Categorii: ArticoleMag

Partener de ture și competiții, cu un strop de tuning: Scott Ransom 720 (2019)

Vremea mohorâtă de zilele astea, una pe care doar britanicii ar mai putea s-o îndrăgească și s-o ignore, ieșind la ture, îmi amintește de faptul că iarna se apropie inevitabil. Și pe cât de lungă și faină a fost vara asta în compania lui Ransom, pe atât de mult va sta la căldurică până la primăvară. Parcă 6 luni sunt totuși cam multe. Poate totuși o să se mai ivească vreo ocazie. Mi-aș dori mult, căci bicicleta asta nu este făcută să stea. E pur și simplu ca și cum ai ține un animal în casă: captiv, între 4 pereți, ieșind doar la ordinul stăpânului.

Numa bună pentru poza principală. Mulțumiri, Mihai Leu!

Dar să lăsăm smiorcăiala deoparte și să revenim la noul Ransom, căci vestea relansării este mare pentru fanii Scott. Și apreciată de mine, care pot folosi bicicleta asta. Ransom-ul a fost lansat inițial prin 2006, cu o suspensie pentru cadru de 165mm, la acea vreme una mare (nu se auzise prea mult de enduro pe atunci). Și-a făcut veacul pe piață vreo 4 ani, după care a fost înlocuită cu… nimic. Cei optimiști spun că Geniusul LT ar fi fost înlocuitorul însă avea suspensiile ceva mai mici.

Și el a fost cândva un Ransom înțesat cu mult high-tech.

Pentru că e simplu de înțeles evoluția modelului, mai ales din fotografia de mai sus, o să trec la ceea ce se întâmplă astăzi. Forma noului Ransom este un design adus la zi și n-ar trebui să te mire că seamănă cu Genius sau cu Aspect. De la distanță s-ar putea nici să nu le distingi prea bine, la fel cum se întâmplă în cazul noilor Clase C, E și S de la Mercedes, însă în cazul bicicletei este vorba despre funcționalitate, iar suspensiile nu sunt chiar identice. Dacă Spark-ul mizează pe o construcție mai simplă, în cazul lui Ransom treburile sunt mai articulate (suspensie 4Link), pentru a oferi mai mult suport, mai ales că amortizorul trebuie să ducă o cursă de 170mm și nu una de 120mm. Ransom-ul are o geometrie mai slack și un ampatament mare. Mai mare decât în cazul unor concurenți direcți. Dar partea interesantă este că Ransom-ul nu este chiar un candidat pur-sânge pentru competiții. Dacă mă gândesc la Pivot sau Mondraker, Scott-ul este mai degrabă un all-rounder cu care poți participa la competiții dar cu care poți ieși la o tură mai lungă pe munte. Un multitalent care vine și cu câteva compromisuri, de aceea este bine să te gândești mereu la ce vei folosi bicicleta. Pentru mine, care particip la competiții de enduro fără să am prea mari pretenții, dar care ies în ture lungi și mai dificile mai des, această bicicletă s-a întâmplat să mi se potrivească precum o mănușă. Iar ca să folosești toată acea suspensie, fie trebuie să umfli amortizoarele la o presiune ridicol de mică (ceea ce nu vei face oricum), fie să-i dai pe niște trasee mai zdravene (ceea ce este și recomandat).

E drept, în turele montane mai simple sau chiar pe traseele de enduro de pe Ciocanu, nu am folosit niciodată mai mult de 140mm din cursă. Hai 150mm cu tot cu sărituri. Și asta nu se întâmplă că-s eu prea ușor sau pentru că n-am setat suspensiile corect, ci din cauza faptului că traseele alese nu sunt atât de solicitante pentru bicicleta asta. În schimb, oferă enorm de mult confort și un control excelent. Singurele porțiuni unde suspensia spate nu s-a descurcat prea grozav a fost pe porțiunile ceu denivelări mari și succesive, cum ar fi brake bumps-urile sau zonele cu multe rădăcini. Dacă te mai găseau și cu mâinile pe frână, atunci feedback-ul din partea suspensiei nu poate fi considerat grozav. Altfel, pentru orice fel de elemente am întâlnit pe trasee, inclusiv pe sărituri, bicicleta a rămas plantată și controlabilă. Pe de altă parte, cei care preferă o bicicletă grea pentru datul la vale, s-ar putea să trebuiască să rămână cu echiparea standard pe această bicicletă, adică cu transmisia Sram NX, care din punctul meu de vedere, adaugă prea multă greutate pe roata din spate (doar caseta de pinioane are 620 de grame). Astfel, ca să scap de acest dezechilibru fizic și mental, am optat pentru o transmisie Sram X01 Eagle care a schimbat această bicicletă complet. Pe de altă parte, am montat și un set de roți Mavic de 29 de inch, o mișcare care a transformat de fapt această bicicletă în companionul perfect pentru turele montane. Așadar, din 720 s-a născut un nouăsutecustom.

Ceva de impresionat puștanii… uneori nici măcar pe ei. În drum spre Iezer.
Poza clasică din categoria „Uite, mamă, unde am ajuns!”
De strajă la Straja.
La startul primei speciale.
Și din nou, mulțumiri Mihai Leu. Acesta este unul dintre traseele de la Straja, destul de bine ilustrat.

Inițial, versiunea 720 vine dotată cu roți de 27.5 inch, cu anvelope Maxxis Minion de 2.6, mai grele și care sunt mai degrabă potrivite pentru competiții. În acest sens, la Campionatul Național de Enduro de la Straja le-am dus dorul, căci virajele mai strânse și terenul presărat cu pietre ar fi fost mai potrivite pentru roți mai mici cu anvelope mai late, decât pentru roțile mai mari cu anvelope mai înguste. Nicio problemă, data viitoare știu ce am de făcut. Tot legat de înlocuirea roților (clar voi păstra doă seturi de roți pentru această bicicletă), cadrul îți permite să modifici geometria via flipchip, pe care scrie: Low BB sau High BB setting. În varianta Low BB Setting ai unghiul headtube-ului amplasat la 64.5 grade, în High BB setting, la 65 de grade. Se mai schimbă offset-ul și înălțimea BB-ului ampatamentul (devine mai scurt în High BB), chainstay-ul și unghiul headtube-ului. Reach-ul de 445mm în dimensiunea M este cel maxim și poate fi obținut în varianta High, iar chainstay-ul, este cel mai scurt în tot varianta High BB, mai precis 436mm. Informații care reflectă clar comportamentul poate nu super jucăuș al bicicletei, dar cu un control ușor de intiuit care lasă joc să mai arăți și oamenilor câte o schemă. Și neapărat de precizat, o geometrie care te salvează din multe situații. Cu roțile de 29 de inch bicicleta asta este chiar lungă, o combinație de geometrie-roți pe care o vei aprecia pe traseele cu viraje nu foarte strânse. Acum cred că este clar pentru toată lumea: roți 27.5 inch pentru competiții, roți de 29 de inch pentru ture. Așadar, mai bagă mâna-n buzunar și fă rost neapărat de încă un set de roți plus pinioanele care ar trebui să fie compatibile cu transmisia. Plus discurile. Asta ca să nu stai să le montezi/demontezi mereu. E o investiție mai mare, dar merită. În plus, chiar o să te simți ca la raliuri: plec undeva, îmi iau și celălalt set de roți cu mine.

Legat de echipare, aceasta poate fi consultată pe site-ul Scott. Din 2020 modelul 720 nu va mai fi oferit, toate bicicletele vor fi livrate cu roți de 29 de inch. Fiind încă în 2019, mai poți prinde un model 720 la reducere. Am schimbat frânele și transmisia și am tăiat cablul de la Twin-Lock-ul Scott care ducea către furcă. Efectiv nu văd rostul pentru a bloca și furca pe o bicicletă de enduro, mai ales că în această situație, pe urcări, ghidonul va fi poziționat mai sus și dată fiind cursa, pe porțiunile aburpte trebuie să apeși mai tare pedala ca să dai curs acestei biciclete. Cu furca neblocată, aceasta se mai lasă și-ți permite o poziție mai comodă. Blocajul pe spate în schimb este foarte util pe urcări, iar faptul că amortizorul poate fi blocat aproape complet este mană cerească – căci bicicleta se transformă aproape într-un hardtail. Și dacă urci des la munte știi bine ce înseamnă asta. Cursa amortizorului Fox Nude T este de 170mm pe deschis, 120mm pe Traction Control și blocat compelt pe Lock-out. Nu uita să deblochezi la coborâre căci altfel vei auzi sunete odioase din partea suspensiei. Iar când terenul este puternic denivelat, nici modul intermediar nu este recomandat.

Protecție serioasă pentru chainstay.
Flipchip-ul de care vă spuneam. Pentru roțile de 29 de inch am ales setarea Low. Le poți folosi pe ambele oricum ai chef.
Șa comodă cu tijă hidraulică la pachet.
Complicație a la Scott: colierul manșonului cuprinde și comanda pentru tija de șa plus Twin-Lock-ul. Vezi să nu-i strici șurubul.
Partea asta naște mereu gluma preferată a multora dintre admiratori: când se strânge apă acolo, cresc broaște? Cablul prea lung tăiat de la amortizor a zgâriat cadrul.
Soluții drăguțe pentru cablurile trase prin interior.
Atenție, multe șuruburi Torx mai peste tot!. Poziționarea upsidedown a amortizorului nu este întâmplătoare, la fel cum nici amortizorul nu este pur și simplu montat invers cu eticheta modifcată, ci este conceput astfel pentru a funcționa cu această suspensie 4Link. Scott nu recomandă instalarea unui amortizor obișnuit, montat invers.
Merge și un suport de bidon. Nu de alta, dar e de la Blackburn, este din carbon și stătea degeaba prin atelier.
Aripioara asta vine direct livrată în pachet și este perfect compatibilă cu furca Fox. Nice!
Un chaingude de bun simț, ce să mai discutăm…

Cameleonic acest Scott, gândindu-mă doar la combinațiile de geometrie și de blocaj pentru suspensie. Ceea ce-i lipsește din punctul meu de vedere este o furcă cu o cursă ce poate fi redusă tot la 120mm. Asta ar fi dus lucrurile și mai departe în ceea ce privește urcările, nu că varianta standard te-ar împiedica să urci cu ea. O faci, mai ales cu amortizorul spate blocat, dar cursa mare a furcii va poziționa ghidonul sus, iar începătorii sau cei fără forță în picioare s-ar putea arăta descurajați de poziție. Exceptând suspensia care nu s-a descurcat prea bine în situațiile descrise mai sus, dar și protecția din cauciuc de sub cadru care n-a făcut față pietrelor de la Straja (a fost străpunsă), nu prea am nimic de comentat despre noul Ransom. Desigur, aceasta este viziunea mea despre cum o folosesc eu, însă ținând cont de publicul țintă al acestui site, cred că este un full-suspension foarte capabil care s-ar preta multora dintre cititorii noștri. Greutatea de bază este de 14.85 kg cu echiparea standard. Cu upgrade-urile de rigoare, am mai scăzut un kilogram, investind aproximativ 1.000 de euro extra în ea. Prețul de bază este de 3.199 de euro, unul care se încadrează cu cele ale producătorilor consacrați. Nu-s puțini bani, dar și distracția este pe măsură. Iar din câte știu, oricât de mult te-ai distra cu puțini bani, niciodată n-o să se compare cu distracția pe mulți bani. Căci pur și simplu așa funcționează lucrurile. Scoateți șampania de la rece!

Preț de raft: 17.800 lei
Importator: Rom-Eurotrade

Video:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma