Categorii: ArticoleMag

Cum construiești un PumpTrack + avantaje

După cum probabil ai aflat de pe pagina noastră de Facebook, de curând am construit la Câmpulung, într-o curte, un Pump Track. Dacă încă nu ți-e foarte clar la ce bun am construit acele gâlme și cum te pot ajuta ele să progresezi, înseamnă că ai nimerit la țanc, deoarece îți vom explica în acest articol despre ce este vorba.

Varinta finală pe care o lăsăm la macerat peste iarnă, o perioadă numai bună pentru ca pământul să se așeze corespunzător.

Ce este un Pump Track?

Este o construcție din pământ, placaj sau ciment, prevăzut cu mai multe gâlme de pământ și contrapante. Nu există o limitare a acestora în schimb există câteva cote care trebuie respectate pentru a-l face perfect funcțional. Nerespectarea cotelor îl face incoerent, deci îți va răpi din viteză și-l face inutil.

De ce să pompez pe un Pump Track?

Pe un Pump Track nu se pedalează. Întreaga mișcare o faci din corp. Prin mișcarea corpului, generezi presiune care te propulsează către gâlma următoare. Dezvoltarea acestei tehnici te va ajuta foarte mult pe traseu, acolo unde ieșirea dintr-un viraj sau trecerea peste un obstacol vor fi mult mai ușoare dar și eficiente. Cu ajutorul mâinilor tragi de ghidon la urcare și împingi în el la coborâre. Cu ajutorul picioarelor, care sunt de altfel și cele mai importante, pompezi la coborârea de pe gâlme. Cu cât pompezi mai tare din picioare cu atât vei obține o viteză mai mare către gâlma următoare.

Dacă te gândești pentru o secundă că este ușor, ce părere ai despre această afirmație: 5 ture de pumptrack echivalează din punct de vedere al efortului cu 7 km pedalți pe munte. Sună încredibil, nu-i așa? După ce vei încerca prima dată un pump track vei înțelege afirmația de mai devreme.

De ce un efort atât de mare? Pentru că nu pedalezi, iar efortul de a pune bicicleta în mișcare este preluat de majoritatea mușchilor, care sunt solicitați mult mai mult decât atunci când pedalezi. Dacă reușești să pompezi 5 minute pe un pump track, fără întrerupere, te poți considera la nivel de Cupă Mondială.

Cum construiesc un Pump Track?

Soluțiile sunt diverse: de la pământ la ciment și de la placaj la asfalt. Varianta cea mai simplă este desigur cea cu gâlmele din pământ. La construcția pump track-ului nostru, ne-am lovit de câteva aspecte de care trebuie să ții cont:

-terenul pe care construiești nu este mereu plat. Noi am măsurat diferența de nivel cu ajutorul unui furtun umplut cu apă, cu două bule de aer (măsurătoarea clasică). Întinzi apoi o sfoară sau o sârmă pentru a marca nivelul zero, apoi începi să construiești în funcție de cota inițială. Sârmele rămân întinse pe tot parcursul construcției.

Soare și căldură în noiembrie? Am avut noroc! Totul începe cu așezarea pământului acolo unde vor răsări gâlmele.

-folosește pământ cu iarbă (glie) pe margini.

Pietre în interior și glie pe margini. Cheia unei construcții menită să facă față încercărilor grele ale timpului.

-gâlmele de pământ nu pot fi considerate finalizate decât după 2-3 luni, căci pământul se lasă.

Mici țăruși pentru a nu pierde direcția. De folosit!

-este de preferat să utilizezi și pietre pentru a construi gâlmele, îl solidifică mai bine, deci îl face mai stabil.

Începe să prindă formă, suntem pe drumul cel bun.

-pe suprafața de rulare, poți arunca un praf de ciment sau nisip. Cu cât aceasta este mai dură cu atât vei rula mai ușor.

Multe pietre pentru contrapantă și o țeavă pentru scurgerea apei în zilele ploaiase. Depinde de la o curte la alta…

-protejează-l împotriva creșterii ierbii, cel mai mare dușman al Pump Track-ului. Poți utiliza diverse ierbicide pentru a scăpa de iarbă, însă acesta trebuie aplicat pe firele ierbii căci altfel nu este eficient. Prin urmare, poți aștepta să crească un pic iarba ca apoi să-l aplici.

Prima contrapantă este gata. Și arată delicios!

-un Pump Track merită protejat. Pe parcursul iernii noi îl ținem acoperit. 20 de metri liniari de folie de plastic te vor costa aproximativ 50 de lei. În funcție de lungimea acestuia îți poți face calculele singur.

Și lucrările de finalizare la a doua contrapantă.

Ți se pare că gâlmele din stânga sunt mai înalte decât cele din dreapta? Dacă da, ai parțială dreptate. Cele din stânga au o bază extra pentru a fi la același nivel cu cele din dreapta.

Ce dimensiuni trebuie să aibe?

Tu îl poți construi oricât de lung și în numeroase variante de viraje, dacă terenul îți permite. Trebuie să ții cont de regula 1/10 (ex: 50 cm înălțimea gâlmei cu 5 metri diferență între vârfuri), iar lățimea acestuia trebuie să fie în 0.9m și 1.2m. Este de asemenea important să calculezi corect și raza contrapantei deoarece altfel, nu vei ieși cu suficientă viteză din viraj.

Cât mă costă?

Dacă nu ești dispus să sapi, poți comanda două basculante de pământ pentru un Pump Track cu 8 gâlme și două contrapante. Prețurile pentru acestea pleaca de la 800 de lei. Dacă vrei să închiriezi un bob cat, care să-ți transporte pământul în locurile în care ai nevoie de el, mai pune în calcul aproximativ 1.000 de lei, pentru 6 ore de închiriat cu tot cu transport. Căratul pietrelor ar trebui să te coste maxim 200 de lei. Cimentul și nisipul ar trebui să coste de asemenea 200 – 300 de lei. Mâna de lucru, dacă nu vrei să te implici deloc, este de 100 de lei/zi/om. Un pumptrack precum cel din fotografii poate fi terminat în 4 zile de către doi oameni (fără Bob Cat). Cost total: aproximativ 3.000 de lei. Evident, poți scăpa fără niciun cost dacă îți rezolvi singur aceste probleme sau să le scazi considerabil dacă ești bun negociator.

Ți-ai construit deja un pump-track? Trimite un link către fotografiile acestuia în rubrica de comentarii de mai jos.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

7 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma