Categorii: ArticoleMag

Diferențe dintre ulei mineral și lichid de frână DOT

Undeva pe maneta frânelor tale hidraulice pe disc este trecută o mențiune de genul „DOT 4 only” sau „Mineral Oil”. Aceste denumiri fac referire la tipul de lichid de frână care curge prin conductă și care este responsabil pentru acționarea plăcuțelor de frână atunci când tu apeși levierul manetei.

Pentru uleiul mineral sau lichidul de frână importante sunt aceste două caracteristici: compresibilitatea și punctul de fierbere. Nivelul de compresibilitate trebuie să rămână cât mai scăzut, indiferent de temperatură, astfel încât frânele tale să funcționeze eficient, indiferent de condițiile de explotare. Cu cât nivelul de compresibilitate este mai mare, cu atât se va mări și cursa manetei tale iar frânele vor fi mai puțin eficiente.

Deoarece producătorii concep frânele lor pentru utilizarea cu lichid de frână DOT sau ulei mineral, nu se pune problema pe care dintre acestea le vei utiliza pentru bicicleta ta. În situația în care le vei inversa, poți spune adio garniturilor, conductelor sau a altor componente ale sistemului de frânare.

Shimano, Tektro și Magura utilizează ulei mineral și este strict recomandat să folosești uleiul mineral al producătorului (nu ulei mineral Magura Royal Blood într-un sistem Shimano sau vice-versa). Avid, Hayes, Hope și Formula utilizează lichid de frână DOT.

În ceea ce privește punctul de fierbere, distingem următoarele valori: DOT 4 – 230 de grade, DOT 5.1 – 270 de grade celsius (cu cât indicatorul este mai mare cu atât punctul de fierbere este mai sus). Pentru ulei mineral, punctul de fierbere se situează la valoarea de 260 de grade. Lichidul DOT poate absorbi umiditate din exterior, punctul de fierbere scăzând în această situație, cât și performanțele sistemului de frânare. În orice caz, capacitatea de absorbție a umidității este scăzută și se manifestă rar.

Lichidul de frână DOT este coroziv, iar aici poate reieși avantajul uleiului mineral care nu atacă vopseaua sau pielea. Dacă se întâmplă să te alegi cu câteva picături pe maneta de frână sau pe vopsea și nu îndepărtezi în timp scurt cu o cârpă umedă, lichidul va ataca lacul cadrului sau al respectivei componente. De asemenea, la nivelul pielii, poți simți furnicături.

Ce trebuie să reții este că inversarea celor două tipuri de lichiduri poate produce daune sistemului de frânare și nu este recomandată. De asemenea, utilizează pentru sistemul tău hidraulic de frânare Avid, Hayes, Hope și Formula doar lichid de frână DOT 4 și DOT 5.1. Nu utiliza lichid de frână DOT 5: este bazat pe silicon și nu este compatibil cu garniturile frânelor. Pentru Shimano utilizează Shimano Mineral Oil, pentru Magura, Royal Blood iar pentru Tektro, Tektro Mineral Oil.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Nu are nimic.E doar marketing si nestiinta celui care a scris articolul.Eu vorbesc de practica,nu vorbe aiurea.Am facut zeci de bicicleta care inca merg si au mers suficient incat sa imi dau cu parerea.Ai ulei mineral pe teava? O golesti si pui ce ulei mineral vrei.Simplu!

  • salut,
    am citit undeva pe un forum strain, unele persoane au folosit ulei mineral hidraulic de masina, fiind aproximativ la fel de bun. Poate a testat cineva sau cunoaste subiectul, eu personal nu am incercat dar as vrea sa ma informez despre acest subiect.
    Multumesc.

  • ca despre orice frana "sa functioneze" :) , glumeam , in primul rand intretinerea este un pic mai scumpa fata de cele cu dot 4 , uleiul mineral fiind mai scump , dar nu e o regula fiindca si dot 5.1 e destul de scump, in rest nu sunt diferente decat constructive vizavi de model unde sunt ceva chichite minore la aerisire dar principiul de functionare este acelasi in speta si intretinerea e cam aceeasi, diferentele le fac clasele cum e si normal: un entry level n o sa se comporte ca un "saint" sau "xtr" niciodata . in mod particular la cumparare sh trebuie sa fii atent ca franele sa aiba aceeasi cursa si grad de fermitate ( sa nu fie "pufoase") sa fii atent la suruburile de aerisire sa nu fie murdare de ulei (pierderi cauzate de filete stricate ) , iar la actionare levierului sa fii atent ca pistonasele din etrieri sa lucreze simultan cu aceeasi cursa. Daca mai ai intrebari posteza si o sa incerc sa raspund cat pot de repede.

  • Ce trebuie sa stiu dsp franele pe ulei dk vreau sa imi cumpar o bicicleta second hand?multumesc

  • @ marton : fac asta de foarte mult timp , nu i nici o problema poti aerisi linistit tektro cu ulei shimano!

  • da ,eu folosesc invers shimano in tektro de aproape un an si nu am vazut schimbari imediate nici dupa 7-8 luni in comportamentul franelor merg ff bine cu shimano

  • Ceau,pot sa inlocuiesc ulei mineral Shimano cu ulei mineral Tektro?pentru ca nu am gasit Shimano.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma