Categorii: ArticoleMag

Lățimea jantelor și mărimea anvelopelor

Între lățimea jantei și dimensiunea balonului anvelopei există o corelație directă. Deși, teoretic, poți monta orice anvelope pe orice jantă de diametru potrivit, există numai anumite combinații care funcționează fără probleme. Aceste combinații reies din tabelul de mai jos, în urma indicațiilor producătorilor de anvelope si jante.

Dimensiunile le poți citi de pe anvelopă, care sunt (sau cel puțin ar trebui să fie) marcate în sistemul ETRTO, sau cel puțin în țoli.

Marcajul ETRTO este de forma NN-MMM (de exemplu 62-559) , unde NN desemnează dimensiunea balonului iar MMM desemnează diametrul interior al anvelopei (care este identic cu diametrul jantei). Valorile ETRTO sunt exprimate în mm și pot fi comparate direct cu valorile din tabel.

Marcajul în țoli este de forma MM x N (de exemplu 26 x 2.25) unde primul MM desemnează diametrul jantei iar N diametrul balonului anvelopei. Aceste valori sunt exprimate în țoli și trebuie convertite în mm înainte să poți face o comparație cu tabelul de mai sus (1 țol = 25.4mm).

Ce se întâmpla dacă alegi o mărime necorespunzătoare?

În cazul în care ai ales o anvelopă cu balon mai mare decât cel recomandat, ai să constați imediat că bicicleta se comportă foarte prost la viteze mici. Acest efect poate fi contracarat parțial mărind presiunea in anvelopă, ceea ce conduce la aderență proastă și la lipsa confortului la rularea peste denivelări mărunte, acestea  două fiind de fapt motivele pentru a avea o anvelopă cu balon mai mare.

În cazul în care alegi o anvelopă prea îngustă pentru janta respectivă, riști să faci pană (sau snake-bite) chiar și de la obstacole minore, sau și mai rău, riști să strici janta in cazul în care terenul este suficient de accidentat.

În ambele cazuri  există un risc crescut de a rupe pereții laterali ai jantelor. În cazul anvelopelor mai mari decât cele recomandate, forțele de torsiune asupra jantelor sunt crescute, mai ales în timpul virajelor. În cazul  anvelopelor cu balon mai mic decât cel recomandat exista de asemenea forțe sporite asupra jantelor deoarece presiunile recomandate de producătorii de anvelope cresc odată cu micșorarea dimensiunii balonului. Ambele cazuri conduc in mod inevitabil la oboseala materialului jantei  cu consecințe dezastruoase pentru janta.

Radu Diaconescu

Vezi comentarii

  • @pic: ai luat vreun model în vizor? Ai putea să ne trimiți două-trei sugestii ca să-ți recomandăm ceva din ele.

  • Ce recomandari imi puteti face pentru un model de cauciucuri slick daca doresc sa schimb le schimb pe cele actuale de pe un XC hartail? Ma gandesc la schimbarea lor pentru o viteza mai mare pe sosea. Pe actualele cauciucuri scrie 57-584 (27.5x2.25-650B). Multumesc!

  • Pe o bicicleta MB am urmatoarele numere scrise pe cauciuc: 57-584 (27.5x2.25-650B) Ce cauciuc slick (dimensiuni) si ce camera imi recomandati care sa ma avantajeze pe josea? Multumesc.

  • Salut,as avea si eu o intrebare.
    Pot monta o camera de 26×1.75 pe o janta de 26x2.25 avand anvelopa de 57-559???Nu va ramane prea mult spatiu in interiorul anvelopei dupa umflare camerei,acest spatiu fiind de aprox 50mm,deoarece atat este diferenta?

    Multumesc!

    • E cam la limita camera. Merge dar riscul de pana e foarte mare. Mai bine iei o camera mai lata.

  • @Mihai: depinde de latimea jantei. Cauciucurile vechi poate ca erau prea inguste pentru jantele pe care le ai. Cel mai simplu este sa le masori siu sa vezi ce ti se potriveste (latimile din tabel se refera la latimea INTERIOARA a jantei).
    In principiu nu e nici o problema sa pui anvelope cu balon mai mare si pe o janta mai ingusta, dar ai sa ai impresia ca mergi pe "bureti", mai ales in curbe. Adica: daca intri cu viteza mai mare intr-o curba fortele laterale deformeaza anvelopa si cu cat este mai ingusta janta, cu atat mai usor se deformeaza. daca fortele sunt suficient de mari este posibil sa iti sara anvelopa de pe janta: in cazul fwericit ai numai o pana, in cazul nefericit un accident mai mult sau mai putin dureros, in functie de roata la care ti se intampla... ;) Pentru mersul normal prin oras in ritm de plimbare nu ai sa ai insa nici o problema.

    @Adrian: x5, x6 si x11 nu imi suna cunoscut, cel putin nu cand este vorba despre jante. Poti sa imi dai niste detalii?

  • pe cauciucurie mele vechi scrie 26X1.95 si 559 mm, as puteadecii sami pun cauciucuri 26x2.35? siar avea vreo problema cu franele v-brake?

  • Am pus anvelope de la 48mm la 59mm pe o janta SunRingle DS1-XC si n-a avut nici pe naiba (latime interioara a jentii de 17,5mm).
    N-am observat nici o modificare de comportament gen modificare tractiune, aderenta, stabilitate sau mai stiu eu ce. Si am mers cu ele si pe dealuri si la munte, pe campuri, in paduri, si pe sosea chiar.
    Merge brici.
    Am montat de asemenea anvelopa de cursiera (23mm) pe janta AlexRIms (19mm la interior, 24mm la exterior) si n-a avut nici pe naiba. Merge beton. Arata cam la limita, adica latimea exterioara a jantei cat latimea cauciucului umflat, dar nu e nici o problema. Important e sa nu dau cu ea in bordura sau in pietre, dar oricum, o rulez doar pe sosea echipata asa.

  • @morioca: latimea se masoara intr-adevar intre buzele respective. Grosimea acestora depinde insa de janta, unele au buzele mai subtiri, altele mai groase; nu am de unde sa stiu exact ce latime are janta ta. Asta poti afla numai tu cu un subler :) Eu am calculat latimea din latimea exterioara - 2 x 2 mm (grosimea buzei). Poate la tine e buza mai groasa, nu stiu. Trebuie masurat odata cand faci o pana.

  • @Radu Diaconescu. Parca ziceai ca se ia in calcul interiorul jantei... Janta mea este pt. frana pe disc, dar are la interior un fel de buza care are rolul sa tina mai bine cauciucul pe ea

Share
Published by
Radu Diaconescu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma