Categorii: ArticoleMag

Pentru 2.000 – 3.000 de lei: 26, 27.5 sau 29er?

Anul acesta ai posibilitatea de a alege între diferite dimensiuni ale roților, iar decizia s-ar putea să nu fie una simplă. O să vorbim pe scurt despre ce format ți se potrivește, apoi ne vom uita către latura financiară: care dintre biciclete oferă mai mult pentru 3.000 de lei?

Ce dimensiune a roții să aleg: 26, 27.5 sau 29?

Am vorbit în nenumărate rânduri despre avantajele și dezavantajele diverselor tipuri de roți. Prin definiție însă, există un câștigător și anume 27.5. De ce? Pentru că reușește să combine cel mai bine caracteristicile celorlalte două. Încă de la lansare, bicicletele cu roți de 29 de inch au fost apreciate pentru capacitatea de trecere a obstacolelor, distanța mai mare parcursă cu aceeași energie sau abordarea secțiunilor de traseu mai abrupte. Pe de altă parte, roțile mari fac ca bicicleta să nu fie foarte agilă, limitează cursa suspensiei în cazul bicicletelor full-suspension, sunt mai grele și o idee mai scumpe.

Bicicletele cu roți de 26 de inch sunt aici de când ne-am familiarizat cu termenul de mountain bike, deci nu mai au nevoie de nicio prezentare. Producătorii au considerat că diferența dintre 26 și 29 este destul de mare, și chiar este, așadar au decis să reînvie un format de mult prăfuit: 27.5. Testele pe care le-am realizat pe astfel de biciclete până în prezent, ne-au condus la concluzia că diferențele între 26 și 27.5 nu sunt atât de mari, dar din orice unghi ai privi, tot ești în avantaj pe roțile cu 1.5 inch mai mari în diametru. Iar regula este valabilă pentru segmentele care ne interesează cel mai mult: Cross Country, Maraton, All Mountain și Enduro.

Contează înălțimea în alegerea dimensiunii roții?

Nu neapărat. Acum există pe piață biciclete 29er cu cadre mai mici și în ciuda faptului că unii le recomandă persoanelor mai înalte (1.80m sau peste), acestea pot fi folosite și de persoanele mai scunde. Persoane mai înalte au pedalat până nu de mult pe biciclete cu roți de 26 de inch și în ciuda faptului că arătau poate ciudat, nimeni nu a avut nimic de comentat. Dimensiunea roții o alegi în funcție de așteptările tale de la bicicletă, luând la cunoștiință despre avantajele și dezavantajele diametrului roților.

Pe scurt

29er, avantaje: roțile mari trec mai ușor peste obstacole, pe porțiunile de coborâre abrupte risc mai mic de a cădea peste ghidon, stabilitate mai mare în mers și pată de contact mai mare a anvelopei pe sol
29er, dezavantaje: accelerație mai lentă, nu foarte agilă, greutate mai mare datorită roților și anvelopelor mai mari, nu toți producătorii au dimensiuni mai mici pentru cadru

27.5, avantaje: control agil datorită similarității cu roata de 26 de inch, greutatea în medie mai mică decât a bicicletelor 29er, poate suporta un cadru cu o cursă de până la 200mm, mai stabilă ca o bicicletă cu roți de 26 inch
27.5, dezavantaje: pe moment, unele piese sunt mai scumpe deoarece segmentul se află la început de drum, pată de contact ceva mai mică cu solul a anvelopei

26er, avantaje: formatul clasic – are avantajul de a fi numit deschizătorul de drumuri, agilitate crescută, piese de schimb ieftine, manevrabilitate foarte bună, greutate mai mică, preț de achiziție mai mic
26er, dezavantaje: în comparație cu 29er stabilitate mai mică, capacitate de trecerea a obstacolelor mai mică decât în cazul 29er-ului – ținând cont că am pedalat atâția ani pe biciclete cu astfel de roți, ar fi chiar o crimă să-i găsim dezavantaje reale. Acestea pot fi puse în lumină doar prin comparație.

Cu toate acestea, cum probabil deja ai aflat, producătorii vor menține roata de 26 de inch doar pentru modelele entry-level și pentru cele de downhill, deși chiar și în segmentul sporturilor extreme roata de 27.5 începe s-o înlocuiască treptat pe cea de 26 de inch.

Candidații

Nu am publicat brand-urile bicicletelor, ci am ales să le denumim generic X, Y și Z. X este candidatul cu roți de 26 de inch, Y cel cu roți de 27.5 inch, iar Z, cel cu roți de 29 de inch.

Brand-uri locale (buget 2.250 – 2.500 lei)

Dintre biciclete alese în această categorie, nu există un câștigător clar în ceea ce privește echiparea. Brand-ul X echipează bicicleta cu un schimbător de pinioane Sram X7 și unul de foi, Altus, pe când ceilalți doi candidați mizează pe un schimbător de pinioane Shimano Deore, cu unul de foi Altus.


26er, brand local

În ceea ce privește furcile, acestea provin toate din aceeași gamă, XCM, de la Suntour. Frânele sunt de asemenea echilibrate, brand-ul X fiind dotat cu Tektro Auriga Comp, pe când ceilalți doi candidați mizează pe Shimano M395, ambele entry-level.


27.5, brand local

Toate trei bicicletele sunt echipate cu sistem de transmisie 3×9, însă candidatul cu roți de 27.5 inch se face remarcat prin furca cu o cursă mai mare, de 120mm. 29er-ul este și cel mai greu dintre bicicletele menționate. În ceea ce privește prețul, bicicleta cu roți de 26 de inch este și cea mai scumpă (2.500 lei), pe când 29er-ul este cel mai ieftin (2.250 lei).


29er, brand local

Dacă raportăm echiparea la preț, candidatul Y, cu roți de 27.5 inch este câștigătorul acestei comparații.

Brand-uri premium (buget 2.600 – 2.750 Lei)

Și în această comparație, 29er-ul este cel mai greu dintre biciclete. Vine însă mai bine echipat la capitolul frâne decât ceilalți doi candidați, în echiparea acestuia regăsindu-se modelul M395 de la Shimano.


26er, brand premium

Bicicleta cu roți de 27.5 este echipată cu frâne de la Promax, iar cea cu roți de 26 de inch, cu frâne de la Tektro, în cazul ambelor modele acestea fiind hidraulice, pe disc. În cazul sistemului de transmisie, candidatul Y este cel care oferă produse din game superioare.


27.5, brand premium

În ceea ce privește furcile, tot candidatul cu roți de 27.5 inch este echipat mai bine, mizând pe o furcă Suntour XCR, superioară modelului XCM de pe 29er sau celei XCT de pe 26er.


29er, brand premium

Luând în calcul și greutatea bicicletelor, prețul de achiziție și echiparea, candidatul Y este declarat câștigător.

Concluzie

Această cercetare de piață, pe care am făcut-o pe mai multe biciclete decât cele prezentate aici, nu duce decât la o singură concluzie care ne surprinde și pe noi: bicicletele cu roți de 27.5 inch sunt alternativa mai bună, în ceea ce privește raportul echipare/preț. Cel mai probabil este o mișcare de marketing a marilor producători, pentru a scoate mai mult în evidență noul format, făcându-l astfel mult mai atractiv pentru public. Înainte să începem cercetarea eram aproape convinși de faptul că bicicletele cu roți de 27.5 inch vor fi cele mai scumpe, dat fiind faptul că reprezintă un segment nou.

Piața ne arată însă direcția în care producătorii doresc să se îndrepte. Și anume, dezvoltarea segmentului 27.5 drept unul atractiv, care cumva obligă cumpărătorul care se uită în portofel să aleagă acest tip de bicicletă. Dacă bugetul nu reprezintă un punct cheie în luarea deciziei tale, atunci te poți orienta la achiziționarea viitoarei biciclete în funcție de avantajele și dezavantajele fiecăreia în parte menționate mai sus.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma