Categorii: InterviuMag

Catalin Gavrila-BikeAttack

Asociatia BikeAttack Resita este o organizatie nonguvernamentala, apolitica si nonprofit, infiintata in aprilie 2003. Se preocupa cu promovarea activitatilor outdoor dar si cu cele care tin de domeniul protectiei mediului inconjurator. Am stat de vorba cu Catalin Gavrila, membru fondator, pentru a ne povesti mai multe despre BikeAttack.


1.Salut Catalin! Cum ti-a venit ideea de a infiinta Asociatia BikeAttack? De unde a pornit aceasta dorinta?


Ceau. Bike Attack s-a nascut din dorinta unui grup de prieteni mountain bikeri de a avea un cadru organizat unde sa ne punem la comun fortele si sa putem sa ne prezentam ideile… oricui ar fi vrut sa ne asculte.


Ma gandeam ca e bine si normal sa avem un “club”, chiar si sub forma unui loc de intalnire, dar am gandit in perspectiva si am infiintat o asociatie, un ONG care e 100% pasiune.


2.Ce avantaje iti ofera societatea in ziua de astazi, daca infiintezi o asociatie nonprofit?


Faptul ca poti sa desfasori activitate economica e un avantaj, chiar daca nu ai profit. Dar nu asta este avantajul cel mare… ca despre el vorbim; este ca te poti organiza, este ceva care te reprezinta, e ca un copil pe care-l cresti si mai apoi te face mandru. Sigur ca muncesti mult si de multe ori te intrebi ..” pentru ce?”.


Avantaje mai sunt ca poti sa starngi din diverse surse si ceva bani ca sa-ti faci tie si celor ca tine bine sa fie mai usor atunci cand ai ca obiectiv promovarea ciclismului montan, ture faine, evenimente frumoase, trasee si informatii bune. E si foarte important sa fii organizat ca sa poti sa reprezinti un grup de oameni atunci cand stai de vorba cu autoritati, grupuri, potentiali finantatori. Noi suntem un grup pasionat de mountain biking si de sporturile in natura si am incercat sa promovam activitatile care sunt legate de asta.


3.Ce actiuni intreprindeti pentru a promova mersul pe bicicleta in Resita?


De 7 ani de cand functionam ca Bike Attack-eri mai toata activitatea noastra s-a concentrat pe promovarea mersului pe bicicleta. Am incercat tot felul de strategii. La inceput am fost optimisti, cum ca ce “impact o sa avem noi” ca doar e ceva atat de natural, dar rezultatele nu au fost chiar cele asteptate. Cred ca daca facem asa o medie putem spune azi ca romanul e comod din fire, grilul la iarba verde este destul ca sa-l faca sa se simta linistit si relaxat. Apoi am inceput sa ne concentram numai asupra unui categorii, cei care isi doresc sa faca miscare si care iubesc natura.


Astazi avem de administrat/gestionat o casa situata pe limita a 2 parcuri nationale, un panou de escalada, un atelier complet utilat de reparat bike-uri, un microbus cu remorca pentru bike-uri si mult echipament (biciclete, echipament de escalada, barci, etc). Toate astea sunt folosite in mod gratuit de catre membri si alte personae care participa la actiunile noastre.


Ca sa vorbim de urmatoarea actiune de promovare, chiar dupa Paste vrem sa facem o actiune de deschidere a sezonului de Mountainbiking, o adunare a biciclistilor din Resita, unde o sa  prezentam poze, filme, ne planificam ture si vrem sa organizam si ceva ture pentru cei care acum se apuca de mers cu bicicleta pe munti.


4.Exista un numar semnficiativ de biciclisti in Banat? Daca da, acestia utilizeaza bicicleta preponderent pentru plimbarile pe munte sau prin oras?


Exista, mie imi place sa cred ca acest numar e in crestere. Tot timpul bicicleta a fost destul de populara in Banat, in trecut Lugojul era cumva de referinta, majoritatea lugojenilor se deplasau pe bicicleta. Numararea biciclistilor in Timisoara de anul trecut a fost un success.. dar si asa autoritatile se lasa greu induplecate sa creeze infrastructura adevarata pentru biciclisti.


Resita este o zona montana si este mai popular mountain biking-ul, uite un secret primul si cel important (si cred eu si cel mai curajos) comerciant de biciclete din Romania este resitean; vorbesc despre Mircea Florescu proprietarul magazinelor BikeXpert. Zic ca e curajos pentru ca el a fost printre cei care au creat piata de biciclete din Romaina dupa 90, a ramas constant in bussinesul asta si a crezut in sucesul lui.


Astazi cei care isi deschid afaceri vin cumva “la masa pusa”. Totusi daca facem o comparatie cu motociclistii, biciclistii au evoluat in Banat, ca numar, mult – mult mai greu, fie ca vorbim de cei care merg in oras sau pe munti.


5.Care a fost ultimul eveniment pe care l-ati organizat si cum a decurs acesta?


Ma gandeam sa vorbesc despre faptul ca organizam deja de 6 ani Banat Mountain Bike Maraton. Cred ca a devenit un eveniment de referenta pentru MTB-ul din Romania. L-am gandit si l-am pastrat ca sa fie adresat amatorilor si mai putin catre cei din categoria “elite” – sportivi legitimati.


Banat Mountain Bike Maraton este un eveniment de masa anual aduna laolata sute de ciclisti montani si l-am definit prin “Libertate, Natura, Prietenie, Aventura”. El a crescut si a rezistat din cauza ca a fost facut cu pasiune de catre un grup de mountain bikeri care nu au vrut sa promoveze un business ci au dorit sa arate zona lor si sa faca ceva pentru biciclisti ca ei; un eveniment la care cei ca ei sa se adune si sa se simta bine. In acest an Banat Mountain Bike Maraton o sa fie in 8 august iar detalii si tot ce implica sunt postate aici site-ul  http://bmm.bikeattack.ro/.


6.Ce solutii vezi pe viitor pentru a constientiza societatea sa utilizeze bicicleta? Care crezi ca sunt hibele care pun “bete in roate” celor care vor sa se apuce de mountainbiking sau pur si simplu sa utilizeze bicicleta ca mijloc de transport zilnic?


Pai e bine totusi sa facem diferenta intre bicileta ca mijloc de transport zilnic si bicicleta ca mod de recreere si de petrecere a timpului liber, desi ele pot sa se suprapuna la dar nu e musai. As vrea sa vorbesc mai mult de mountain biking pentru ca este ceea ce noi (eu) facem si promovam. Cei care se apuca de mountain biking nu prea au motive sa se planga de prea multe “bete in roate” decat daca pur si simplu le iau pe traseu.


Totusi suntem de parare ca o retea de trasee cicloturistice, bine structurara pe difeite feluri de trasee (asfalt, semi-offroad, offroad) si diferite grade de dificultate ar face foarte bine celor care sunt la inceput si celor care nu sunt neaprat iubitori de navigare cu harti, GPS si busola. Probleme si cu lipsa de promovare a zonelor pentru mountain biking, ghiduri, brosuri, harti… operatorii din turism care habar nu au sa profite de activitatea asta care in tarile la care ne uitam cu admiratie este atat de dezvoltata si de clar structurata si le aduce venituri importante in timpul sezonului cald.


Sigur ca legislatia in Romania e la pamant si inca nu exista un standard acceptat de autoritatile noastre desi noi prin Federatia Biciclistilor din Romania unde suntem membrii, am depus documentatia necesara si ne-am ofeit tot sprijinul si knowhow-ul de care dispunem. Eu cred ca in tara noastra majoritatea inca vede mersul pe bicicleta ca o treba pentru copii si mai putin pentru adulti si de aici toate problemele.



7.Cum vezi scena ciclismului din Bucuresti? Aici, cel putin teoretic, exista un potential ridicat de a atrage cat mai multa lume spre pedalat, deoarece este foarte populat. Cu toare acestea cresterea utilizatorilor de biciclete este relativ greoaie. Crezi ca romanii sunt prea lenesi?


La intrebarea cu lenea am raspuns cumva, cred ca romanul nu prea e sportiv din fire si isi gaseste modalitati de relaxare destul de “latine” sa le spunem. E destul de trist ca exista placere, relaxare, bucurie, iesire in aer liber si lasand deoparte grilul. Ba chiar in mod sanatos.


Am trait in Bucuresti 3 ani si pot sa spun ca exista un potential bun pentru ciclismul offroad in zona Cernica (poate si putin zona Baneasa). In fiecare dupa masa cand aveam vreme ieseam la padure la Cernica si am venit acasa de fiecare data destul de satisfacut de tura mea. A exista si un grup cu care mergeam in ture si ne simteam excelent.


Padurile de la Cernica sunt perfecte si pentru incepatori pentru ca sunt diferente de nivel mici, drumuri forestiere accesibile si peisaj frumos.. fara stres. Cred ca asta e una dintre solutiile pentru atragerea bucurestenilor spre ciclismul de promenada : evenimente de masa si marcarea de trasee de cicloturism si promenada in padurile de langa Bucuresti. Repet, au un potential bun si merita exploatate.


8.In afara de BikeAttack, exista cineva care depune eforturi pentru promovarea bicicletei in Resita? Autoritatile fac ceva in acest sens?


Nu, nu exista, iar in afara de noi nu face nimeni nimic in acest sens.


9.Ce bicicleta utilizezi si ce iti place cel mai mult la aceasta?


Acum am o Kona Coilair Supreme si uite aici am aratat ce imi place la ea : bikeattack.ro/forum/index.php?topic=700.0 .


10. Sa discutam putin si despre site-ul vostru : ce informatii pot gasi cititorii Freerider pe site-ul Bikeattack.ro?


Hmmm. E un site destul de stufos. Noi l-am creat la inceput ca sa aratam si sa promovam ce facem noi.. acum el deja se cere altceva, vizitatorii vor informatii despre “lumea bicicletei” genul de informatie pe care-l prezentati voi pe FreeRider. S-a decis sa-l mai pastram in formatul asta o perioada apoi mai vedem ce strategie abordam.


Astazi sunt prezentate stiri legate de biking si activitati outdoor, trasee in zona naostra si in alte zone, jurnale de ture si expeditii, diferite proiecte si evenimente ce le organizam sau suntem parteneri, intrebari si sfaturi pt biciclisti, galerie foto si alte informatii din lumea din afara betoanelor.


Exista si un forum cu informatie mai pertinenta de genul cand si unde facem diferite iesiri/ture, unde membri forumului schimba informatie si a devenit o unealta foarte folositoae pentru organizere si informare. Tot pe site acum 2 ani am demarat pentru tara noastra proiectul BikeMap http://www.bikemap.net/ si daca la inceput erau in toata tara 2 trasee acum sunt foarte multe semn ca a fost un success.


Ce spun in multe cuvinte un simplu CLICK e de ajuns si fiecare vede ce si cum se misca treaba in Banat si la Bike Attack.


Urmeaza intrebarile standard freerider.ro :


NU stiu sa raspund la intrebarile astea, nu sunt un om special si nu stiu daca sunt cel care trebuie sa formeze opinii de genul asta, reprezint un grup de oameni pasionati nu sunt eu “the one”..dar uite incerc.


11.Spune-ne unul sau mai multi rideri pe care-i apreciezi sau care te inspira.


Nu am neaparat un model de mers pe bike, eu sunt cel care isi descopera limitele, puterea si tehinca.


12.Cum te distrezi cel mai bine?


Cu prietenii la ture in munti.


13.Daca ai putea sa calatoresti in timp, ce epoca ti-ai alege?


Ceva mai interbelic asa…


14.Care a fost cea mai mare proba de curaj pe care a trebuit s-o dai?


HAHAHA, asta e pentru fetele care cauta baieti cool cu sepci cu cozoroc drept 😛 . Habar’n-am.. cred ca proba mai mult de ambitie si convingere.. sa fiu statornic si onest.


15.Care a fost cel mai nebun trick pe care l-ai vazut? Banuiesc ca asisti si la alte concursuri (spre exemplu Dirt Jump, Trial etc).


Nu, nu asist, nu-mi plac sporturile de parc si sala.. consider ca e o mare doza de narcisism in ele, imi place in natura, salbaticia, libertatea fara limite.


16.Ce urmeaza dupa moarte?


Putrefactie si prin descompunere se naste.. viata.


17.Cateva cuvinte pentru cititorii Freerider.


Sunt bucuros ca exista Freerider si sper sa fie aprovizionat cu informatie de buna calitate. Sper sa colaboram si sa fim parteneri la difeite actiuni/evenimente. Pentru cititori … :  “Simplu, faceti ce va place, bicicleta nu e pentru supereroi, e pentru oameni normali. O parte dintre noi o duc la extrem pentru ca incearaca sa-si depaseasca limite.”



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma