Categorii: ArticoleMag

Gama KTM 2015: surprize de calibru, “Made in Austria”

Press camp-ul prin care KTM Bike Industries a dezvăluit jurnaliştilor din lumea întreagă noutăţile pregătite pentru 2015 s-a desfăşurat în primele zile ale lunii iulie, în pitorescul Weiβenbach am Attersee, în Austria. Motivul pentru care staff-ul KTM ne-a întâmpinat în costume populare austriece nu este întâmplător deoarece din 2015, toate bicicletele care ies de pe linia de producţie din Mattighofen vor purta pe cadru un sticker „Made in Austria”, puţine companii europene putându-se mândri în prezent cu performanţa de a nu externaliza producţia. Iar acest lucru se întâmplă în cel de-al cincizecilea an de istorie KTM, răstimp în care patru milioane de biciclete au fost produse.

După cum am aflat în cursul conferinţei de presă, în prezent, o echipă de trei sute de persoane produce anual aproximativ 200.000 de biciclete, care sunt vândute în cincizeci de ţări. Riderii KTM încep se bucure din ce în ce mai des de victorii, austriecii susţinând o varietate de echipe de ciclism de şosea sau off-road. Astfel, iranienii de la echipa continentala Tabriz Petrochemical au obţinut victoria în acest an în Turul Japoniei (U.C.I. 2.1), Tour de Langkawi (2.HC) sau Turul Iranului, întrecând echipe de Pro-Tour. Cei de la Vicma-KTM sunt campionii Spaniei, atât la masculin cât şi feminin, iar David Valero se poate lăuda cu performanţa de a-l fi întrecut pe însuşi Julien Absalon în Copa Catalana. Şi pentru că tot suntem la capitolul „sport”, să începem prin a vedea care sunt noutăţile care descriu gama 2015 Myroon 29, hardtailurile din carbon cu care austriecii spun că te poţi alinia la startul etapelor de cursă mondială.

Myroon 29 – evolutie, nu revoluţie

Cadrele modelelor de top, Prestige şi Master sunt concepute pentru a integra noua generaţie de schimbătoare Direct Pull, existând şi versiuni pregătite pentru sistemul DI2 sau pentru un sistem de transmisie SRAM XX1. Nu mică mi-a fost mirarea (şi salivarea…) să văd pe modelul Prestige 2015 noua furcă upside-down de la Rock Shox, RS1. Aceste noutăţi descriu şi bicicletele din gama Scarpm (full-suspensions). Bicicletele din gama Lycan se bucură de un cadru care a fost uşurat cu 400 de grame în zona triunghiului posterior, în această gamă apărând şi modelul Lycan LT (Long Travel) cu o cursă de 160 de mm a suspensiilor şi o transmisie SRAM XX1.

Revelator Sky DI2

Acesta este un model complet nou, o cursieră „Gran Fondo”, dedicată celor care nu se descriu drept „hardcore racers”, chiar dacă a fost dezvoltată pe baza informaţiilor primite din partea riderilor din echipele de profesionişti care aleargă pe KTM. Pe scurt, este vorba despre o cursieră din carbon, cu o geometrie relaxată a cadrului, frâne pe disc şi un sistem thru-axle pentru montarea roţilor, un ax de 15 mm pentru faţă şi un ax de 12 mm pentru spate. Cum am dat un tur al lacului Attersee cu această cursieră, strângându-se peste 50 de kilometri, nu am să dezvălui mai multe lucruri despre această bicicletă, păstrând impresiile pentru un articol separat.

KTM trece şi la ciclocross!

Pentru fanii KTM, parcă lipsea ceva din gamă, iar acest lucru era chiar o bicicletă de ciclocross. Poate de aceea, sub numele Canic CXC Disc, austriecii au dezvoltat chiar două modele, unul din carbon, integrând o construcţie tip monococă şi dedicat celor care se pot numi „hard core racers” , dispunând şi de 3.000 de euro pentru astfel de rafinamente, dar şi o variantă mai economică, cu cadru din aluminiu, dar cu o transmisie Shimano anume dezvoltată pentru această disciplină. Bicicleta va costa în jur de 1.500 de euro, iar eu sunt gata să sparg puşculiţa de dragul de a încerca în 2015 o Primă Evadare şi în varianta CX! Mai ales că bicicletele erau atât de noi, încât nu erau complet operaţionale, neputându-se din păcate testa.

Fat Rat este interpretarea KTM a temei fat bike

Se puteau testa în schimb noile fat bikes create de KTM, austriecii făcându-şi o intrare în forţă pe această nişă. Fat Rat este numele modelului pregătit pentru iernile pline de zăpadă sau… noroi, pentru nisipurile deşerturilor sau ale plajelor, în genere pentru zone greu accesibile cu o bicicletă „normală”. Pentru a face să dispară fenomenul de „ţopăială”, cauzat de roţile de 4 inci, pe această bicicletă a fost montată o furcă Rock Shox cu o cursă de 80 de mm, iar rezultatul este absolut entuziasmant. Bicicleta este practică, cadrul din aluminiu triplu tras are o geometrie sportivă, cu cabluri rutate pe interior si un triunghi posterior special proiectat pentru cerinţele acestei nişe. Deşi nu l-am cântărit, Fat Rat este neşteptat de uşor şi de agil! Iar distracţia e la cote maxime cu această bicicletă excentrică la prima vedere, dar pe care nu trebuie să pedalezi prea mult pentru a-i descoperi caracterul practic. Merită menţionate transmisia 2 x 10 SRAM X9, un bottom bracket cu diametru de 100 de mm, „suspendat” la mare distanţă de sol, un thru-axle spate de 12 x 170 mm şi sistemul postmount pentru discul de frana spate.

Freeze! Un fat bike electric!

Şi dacă toate acestea nu ar fi fost de ajuns, KTM  a pregătit un fat bike electric, Freeze pe numele său, care chiar are la prima vedere darul să te împietrească instantaneu. S-a mers prea departe? Macina Freeze cântăreşte cu puţin peste 20 de kilograme şi este, spun eu, un soi de „şenilă” extrem de agilă, cu care poţi aborda cam orice fel de drum. Eu m-am trezit în modul „Turbo” pe un single-trail în urcare plin cu pietre, de pe care am fost cu greu convins să mai cobor pentru cină. Geometria ansamblului cadru – cu head tube conic- furcă este pronunţat sportivă, down-tube-ul este extrem de rigid şi acomodează şi bateria, iar puterea motorului electric corupe!

Să plecăm Lontano şi eventual pe un Pinion!

Am revenit cu picioarele pe pământ, sau mă rog, pe pedale propulsate prin forţa muşchilor cu ajutorul lui Life Lontano XT, o bicicletă dezvoltată de KTM pentru pasionaţii călătoriilor extrem de lungi, în care kilometrajul poate ajunge la cinci cifre. De apreciat la această bicicletă bottom bracket-ul coborât, pentru o dinamică tipică operaţiunii „touring” cu multe bagaje, căci poţi urca şi coborî foarte uşor de pe bicicletă, iar apropo de bagaje, suporţii există deja şi nu doar pe roata spate ci şi pe cea faţă. Care, sunt de 29 inci, se opresc cu ajutorul frânelor hidraulice pe disc, iar dacă cumva acestea te lasă prin vreo ţară îndepărtată, poţi monta şi o pereche de V-Brake pe cadrul cu o geometrie anume gândită pentru călătorii lungi, cu ale sale ţevi ce aborb şocurile. Per ansamblu, bicicleta se simte sigură şi stabilă şi te îmbie să o iei pe drumul cel lung spre casă. Există şi varianta cu un sistem de transmisie Pinion, cu curea, care practic elimină nevoia de a întreţine sistemul de transmisie. A propos de acest sistem de transmisie cu optsprezece viteze „ascuns” în pedalier, KTM a pregătit şi un 29er din gama Ultra, pentru celor ce doresc un uz mai degrabă sportiv.

Capitolul E-Bikes, absolut impresionant!

Desigur, bicicletele electrice nu reprezintă cel mai fierbinte punct de interes pentru piaţa românească, însă ce s-a întâmplat la press camp-ul din Attersee merită consemnat. În 1994, KTM lansa în premieră mondială, o bicicletă electrică, iar astăzi cu 30.000 de unităţi vândute şi proiecte care mai de care mai atractive este unul dintre cei mai importanţi jucători în acest sector, dacă nu cel mai important. În urmă cu trei ani, KTM venea cu o bicicletă electrică de down-hill, cu un motor capabil să ducă riderul în plat la 45 km/h. Această bicicletă s-a metamorfozat în Macina Egnition 27.5, cu o greutate redusă la 20 de kilograme, motor Bosch,o geometrie enduro-all-mountain, suspensii cu cursă de 160 mm, cu care abordarea unui single-trail bolovănos se poate face in forta, atât de în forţă, incat la un moment m-am trezit că vreau să învârt manşonul drept, ca pe vremea în care practicam motociclism enduro.

De notat initierea unei colaborari si cu Shimano pentru motoare electrice, dar şi displayurile de 4.3 inci, care vor fi instalate pe modelele KTM GPS +, denumire alocată modelelor de top din gamele MTB, Speed, Hard-tail, Treking sau Full Suspension. Da, atât de bogată este gama Ebike de la KTM, iar aceste displayuri oferă funcţie GPS, conectivitate smartphone si aplicaţii specifice sau funcţii fitness. Noile baterii au o capacitate cu 20% mai mare, autonomia ajungând până la 155 de kilometri, iar schimbarea vitezelor se face mai silenţios şi mai fin şi în funcţie de cuplul dezvoltat pe moment de către cel sau cea care pedalează. În final, de menţionat sunt şi modelele Lycan 27 GPS+, cu o cursă de 125 mm şi o greutate de 20 de kilograme şi Ventura, o bicicletă de oraş, cu suport de bagaje integrat în cadru, pentru mai multă stabilitate şi rigiditate, care va fi disponibilă şi în varianta Vienna, echipată cu schimbător Shimano DI2.

Continuă dezvoltarea gamei de echipamente, componente şi accesorii KTM

Peste 400 de produse se află în catalogul KTM 2015 dedicat echipamentelor, componentelor şi accesoriilor. În ce priveşte echipamentele, vor exista patru linii, Factory Team, dedicată „racerilor”, Factory Line, dezvoltată pentru uz sportiv, Factory Character pentru all-mountain şi tour, alături de Factory Lady, linia de echipamente dedicată sexului frumos. Ideea este ca orice tip de rider/rideriţă să poată avea orice tip de echipament de la KTM, de la şosete la căşti şi pantofi de strada sau MTB, care se bucură în 2015 de noi îmbunătăţiri, inclusv de posibilitatea personalizării prin termoformare. În colaborare cu DT Swiss, a fost dezvoltat  KTM Wheelset Program, ce conţine de la modele entry-level până la roţi de gamă premium, iar în ce priveşte componentele produse in-house, tendinţa este ca acestea să se găsească şi pe modelele high-end. În acest scop, austriecii au pregătit ghidoane şi tije de şa din carbon, ce cântăresc 170 şi respectiv 200 de grame, alături de o pipă din titan de 100 mm ce pune pe cântar 105 grame.

Material și fotografii realizate de Marc Sandu

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma