poate calcula foarte simplu rapoartele de care are nevoie, prin comparare directă cu ceea ce au instalat pe bicicletă.
Angrenajul, care vine în completarea transmisiei, este ușor și foarte rigid, brațele fiind goale pe interior. Carbonul este de asemenea prezent, așa cum îi stă bine oricărui angrenaj de race, iar greutatea este surprinzător de mică.
În ambele ture, am avut la dispoziție prototipuri ale acestor sisteme de transmisie, iar pentru micile erori care ar fi putut apărea, am fost avertizați din start. În principiu, noua transmisie Eagle este foarte stabilă, schimbă înfricoșător de repede, nu scoate zgomote puternice și este extrem de precisă, pentru o transmisie mecanică. Am avut câteva mici probleme (ghost shift) când ne aflam pe pinionul mare, însă acestea s-au datorat faptului mai sus numit. Pentru cei care au nevoie să schimbe rapid mai multe pinioane, le recomand cu dragă inimă Grip Shift-ul, însă eu m-am descurcat de minune și cu maneta secvențială cu padele. Cu o foaie de 34 de dinți, rapoartele au fost suficiente atât pentru viteză cât și pentru urcări, deși, trebuie să recunosc, nu am avut parte de urcări extrem de abrupte, cum mai întâlnim pe unele trasee de test de pe la noi. Pe scurt, o experiență plăcută, cumva anticipată. Schimbătorul de foi nu mai este necesar, eu nu mai folosesc unul deja de 4 ani, iar pentru cei care mine viața este mai ușoară cu noul Eagle. Totodată, toți cei care au utilizat în prezent o transmisie 2×10, vor face foarte facil trecerea la 1×12. Deși la început rapoartele se vor simți ușor ciudat, te obișnuiești repede. La urma urmei, obții un feeling total diferit de la o foaie cu 34 de dinți conectat la un pinion de 50 de dinți decât de la o foaie de 24 conectată la un pinion cu 36 de dinți (deși raportul este similar: 0.67 vs 0.68).
Cât despre preț, acesta se va învârti în jurul sumei de 1.500 de euro, cu mențiunea că vei putea opta pentru Sram X01 Eagle, fratele mai mic, cu aproximativ 400 de euro mai ieftin, dar cu 50 de grame mai greu, în situația în care prețul lui XX1 Eagle ți se pare prea mare sau auriul nu te reprezintă.
Dragos Mitroi
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.