Categorii: ArticoleMag

Cum reglezi un ciclocomputer

Ai cumpărat un ciclocomputer nou. Te grăbești și îl montezi, senzori, cabluri, baterii, toate la locul lor. Dacă ai făcut totul cum trebuie, vezi că „mișcă”. Și apoi ajungi la reglaje.

Majoritatea ciclocomputerelor au un tabel în cartea tehnica în care sunt precizate circumferințele roților pentru anumite tipuri de anvelope (numărul ETRTO și circumferința corespunzătoare). Valorile din aceste tabele conduc la un grad de eroare de numai  1-2% (mai bun decât la autoturisme) și sunt de ajuns de precise pentru majoritatea cicliștilor.

Dar aceste tabele nu conțin toate tipurile de anvelope, iar unii dintre noi ar prefera o precizie mai mare a ciclocomputerului. În acest caz metoda de calibrare este următoarea:

–          marchezi pe anvelopă un punct de reper astfel încât să aibă o vizibilitate bună. O variantă alternativă este să folosești ventilul ca reper.

–          marchezi pe podea/asfalt punctul de pornire.

–          te sui pe bicicletă și mergi în linie dreaptă astfel încât să faci un număr de ture complete de roată – folosești în acest scop marcajul anterior de pe anvelopă. Concret, poți porni cu marcajul la nivelul solului, și de fiecare dată când acesta atinge solul ai o tură completă de roată. Este important să fii pe bicicletă când parcurgi distanța respectivă, pentru că roata se comprimă parțial sub greutatea ciclistului și are astfel un diametru mai mic. Poți ruga pe cineva să te sprijine, sau poți merge paralel cu un perete de care să te poți sprijini.

–          marchezi punctul de oprire și măsori distanța parcursă cu o ruletă de calitate. Ai grijă să notezi distanța în milimetri.

–          împarți distanța măsurată la numărul de ture parcurse de roată.

Valoarea obținută în final este circumferința efectivă a roții pe care o poți introduce în setările ciclocomputerului.

De reținut: cu cât roate face mai multe ture complete, cu atât mai precisă este măsurătoarea, dar distanța trebuie să fie parcursă neapărat în linie dreaptă. De asemenea, numărul de ture trebuie adaptat și la lungimea ruletei pe care o ai la dispoziție. Ca să îți faci o idee cate ture poți măsura, circumferința unei roti de 26” este de aproximativ 2 – 2,1 metri.

Majoritatea ciclocomputerelor moderne folosesc circumferința roții în mm ca valoare de calibrare; există în schimb și altele care folosesc circumferința în țoli, sau chiar numai raza roții. Pentru acestea este nevoie de conversii suplimentare: x/2,54 pentru conversia în țoli și x/6,283 pentru conversia în raza în mm (x fiind circumferința măsurată anterior).

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Corect, pentru o tura nu mai trebuie sa imparti valoarea obtinuta. 2050mm suna foarte apropiat de circumferinta unei roti de 26" cu o anvelopa cu balon mai mic, probabil in jur de sau sub 2"

  • Daca roata face o singura tura, nu este nevoie sa mai impartim nu ?
    La mine au iesit la un mtb, 2050 mm . daca introduc in computer aceasta lungime este de ajuns ?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma