Preload, rebound sau compression sunt câțiva termeni pe care i-ai întâlnit pe reglajele furcii tale. Ce fac aceste reglaje și cum le setezi corect, îți vom explica în acest articol. În esență, o furcă oferă performanțe optime atunci când este reglată în funcție de greutatea ta dar și în funcție de traseul pe care urmează să-l parcurgi.
Cum amortizarea este un proces dinamic, reglajul va trebui realizat corect, astfel încât să te poți bucura cu adevărat de performanțele oferite de furca ta.
Preload-ul
Este disponibil pentru furcile pe arc. Rolul preload-ului este de a întări arcul, corelat direct cu greutatea ta. Astfel, dacă tu cântărești mai mult, va trebui să muți indicatorul preload-ului spre PLUS. Arcul fiind mai puternic, furca va prelua mai bine șocurile. Dacă greutatea ta este mai mică, va trebui să rotești de robinetul preload-ului spre minus.
Sag-ul (cursa negativă)
Se referă la cursa furcii, ce rezultă în urma așezării tale pe bicicletă. În momentul în care te-ai instalat pe bicicletă, vei observa că furca ta se va comprima. Este foarte important ca această cursă să nu depășească 20% din cursa totală a furcii. Asta înseamnă, că pe o furcă cu o cursă de 100 de mm, sag-ul va reprezenta 20 de mm.
Sag-ul este întâlnit la furcile pe aer, iar acesta poate fi reglat adaugând sau scoțând aer din furcă. Atenție, această operațiune trebuie realizată doar cu o pompă specială! Unele furci au indicator de Sag, fie imprimat direct pe brațul superior, fie prin prezența unui inel din cauciuc.Dacă nu beneficiezi nici de inel, nici de indicator imprimat pe braț, leagă în jurul unuia dintre brațele superioare un colier de plastic. Poziționează-l în partea superioară, imediat sub coroana furcii, apoi urcă-te pe bicicletă și observă/măsoară cursa negativă a acesteia.
Rebound-ul
Este viteza de revenire a furcii. Rebound-ul poate fi poziționat sub brațul drept al furcii sau deasupra acestuia, în funcție de modelul furcii. Dacă rebound-ul este setat la limita inferioară, amortizorul se va decomprima foarte rapid, roțile pierzând contactul cu solul. Astfel, pe secțiuni rapide cu denivelări pronunțate (rădăcini, pietre), vei pierde semnificativ din control, implicit din timp.
Dacă vei utiliza Rebound-ul la limita superioară, furca va fi mult prea lentă și nu va avea timp să înghită toate șocurile din traseu. Spre exemplu, vei putea observa cel mai bine funcționarea defectuasă a furcii în momentul în care cobori trepte. Prin urmare, vei pierde din cursa de amortizare a furcii.
Lasă-te pe ghidon cu toată greutatea până ce furca se comprimă la maxim. Când cursa atinge punctul maxim, va trebui să iei rapid mâinile de pe ghidon. La revenire, observă roata din față a bicicletei. Dacă nu se ridică de la sol, rebound-ul este setat corect. Dacă furca revine mult prea încet, setează robinetul spre plus.
În cazul furcilor RockShox: Broasca – revenire lentă, iepurele – revenire rapidă.
Compression
Așa cum o spune și numele, este viteza de compresie a furcii. Setează compresia doar în situația în care la frânări, furca se comprimă prea mult. Sau în cazul în care la trecerea peste pasaje mai înalte (sărituri), cursa furcii este mult prea mare. În mod normal, poziția trebuie să fie deschisă. Reglajul compresiei poate fi întâlnit în general pe furcile mai scumpe.
Lock-out
Este comanda care blochează cursa furcii. În funcție de furcă, aceasta poate bloca complet cursa furcii sau doar parțial. Unele furci mai scumpe au și reglaj de Lock-Out force, prin intermediul căruia poți stabili cât de rigidă vrei să fie furca în momentul în care acționezi Lock-Out-ul.
Dacă ești începător și există riscul să uiți comanda de Lock-Out blocată pe un traseu denivelat, este de preferat ca forța lock-out-ului să fie mai mică, prin urmare să mai permită o cursă de 1-2 mm. Exploatarea unei furci cu Lock-out-ul acționat, pe un traseu denivelat, poate duce la distrugerea acesteia.
Travel adjust
Acesta este un reglaj suplimentar, ce poate fi acționat prin intermediul unui robinet, plasat pe brațul drept sau stâng al furcii. Este responsabil pentru mărirea sau micșorarea cursei. O cursă mai mică este mai eficientă pe porțiunile de urcare, pe când cea mare, este potrivită coborârilor. Nu toate furcile sunt dotate cu această opțiune.
Furcile utilizate în acest articol: Fox 32 Float (gri), Rock Shox Recon (albă, pentru Travel adjust), Suntour XCM (albă, pentru preload și Lock-Out), Rock Shox Lyrik (neagră, pentru Sag). Fotografii: FreeRider.ro.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Bicicleta me nu corespunde cu nici un mod de reglare.
Se reglează din interior dar nu știu cu ce unealta .
salutare!
la un Rock Shox 30 pe aer de 100mm (nu stiu alte detalii, e venita direct de la producator cu merita big nine 500 model 2017), daca o blochez, intradevar ramane blocata daca exercit o presiune medie pe ea, dar daca ma las cu toata greutatea, trece peste lock out si tot culiseaza si face zgomot ca si cum ar refula aer, e normal, sau are ea o problema si ar trebui sa ramana blocata indiferent cu ce forta as impinge in ea?
Salut, este normal să aibă cu cursă de 5 - maxim 10%. Dacă este mai mare înseamnă că Lock-out-ul nu închide de fapt circuitul de ulei.
lock-out-ul blocheaza asa cum ar trebui daca nu apas prea tare, dar daca ma las mai cu forta pe ghidon, adica ma las cu toata greutatea mea de 75 kg, se comporta ca si cum nu ar fi actionat lock-out-ul, adica coboara 100 mm si scoate un sunet ca si cum refuleaza. deci are ceva probleme, intreb pt ca e in garantie si, daca ma duc cu ea la magazin, nu as vrea sa fiu tratat ca un prost si sa mi se spuna ca asa e normal, ca nu are nimic ...multumesc de intelegere
A trecut ceva timp dar poate inca nu ai rezolvat..
Nu este vb cumva despre o furca cu Blow-off valve?
Daca da, ar fi o expliucatie numai ca lucreaza prea repede dupa parerea mea. Ar trebui reglat Lockout Threshold daca are asemenea reglaj.
Salut! Mi-am cumparat astazi o bicicleta care are o furca de tip Lock-out care nu merge reglata. Ce pot face sa o repar?? Imi trebuie una noua???
Salut! Ce anume nu merge reglat? Care dintre reglaje nu functioneaza? Ce fel de furca este, pe arc sau pe aer?
Salutare Freerider!
Adaug o intrebare legata de preload:
Cum se regleaza acesta? :)
Da, stiu, se roteste + sau - in functie de greutate.
Dar ce inseamna capetele?
Capat de - ar fi 50kg iar capar de + 130kg?
Cum imi dau seama cat sa invart?
Daca arcul are o rata de compresie lineara, atunci butonul de preload va comprima arcul (sensul +) cativa centimetrii, iar asta nu ajuta decat la determinarea SAG-ului. Furcile cu arc metalic sunt de obicei livrate cu arcuri de duritate medie. Persoanele foarte usoare sau foarte grele au nevoie de arcuri mai moi sau mai tari.
In cazul Preload-ului. 1. Cum stiu cat trebuie sa rotesc? si 2. Eu m-am jucat un pic la el. Cum imi dau seama daca e prea mult pe minus sau prea mult spre plus? 3. Daca eu am 90kg, in ce directie si cat trebuie sa il rotesc? Mai pe scurt, cum imi dau seama care e reglajul optim?
sal.......am o furca SR Suntour pe bicicleta si am preloadul si lock out setate la mijloc asa mi a venit direct de la producator .....intrebarea mea daca setare e buna la greutatea mea...am 55-60 kg 1,75m inaltime?
Dintr-un manual Rock Shox: “Rebound damping set too low will cause the fork to jump back or jump up into the rider after a big impact.”
Revenirea prea rapida, va readuce roata foarte rapid pe sol, dand un "recul" la ghidon. Daca inteleg bine, aceasta reactie ridica roata de pe sol.
Am o furca Rock Shox Dart2, dupa ce sterg ambele brate ale furcii si ma las pe ea de cateva ori un brat se unge cu ulei dar celalat ramane uscat, e normal?
Preload-ul are rolul de a întări arcul. Din păcate la modelul menționat de tine, într-adevăr, nu se simte nicio modificare atunci când învărți de acel robinet. Este o caracteristică a furcilor ieftine.
Salut,
Am un KTM Peak Air de 27,5
Putei sa imi spuneti procentual ce energie se salveaza la uracrea in panta (forestier,pietris,macadam) daca ai furca lock fata de urcarea cu ea la liber?
Pe teren denivelat nu este recomandată blocarea furcii, deoarece se poate deteriora în urma șocurilor repetate. Doar pe asfalt se blochează!
Salut ,
Am o furca SR SUNTOUR XCT V4 ( echipeaza Focusul meu ) - nu e cine stie ce , poate o voi schimba .
Deci , are PRELOAD - daca vreau sa fie mai tare furca ( sa se lase mai greu ) invart spre + , sau spre - ... nu simt nicio diferenta . Si cam cat ar trebui sa invart ?