Categorii: ArticoleMag

Jantele tubeless hookless explicate

Cei ce au un MTB sau chiar și o cursieră de generație nouă au mari șanse să aibă deja o pereche de roți cu jante cu margine hookless. Pentru cei ce nu au mai cumpărat de multă vreme un set de roți poate să pară ciudat cum au dispărut aproape jantele cu margine hooked și de ce unele companii cum e ENVE le mai vând pe anumite modele dar nu și pe altele.

Acest articol vrea să prezinte diferențele între jantele hooked și hookless și să ajute la luarea unei decizii de achiziție dacă este cazul. Iată pentru început informațiile de bază:

Deasupra se observă progresul jantei moderne în ultima vreme.

Jantele cu profil hooked au o margine curbată spre interior care capturează marginea anvelopei și împiedică ieșirea acesteia de pe jantă când e umflată. Acest tip de jantă a câștigat popularitate în anii 70 după ce anvelopele au trecut de la variantele rigide la cele pliabile și cu marginile și ele pliabile, pentru a mai salva niște greutate. Mai mult, aceste anvelope au fost proiectate să fie folosite cu cameră. Datorită faptului că marginea anvelopelor moderne nu e rigidă și se putea întinde, marginea hooked evita ca aceasta să se desprindă de jantă.

Prezența jantelor hooked în lumea modernă a permis accelerarea inovațiilor în domeniul anvelopelor, eforturile fiind concentrate pe compușii de cauciuc, structura carcasei și materiale specifice pentru diverse obiective de performanță, de la viteza maximă la rezistența maximă la pană.

Dar în timp ce industria bicicletelor dezvolta jante hooked și anvelope pentru ele, lumea roților și anvelopelor din afara ciclismului se mișca în direcția opusă, dezvoltând standarde pentru jante și anvelope tubeless. De fapt se poate constata la orice magazin de anvelope și jante auto că nu mai există niciun model cu margine hooked. Acest lucru se întâmplă deoarece peste tot în afară de ciclism standardele jantelor și anvelopelor sunt dezvoltate în jurul configurației tubeless.

Iată mai jos două profile de jantă, una de motocicletă și una de autoturism. Ambele sunt tubless și ambelor le lipsesc marginile hooked.

Să vedem acum ce e cu modelele hookless. Orice MTB-ist serios folosește anvelope montate tubeless și majoritatea roților folosite au jante cu margine hookless. ENVE a lansat primele roți de MTB hookless încă din 2014, iar acum ideea a fost adoptată de majoritatea producătorilor. Iată de ce:

  1. performanță superioară tubeless
  2. jante mai solide

Înainte de altceva, e important de înțeles cum funcționează perechea anvelopă/jantă tubeless.

După cum se vede în imagini, în lumea tubeless marginile hooked nu au niciun rost dacă interfața dintre anvelopă și jantă e corectă. La începuturile tehnologiei tubeless pe MTB majoritatea plângerilor de la rideri erau datorită ”burping”-ului, acesta reprezentând o pierdere rapidă accidentală de aer din anvelopă.

Burpingul apare din mai multe motive. Fie marginea anvelopei nu e destul de strânsă fie diametru jantei nu e perfect compatibil cu cel al anvelopei. Acest lucru e valabil la toate modelele tubeless, fie ele de șosea, gravel sau MTB.

Pentru a rezolva această problemă, s-a trecut la design-ul hookless pe roțile seria M pentru a asigura un diametru perfect al jantei pe margine, fără deformări. Marginea hookless a permis folosirea unor mașini de frezat foarte puternice pentru a crea o margine precisă, în timp ce pentru jantele non-hookless matrița era atât de moale încât putea fi demontată de pe jantă fără să se deterioreze. Chiar dacă procesul de fabricație mergea bine, introducea un factor de variabilitate în produsul final, producea mai multe deșeuri și necesita finisări mai multe.

În scurta perioadă de 5 ani de când s-au lansat primele roți Enve hookless, modelul M, tehnologia tubeless pentru MTB a ajuns rapid la maturitate iar majoritatea problemelor inițiale ce țin de etanșeitatea interfeței anvelopă/jantă au fost rezolvate. Pe partea de șosea și gravel însă, industria încă evoluează și încearcă să rezolve o mare parte din problemele de care s-a lovit industria MTB-ului ani de zile. Problema numărul 1 e evitarea dejantării. Iată înainte de a continua o reamintire despre modul de funcționare a sistemului tubeless.

Le fel ca orice alt sistem modern tubeless, marginea jantei și a anvelopei trebuie să beneficieze de o interfață ce să creeze o etanșare foarte bună a aerului dar și să fixeze foarte bine anvelopa. În cazul unei pierderi rapide de aer, anvelopa va rămâne suficient de mult timp pe jantă pentru ca ciclistul să se oprească în siguranță.

Următorul grafic prezintă cum poate un cauciuc să sară de pe o jantă hookless ce nu are margine hooked pentru retenție.

Cu toate că janta are marginea foarte precisă, diametrul anvelopei e fie prea mare, fie se întinde datorită materialului de pe marginea sa ce este insuficient pentru a păstra etanșarea cu marginea jantei, lucru necesar pentru a evita pierderile de presiune. Aici se regăsește cea mai mare problemă a sistemului tubeless la șosea/gravel. Producătorii de jante au dezvoltat modelele mai repede decât au făcut-o producătorii de anvelope, rezultatul fiind un mediu complicat pentru consumator când vine vorba de împerecherea anvelopelor cu ultimele generații de jante hookless de șosea și gravel.

Enve a creat o listă de anvelope ce sunt testate pe propriile jante și sunt în regulă, alți producători cum e Mavic oferă roțile gata în pachet cu anvelopele recomandate pentru siguranță și performanță maxime.

Se poate concluziona deci de ce sistemul hookless este cel ce trebuie ales pentru jante dacă se dorește performanța pe tubeless, acesta fiind până la urmă obiectivul principal. Iată încă o dată principalele avantaje ale sistemului tubeless:

  • eficiență sporită datorită rezistenței mici la rulare (se presupune că e vorba de anvelope performante)
  • reducerea riscului de pană prin lovire și de asemenea reducerea riscului de pene prin împungere, care se etanșează cu lichid

În acest moment există două tendințe principale în lumea cursierelor în ceea ce privește anvelopele și roțile:

  1. trecerea la tubeless
  2. folosirea anvelopelor cu volum mare, de la 28 mm în sus

Aceste două aspecte sunt legate unul de celălalt. Trecerea spre anvelope cu volum mare face ca sistemul tubeless să fie mai simplu de folosit iar sistemul tubeless permite montarea de anvelope mai voluminoase cu greutate mai mică și cu performanțe mai bune pe teren mixt. Toate aceste noutăți duc la jantele hookless, platformna ideală pentru a îmbunătăți roție pentru biciclete, inclusiv de șosea.

Pe lângă performanțele îmbunătățite folosind tubeless cu jante hookless, există și alte beneficii ce vin împreună cu trecerea la hookless, cea mai importantă fiind aerodinamica îmbunătățită.

Enve a lansat în 2016 modelul SES 4.5 AE care a oferit pentru prima dată jante tubeless hookless pentru șosea. Prioritatea a fost să se obțină performanțe cu anvelope între 28-30 mm, față de modelele concurente care erau optimizate pentru 25 mm. Varianta hookless a câștigat în teste deoarece marginile drepte ale jantei au optimizat fluxul de aer la contactul dintre anvelopă și jantă și au creat o interfață mai stabilă și mai eficientă.

Aceste câștiguri marginale și o calitate a rulajului dată de viteza, stabilitatea și încrederea inspirată sunt motivele pentru care modelele SES 3.4 AR și SES 4.5 AR sunt în continuare printre cele mai apreciate roți de șosea all-terrain.

Pe parcursul dezvoltării modelului M, primul cu margini hookless, s-a dovedit că structura jantei e mult mai solidă. Eliminarea marginii hooked a permis carbonului să se așeze într-un mod mult mai natural și să îmbunătățească structura acestuia, oferind în același timp posibilitatea adăugării de mai mult material în zona extremă a jantei și îmbunătățind rezistența la impact.

Fără legătură cu performanțele, eficiența și rentabilitatea producției sunt mult mărite cu jantele hookless.

Jantele cu margini hooked necesită matrițe demontabile ce creează forma interfeței dintre anvelopă și jantă. Când janta e întărită și se scoate de pe matriță, marginea hooked blochează practic matrița în ea. Din acest motiv au fost create matrițe de unică folosință, care sunt totuși reciclabile. Chiar dacă materialul e reciclat, producția acestor matrițe e costisitoare și necesită mult timp, iar odată ce janta primește forma finală, aceasta necesită timpi lungi de finisaj. Totul se reflectă în prețul final al jantei. În plus, jantele cu margine hooked au șanse mai mari să aibă defecte decât cele hookless, lucru care adaugă la costurile de producție.

În contrast, producția jantelor hookless poate fi făcută cu mașini cu capete de șlefuit ce sunt refolosite de mii de ori înainte să fie schimbate. Capetele de șlefuit sunt reciclabile și oferă costuri mult mai reduse. Datorită faptului că șlefuirea se face automat cu mașini de precizie, dimensiunile obținute sunt consistente și precise, clientul fiind scutit de multe probleme. Și finisajul necesar este mult redus iar exemplarele cu defecte sunt mult mai puține. Toate aceste aspecte combinate cu durabilitatea mare a jantelor hookless rezultă în mai puține jante uzate și aruncate. Practic modelele hookless sunt mai sustenabile din toate punctele de vedere.

În concluzie, jantele hookless sunt perfecte pentru toți cicliștii ce vor să se bucure de performanțele roților și anvelopelor moderne de MTB, șosea și gravel. Chiar dacă mai e loc de progres în domeniul potrivirii dintre jante și anvelope, mulți producători au lansat anvelope tubeless foarte rezistente și fiabile pe jantele hookless. E important să se respecte recomandările de modele și presiuni ale producătorilor. În final, indiferent de roțile și anvelopele folosite, e foarte important să nu se depășească presiunea maximă recomandată de producători, iar dacă e diferență între presiunile recomandate de producătorul jantei și cel al anvelopei, să se folosească presiunea cea mai mică dintre cele două.

Articol preluat de pe pagina ENVE.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • ”Jantele non-hookless”... Doamne, Jesus, ce chestie!? Nu mi-ar fi trecut prin cap o asemenea formulare! Rămâi prost!

    Propun să mergem mai departe pe acest drum, către noi orizonturi, după cum urmează: ”jante pro-anti-non-hookless-down-up”!!! Priceless, mânca-ți-aș!

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma