Categorii: ArticoleMag

Cum îți reglezi poziția pe bicicletă

Poziția pe bicicletă este unul din cele mai importante lucruri dacă dorești să te bucuri din plin de mersul pe două roți. Pe scurt, poate face diferența dintre dureri cumplite și confort sau dintre un mers anevoios și performanță sporită. Cu toate acestea, mulți nu cunosc sau nu dau importanța cuvenită acestui aspect, așa că mai jos am pregătit un ghid complet despre această “îndeletnicire”.

Generalități privind poziția pe bicicletă

Este important de precizat din start că fiecare dintre noi avem o poziție unică pe bicicletă care nu poate fi determinată printr-o “rețetă” universală. Cu alte cuvinte, trebuie să faci reglajele corespunzătoare, dar trebui și să ieși la o tură pentru a vedea dacă sunt cele potrivite și să le ajustezi când este cazul. Acest lucru se explică prin faptul că poziția depinde în totalitate de cât de lungi sunt picioarele și mâinile tale, cât de bine stai cu mobilitatea și de cât de obișnuit ești cu mersul pe bicicletă.

Deși există numeroase grafice, formule matematice și alte modalități destul de complicate pentru a-ți stabili poziția corectă, noi îți vom oferi în rândurile de mai jos niște soluții simple pentru a o descoperi. În materialul de față, vom aborda modul de reglare al unei poziții corecte pentru cei care se ocupă mai serios de mersul pe bicicletă, adică pentru cei care participă la întreceri, dar și pentru cei care pur și simplu vor să stea corect pe vehiculul lor cu două roți.

Poate cel mai important lucru este să îți alegi de prima dată o bicicletă pe mărimea ta. Iată mai jos care sunt dimensiunile potrivite în funcție de lungimea picioarelor tale.

Și încă un lucru – când îți reglezi poziția fii îmbrăcat în hainele/echipamentul pe care îl vei purta când mergi cu bicicleta.

Înălțimea șeii

Primul lucru de care trebuie să te ocupi este înălțimea la care se află șaua. Picioarele tale dau randamentul cel mai bun dacă mușchii se întind corespunzător, deci este un reglaj cu implicații directe asupra vitezei și modului în care pedalezi.

Când piciorul nu este prins în pedală, ar trebui să aibe poziția din poza de mai jos.

Când piciorul va fi prins în pedală, va trebui să aibe această poziție (foto jos). Genunchiul trebuie să fie un pic flexat, în niciun caz întins la maximum.

Un lucru important privind această dimensiune este lungimea brațului pedalier. Acesta variază între 165 și 175 de milimetri. Mărimea standard este de 170 de milimetri și este recomandarea noastră pentru personale de înălțime medie (1.70-1.75 metri). Dacă ești mai mic de statură este indicat să optezi pentru varianta mai scurtă a brațului, iar în cazul celălalt pentru o variantă mai lungă a aceleiași piese.

Poziția șeii

Un alt aspect vital pentru confort și performanță este cât de înclinată este șaua. De fapt, nu este tocmai corect spus înclinația pentru că o șa trebuie să fie paralelă cu solul, fără să aibă vârful ridicat sau coborât (foto jos).

Cât despre poziția acesteia (față-spate), urcă-te pe bicicletă și oprește brațul pedalier ca în poza de mai sus. Poziția corectă a șeii este când linia genunchiului va fi perpendiculară pe axul pedalei. Atenție să nu depășești limitele înscrise pe șina șeii (vezi foto jos).

Lungimea tijei de ghidon

Confortul spatelui și gâtului tău este prețios, iar piesa direct răspunzătoare este tija de ghidon. De ce? Pentru că aceasta va dicta cât trebuie să te întinzi până la ghidon. O tijă prea lungă te va obliga să te intinzi prea mult până la ghidon, pe când una prea scurtă te va face să stai foarte “îngrămădit” pe bicicletă, lucru ce va reduce eficiența cu care pedalezi. Pentru a vedea dacă o tijă de ghidon este corespunzătoare, brațele vor trebui să stea puțin flexate.

Înălțimea ghidonului

Dacă te doare puternic spatele, înseamnă că ghidonul este prea jos. Dacă orice șoc îl resimți puternic în zona șezutului, înseamnă că ghidonul este prea ridicat. Poziția corectă a ghidonului este când acesta se află cel puțin la același nivel cu șaua. Pentru cei care au biciclete de șosea, este indicat ca acesta să fie cu câțiva centimetri mai jos (între 6 și 10 cm). Pentru cei care au un mountain bike, povestea este aceeași, dar ghidonul nu va fi coborât la fel de mult ca și în cazul cursierelor (între 4 și 6 cm).

Majoritatea bicicletelor sunt dotate cu tije de ghidon ce nu permit reglarea ghidonului pe înălțime. Cu toate acestea, există soluții. Dacă gâtul furcii este suficient de lung, poți îndepărta două distanțiere iar astfel poți coborî pozția ghidonului tău. Dacă țeava furcii nu este suficient de lungă, nu vei putea adăuga distanțiere extra, pentru înălțarea ghidonului, deoarece nu vei mai avea cum să prinzi tija de ghidon.

Lățimea ghidonului

Și acest lucru este determinant pentru un mers comod pe bicicletă, dar și pentru o aerodinamică bună. Când alegi bicicleta, este important ca ghidonul să aibă lățimea umerilor tăi sau chiar mai lat în cazul mountain bike-urilor. Pentru bicicletele de munte, un ghidon mai lat îți oferă un control mai bun. Recomandat este un ghidon de 660 de mm. De asemenea, ghidoanele cu rise (ridicare) îți mai pot ridica poziția mâinilor pe bicicletă. Acesta poate fi reglat spre tine sau spre exterior, depinde de poziția pe care o preferi (vezi gradațiile de pe ghidon). Când cumperi un ghidon vei vedea alte două specificații pe lângă lățime: backsweep și upsweep. Backsweep se referă la înclinația spre tine (unghiul), pe când upsweep este unghiul spre partea de sus a acestuia.

Poziția plăcuței de prindere a pedalei

Este foarte important ca laba piciorului să apese corespunzător pe pedală. Poziția ideală în acest caz este când axul încheieturii carpiene se află deasupra axului pedalei, iar acest articol explică mai bine procedeul de reglare.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • Salutare tuturor ! In 2016, dupa cateva evenimente neplacute (am rupt ghidonul pe o catarare foarte agresiva, mi-a sarit roata din furca, desi qr-ul era performant si corect strans) am hotarat sa renunt la mtb-ul pentru xc... asa ca m-am apucat sa construiesc o alta bicicleta pe o disciplina pe care nu prea o cunosc: all mountain hard tail.
    Pe scurt: am 1, 84 m , 70 kg si 90 cm lungimea piciorului. Mi-am achizitionat un cadru cu st-ul de 44 cm si tt-ul de 63 cm, ghidon de 740 cm, cadrul poate primi o furca de minim 120mm si max 150mm (eu prefer sa raman pe 120mm).
    Problema mea este ca nu gasesc o pozitie potrivita nici cu pipa de 40mm nici cu 60mm, inca nu am avut ocazia sa testez 50mm. Pe ambele variante am senzatia ca imi cin mainile sub umeri ( e doar o senzatie)
    Va rog sa-mi dati niste sfaturi de unde sa incep sa imi refac pozitia. Care sunt principalele reguli de unde se pleaca cu un astfel de cadru (Pinnacle Iroko 4 model 2016, marime L)

    • Salut, în cazul unei biciclete de acest gen poziția este firească. Este deci mai strânsă decât pe o bicicletă de XC. Dacă îi pui o pipă mai lungă n-ai făcut nimic. Pe de altă parte, un cadru de 17 inch pentru 1.84 este chiar mic, ți-ar fi trebuit un cadru de 19. Acesta ar fi fost mai lung și ar fi avut și un top tube mai lung. Eu, la 1.73m, mă simt uneori destul de strâns pe unele cadre de 17 cu pipă scurtă. Tu ai 11 cm peste mine, e normal ceea ce descrii.

  • Salutare
    Este valabila si la cursiera 'inclinarea' de 0 grade (paralelea cu solul) a seii avand in vedere pozitia aplecata a biciclistului?
    Multumesc

  • la capit INALTIMEA GHIDONULUI dupa mine era corect:Poziția corectă a ghidonului este când acesta se află cel mult la același nivel cu șaua.

  • salut. am un rockrider 6.0, cred ca e putin cam mica pentru mine, si simt ca stau prea aplecat pe ghidon. unde si ce ar trebui sa caut cat sa imi pot inalta ghidonul? mentionez ca folosesc bicicleta destul de rar - 2/3 ture de parc, nimic sustinut constat, dar chiar si asa e deranjant... Mersi!

  • Sfaturile de mai sus se aplica in general cursierelor si bicicletelor de XC. Pentru DH, Dirt, pozitia este mai mult decat "custom" pentru că fiecare in parte are nevoie de alt setup pentru a se simti bine pe bicicleta. Oricum, este evident ca pentru trial sau dirtjump nu vei avea ce sa faci cu un cadru de 17 inch, prin urmare regulile de sus nu se pot aplica pentru sporturile extreme. :)

  • sunt bune specificarile voastre insa pentru fiecare stil xc, dh, street, etc, pozitia e cu totul alta

  • Mi-am luat un ghidon cu rise cam mare, ca sa rectific , am pus pipa invers si acum ii perfect :)

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma