Categorii: InterviuMag

Cristina Pașcanu despre RECICLETA

Se poate să fi observat la întâlnirile de biciliști sau întâmplător prin oraș, o tricicletă de tip cargo cu însemnele Recicleta. În cazul în care te-ai întrebat ce este cu ea dar n-ai reușit să obții niciun răspuns, ai ocazia să citești în acest articol mai multe informații despre proiectul celor de la ViitorPlus.


Am stat de vorbă cu Cristina Pașcanu, coordonatorul acestui proiect lăudabil. Vei înțelege din rândurile ce urmează de ce ne-a atras atât de mult acest proiect. Recicleta, go green!


1.Bună ziua! Cum ați prezenta pe scurt Recicleta celor care nu au aflat încă de acest proiect?


Recicleta este un proiect care pune pe roate reciclarea hârtiei. Ne folosim de o cargobicicletă în care este colectată hârtia de la firme și nu mai contribuim cu noxe în atmosferă. Cargobicicliștii noștri sunt persoane cu o situație socială dificilă, în risc de abandon familial, care au posibilitatea de a-și întreține familia și de a pedala pentru un București mai curat.


2.Să intrăm în detalii: câte astfel de reciclete aveți momentan disponibile pentru colectarea deșeurilor?


Când sunt suficienți „reciclişti”, putem acoperi cererea folosind 3 cargobiciclete. În prezent, doar una din ele este pe şosele și poate face mai multe transporturi a câte 100 kg. Recicliştii sunt firmele-client de la care colectăm hârtia pentru reciclare.


3.Referitor la persoanele care conduc Recicleta: cum faceți selecția acestora? Există anumite criterii de selecție? Un birou de recrutare?


Recrutarea persoanelor cade în responsabilitatea partenerilor noștri, prin intermediul Programului de Întărire a Familiei, derulat de SOS Satele Copiilor România. Ei sunt cei care consiliază socio-psihologic persoanele defavorizate care prezintă risc de abandon familial, iar RECICLETA le oferă un loc de muncă stabil şi în condiţii legale. Binenţeles, bicicliştii trec printr-un proces de selecţie şi pregătire pentru a-şi însuşi cât mai bine regulile de circulaţie.


Cargobiciclistul nostru de acum este Alex, de 35 de ani, care lucrează pentru a-și întreține familia. Are 5 copii. Cu timpul s-a obișnuit cu manevrarea dificilă a cargobicicletei și, in ciuda încărcăturii, își manifestă calitățile de vitezoman. De asemenea, el se implică și în alte proiecte ViitorPlus (plantări, evenimente de prezentare), împreună cu cei mici.


4.Cum și când intenționați să extindeți acest proiect la nivel de capitală?


Intenția noastră este de a face dintr-un cargobiciclist o apariție obișnuită în orice colț al capitalei.  Ne extindem încet, dar sigur, şi în jumătatea anului 2011 vom angaja încă 2 persoane în dificultate şi vom extinde zona de acoperire. Din colaborările de până acum, am colectat 50.000 kg de hârtie, de la 120 de agenți economici. Cu cât se vor înscrie mai multe firme în proiect, cu atât „Recicleta” va merge mai departe.


5.Ce rezultate a avut programul până în prezent?


Rezultatele în cifre sunt următoarele: am avut 120 de firme partenere, de unde am luat 50.000 kilograme deșeuri de hârtie și am lăsat 123 recipiente pentru colectarea deșeurilor, toate acestea însemnând salvarea de la maturitate a 475 de copaci (echivalentul unui hectar de pădure).


Rezultatele invizibile sunt mai greu de enumerat: condiții mai bune pentru copiii lui Alex, mai multă încrede în el însuși, ceva mai puține substanțe toxice în aerul bucureștean, mai multe case pentru veverițe, adică mai puţini copaci tăiaţi 🙂


6.Care sunt reacțiile companiilor când primesc propunerea de a intra în acest program?


Avem parte şi de reacții pozitive. Însă, sunt şi cazuri în care firmele privesc cu scepticism propunerea, datorită unei prejudecăți legate de modul în care este manipulată hârtia de către firmele de salubritate. De aceea, ne-am dori ca firmele să fie mai deschise…


7.Am dori să știm câteva informații și despre Recicletă: sunt cumpărate, modificate sau ambele variante? Care este costul de achiziție al unei Reciclete?


Cargo-bicicletele sunt achiziţionate din Franţa, de la un alt ONG. Au fost second-hand şi asta ne-a cam dat bătăi de cap. Vrem să le schimbăm dar preţul unei cargo-biciclete de acest fel începe de la 3400 euro şi ajunge la peste 7000 euro.


8.Cum se pot implica cei doritori în proiectele dumneavoastră? Aveți și proiecte pe bază de voluntariat?


Voluntarii pot oricând să se urce în Recicleta. Întotdeauna e loc de ajutor alături de project manager și nevoie de voluntari pe teren, care să  contacteze firmele pentru o colaborare. Cargobiciclete pot merge alături de biclete.


Vă  mulțumim mult pentru timpul acordat și trebuie să vă mărturisim că avem doar cuvinte de laudă pentru proiectul dumneavoastră!


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma