Oricine ar trebui sa-si permita sa faca un upgrade pentru franele pe care le detine in prezent. Fie ca discutam de V-Brake-uri sau de frane mecanice pe disc, o imbuntatire a sistemului de franare nu strica nimanui. Aceasta iti va oferi mai multa siguranta, o putere semnficativ sporita de franare dar si o greutate ceva mai mare decat vechiul sistem de franare. Afirmam acest lucru, deoarece pina in clipa de fata nu exista o frana pe disc hidraulica care sa cantareasca cat un V-Brake.
Am vrut sa vedem care sunt ofertele producatorilor in materie de modele entry-level. Caracterisiticile comune regasite in acest segment se refera la pret, care oscileaza intre 50 si 100 de euro pentru o frana, greutatea se invarte in jurul a 400 de grame iar majoritatea sunt livrate cu discuri cu un diametru de 160 de mm, suficient pentru opriri decente.
Acest segment de frane pe disc ofera si posibilitatea upgrade-urilor, mentionand la acest capitol discurile ce pot fi inlocuite cu usurinta. Astfel, poti alege intre discuri de 160 de mm, 180 sau 185 mm si chiar de 203 mm. Daca doresti sa pastrezi o greutate scazuta sistemului de franare, afla ca discurile mai mari o sa cantareasca intotdeauna mai mult, deci trebuie sa fi pregatit pentru un compromis : fie alegi greutatea redusa cu putere de franare mai mica, fie alegi greutate mai mare dar cu putere de franare semnficativ crescuta fata de discurile de 160 mm.
Tot in acest segment de pret, trebuie sa abordam si subiectul calitate : majoritatea ofertelor se prezinta bine la acest capitol, existand unii producatori care ofera o calitate foarte buna pentru o suma modica. Majoritatea acestor frane pot fi folosite fara probleme pentru Cross Country, Trails-uri sau All Mountain. Pentru probe mai extreme, acestea incep sa-si arate slabiciunile : apare fadingulsi discurile se supra incalzesc ducand automat la scaderea puterii de franare.
Sa nu uitam deci, ca aceste frane sunt foarte bune atata timp cat le utilizezi pentru ceea ce au fost create. Majoritatea ofera o putere de franare decenta, descurcandu-se mai bine decat orice frana mecanica pe disc. Trebuie sa iei insa in calcul faptul ca acestea vor avea nevoie de aerisire intr-un service specializat, vor necesita schimbarea placutelor de frana iar in cazul in care agati sau rupi un cablu, nu vei avea cum sa efectuezi nicio reparatie pe moment. Sa spunem ca este un mic efort in plus, dar care merita depus din plin. Distractia pe traseu va fi mult mai mare.
Din punct de vedere al costurilor, ar trebui sa fi pregatit cu o suma cuprinsa intre 100 si 200 de euro, pentru ambele perechi (fata-spate).
In continuare vom prezenta ofertele producatorilor (in ordine alfabetica), incercand sa gasim cele mai usoare dar si cele mai ieftine oferte din segment.
O frana recomandata pentru Cross Country, Trail sau All Mountain din casa renumitului producator Avid. Foarte usor de instalat datorita sistemului Tri Align™ Caliper Positionin System. Procedura este simpla : se desfac usor suruburile care prind etrierul de furca, se strange maneta de frana, apoi se strang suruburile etrierului, iar frana este deja reglata.
Prin sistemul Power Reserve Geometry™ cei de la Avid au plasat pivotul foarte aproape de ghidon, rezultand intr-o actionare cu o cursa mai mica a manetei, oferind in acelasi timp si mai multa putere de franare.
Schimbarea placutelor de frana se face foarte simplu, datorita sistemului inteligent de fixare al acestora. Asadar, nu vei avea nevoie de nicio scula speciala pentru a efectua aceasta operatiune. Avid Juicy 3.5 functioneaza cu lichid de frana DOT 4 si ofera trei dimensiuni diferite pentru discuri : 160, 185 si 203 mm.
Greutatea totala cu disc de 160 de mm este de 404 grame. Poate fi achizitionata in combinatia de culori gri cu negru, iar pretul pentru o bucata este de aproximativ 70 de euro.
Frana Hayes Stroker Ryde poate fi utilizata la fel ca si Avid Juicy 3.5 pentru Cross Country si All Mountain dar si pentru Freeride, ceea ce reprezinta un plus. Stroker Ryde ofera o putere mare de franare prin utilizarea unui cilindru „master” radial, o cantitate crescuta a volumului lichidului de frana si un design ergonomic pentru maneta.
Nu este cel mai placut design de maneta, dar este foarte eficient, oferind atat putere de franare cat si modulatie crescuta. Maneta beneficiaza si de un reglaj suplimentar, pentru miscorarea cursei, insa acesta trebuie efectuat cu ajutorul unui imbus.
Instalarea franei pe bicicleta se face foarte facil, insa schimbarea placutelor (mici) de frana nu este chiar foarte simpla. Culoarea in care pot fi achizitionata este griul, iar greutatea totala cu un disc de 160 de mm este de 412 grame.
Stroker Ryde este oferit cu o multitudine de dimensiuni pentru disc : 140, 160, 180, 203 si 224 mm!
Hayes Stroker Ryde pot fi achizitionate pentru aproximativ 67 de euro.
Magura Julie a dobandit denumirea de HP in urma redesignului complet pe care l-a suferit de curand. Sunt recomandate de catre producator pentru Cross Country, All Mountain si Enduro.
Tehnologiile de care se bucura modelul Julie HP sunt EBT – Easy Bleed Technology, adica aerisire care poate fi efectuata de aproape oricine, instalare foarte facila si reglaj automat iar uzura placutelor poate fi verificata fara a le demonta.
O particularitate a acestei frane este ca foloseste ulei mineral (Magura Royal Blood) si nu lichid de frana DOT (folosit in general si pentru automobile sau motociclete).
Din toate aceste puncte de vedere, Magura Julie HP este una dintre cele mai „user-friendly” sisteme de franare oferite in clipa actuala pe piata. Este oferita cu discuri de 160, 180 sau 203 mm. Se poate opta si pentru disc „Ventidisc” care ofera o ventilatie cu 15% mai mare decat cea a discurilor obisnuite. Greutatea pentru modelul cu disc de 160 de mm este de 420 de grame.
Magura Julie HP poate fi achizitionata pentru aproximativ 80 de euro, un cost ceva mai ridicat, insa cu o oferta de reglaje si optionale buna.
Japonezii nu s-au lasat mai prejos si au raspuns concurentei prin lansarea unui nou model de frana pe disc hidraulica in gama Deore. Cunoscut si sub denumirea de M595, aceasta a adoptat un cilindru „master” radial care a contribuit la cresterea puterii de franare cu 5% fata de modelul anterior.
Shimano promite ca instalarea noului model cat si aerisirea acestora sunt acum mult mai facil de efectuat de catre utilizator. Shimano Deore poate fi utilizat si in combinatie cu placute de frana imprumutate de la Shimano SLX, XT sau XTR pentru o mai buna putere de franare.
Interesant este faptul ca prinderea manetei poate fi desfacute complet, astfel incat scoaterea mansoanelor de pe ghidon pentru instalare nu mai este necesara.
Designul este simplu, minimalist, insa actionarea manetei promite o forta buna de franare. Din punct de vedere al greutatii, aceasta cantareste impreuna cu discul de 160 de mm aproximativ 430 de grame. Sunt disponibile si discuri de 180 de mm sau de 203 de mm, insa va fi necesara instalarea unui adaptor pentru furci IS2000.
Pretul pentru modelul Shimano Deore Disc este de aproximativ 75 de euro.
Un model destul de raspandit este si cel produs de Tektro, Auriga Comp. Foloseste la fel ca Magura Julie HP, ulei mineral si beneficiaza de doua pistoane pentru o forta mai mare de franare. Instalarea si reglajul se fac foarte facil, aproape identic cu restul de modele de frane prezentate mai sus.
Beneficiaza de o prindere buna pentru ghidon, deoarece nu necesita scoaterea mansonului pentru montare, intocmai ca la modelul Shimano Deore. Interesant este faptul ca unghiul rezervorului pentru uleiul mineral poate fi reglat foarte usor.
O alta facilitate oferita de catre cei de la Tektro pentru modelul Auriga, este faptul ca manetele de frana pot fi oricand mutate de pe stanga pe dreapta si invers, acestea lucrand la fel de bine datorita faptului ca sunt construite simetric. Interschimbabilitatea acestora este o optiune foarte utila pentru cei care utilizeaza maneta dreapta pentru partea frontala si maneta stanga pentru partea anterioara (intocmai ca la motociclete).
Din punct de vedere al greutatii, se afla printre componentele care atarna cel mai greu pe cantar dintre toate sistemele de franare prezentate in cadrul acestui ghid : maneta cu etrierul cantaresc 314 grame pentru partea anterioara si 334 de grame pentru partea posterioara. Daca mai punem in calcul si greutatea discului de 160 de mm de 136 de grame, obtinem un total de 450 de grame.
Tektro Auriga Comp este si cea mai scumpa dintre toate franele entry-level, fiind oferita pentru un pret de aproximativ 83 de euro.
Concluzie
Orice model ai alege dintre cele de mai sus, vei simti o diferenta notabila fata de vechiul sistem V-Brake sau fata de sistemul de franare mecanic pe disc. Dintre toate modelele, Avid Juicy 3.5 se face remarcat prin greutatea cea mai scazuta, dar si printr-un cost de achizitionare bun.
Magura Julie HP impresioneaza la capitolul „user-friendly”, toate operatiunile in jurul acestei frane desfasurandu-se foarte facil. Un alt plus il reprezinta faptul ca aimprumutat multa tehnologie de la produsele high-end din gama si poate fi livrat optional cu VentiDisc.
Dar daca ai nevoie de mega putere de oprire, Hayes in versiunea cu discul de 224 de mm te va lasa cu gura cascata. Pentru modelul cu disc de 160 de mm, pretul de achizitie este cel mai mic dintre toate franele prezentate.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Ar fi interesant un review si pentru Formula RX.
Multam' !