În orice comunitate care se bazează pe obiecte aducătoare de distracție, fie că vorbim despre biciclete, mașini 4×4 sau snowmobile, există un service ce reprezintă un puternic reper al calității. Căci toate agregatele cu care ne simțim bine au nevoie de permanentă îngrijire pentru a da randament maxim și pentru a ne susție pasiunea. Când vine vorba de suspensiile bicicletei, Ace of Spanners este unul dintre acele repere pe care le aminteam mai devreme, un brand construit cu multă trudă, care în timp, a crescut și s-a poziționat confortabil în capul topului service-urilor relevante din țară. Sau altfel spus, atunci când suspensiile bicicletei au probleme, știi exact unde să le trimiți ca să se întoarcă înapoi ca noi. Bazele Ace of Spanners au fost puse de către Cezar Băjenaru, din Brașov de origine, cu care am discutat de curând pe marginea unor teme de interes comun. Mai mult decât atât, avem și o veste bună: Cezar o să ne pune la dispoziție informații din interior despre suspensii, cât se poate interesante, într-o serie de articole ce va debuta la finele acestei luni.
1.Salut Cezar și felicitări pentru munca depusă pentru a-ți câștiga statutul actual. În general, când ești prins într-o treabă cu totul, nu mai poți deduce corect percepția publicului asupra muncii tale. Dar îți spun eu: este unanim apreciată! Cum ai început Ace of Spanners?
Salutare celor care sunt acum calare pe acest articol, celor mai curiosi sau mai putin curiosi de urmatoarele randuri. As incepe prin a descrie cum am ajuns aici inainte de a forma numele Ace Of Spanners si de a coagula treaba asta intr-un atelier. Lucrurile au inceput cu multi ani in urma, intr-o perioada in care tot ce ma interesa era sa iau bicicleta calare si sa ma duc cat mai departe de casa pentru a descoperi orice ar fi nou de descoperit. Dupa cum bine stim de cele mai multe ori nu ajungeai foarte departe de casa din cauza faptului ca acum 10 ani bicicletele nu erau asa performante. Din cauza acelor vremuri, sa-mi repar ceva la bicicleta sau sa-mi inlocuiesc o piesa era o adevarata provocare. In cazul meu, mai norocos cred eu, apelam la tata care lucra in acea perioada in Hidromecanica, uzina care era la 5 minute de casa. De fiecare data cand stricam ceva, daca nu puteam face singur, apelam la el, iar cu asta lucrurile au ajuns mai departe decat mi-am inchipuit vreodata. El nu avea foarte multe informatii legate de biciclete insa ca orice alt lucru din metal, putea avea un desen si o solutie. Din acest punct, totul a devenit ca un Lego.
Ajungand intr-un punct in care gaseam o solutie pentru aproape orice problema se ivea, am decis ca as putea valorifica asta. Deveneam tot mai responsabil de lucrurile pe care puneam mana. Ace of Spanners s-a nascut intamplator dintr-o joaca de-a mea cu bicicletele si din necesitatea de a-ti repara singur piesele din cauza faptului ca nu aveai alte alternative in acea perioada. Mi-am pus capul la contributie, tata a facut disponibil atelierul din casa si impreauna ne-am apucat de treaba. Habar nu aveam in ce directie ma putea duce planul asta, am aflat pe parcurs, am muncit, am adunat bani si am reconstruit garajul din curtea casei unde in prezent lucrez si ma dezvolt din pasiune pentru mecanica, hidraulica si biciclete. Genul acesta de atelier, orientat preponderent pe suspensii, exista in alte tari de mult timp insa asta e ceva ce am descoperit la mult timp dupa ce povestea Ace Of Spanners a inceput. M-am trezit in situatia asta, as putea sa spun. Nu a fost ceva planificat atent dinainte. Pana in ziua de astazi am absorbit toate informatiile legate de biciclete pe care am avut timp sa le parcurg si m-am dedicat in totalitate. Practic aceasta munca are in ea o buna parte din viata mea, am crescut cu ea.
2.Cum este munca cu clienții? Care sunt cele mai dificile obstacole care trebuie depășite? Care este feedback-ul pe care-l primești ulterior?
Daca pana acum am gasit aproape toate solutiile tehnice pentru bicicletele si amortizoarele la care lucrez, ei bine, am dat de o provocare si mai mare, munca cu clientii! Deoarece mountainbiking-ul este totusi un sport proaspat la noi in tara, in adevaratul lui sens, acest aspect creeaza pentru multi biciclisti mai multe probleme, unele la care nu se asteptau din anumite motive. Realitatea este ca, de regula, ce ne dorim de la aceste biciclete este cu mult peste ceea ce pot acestea sa ofere. De ce se intampla asta? Pentru ca cei mai multi vanzatori de biciclete nu le spun clientilor lor ce implica achizitionarea unei biciclete Full Suspension sau una cu o furca de top ca si RockShox RS-1 sau Brain. Sa-ti cumperi o bicicleta de 2000 – 5000 euro sau mai mult si sa crezi cu tarie ca nu mai investesti nici un ban in ea e o comedie, in realitate e ca si cum ai cumpara o masina de curse. Cu cat e mai scumpa, cu atat te costa mai mult manoperele la ea. Consinder ca daca vanzatorii de biciclete le-ar oferi informatii vizavi de servisari, poate clientii ar fi mai bine informati si ar face alegeri mai intelepte. Dar probabil asta e si problema, ai vrea sa nu-ti sperii clientii spunandu-le ca ii mai costa peste 5 luni inca 200 euro o servisare completa si ca i-au ruginit rulmentii. Pentru ca acesti clienti intarzie sa isi serviseze amortizoarele si alte componente de multe ori cel mai dificil obstacol este cel de a-ti justifica in fata clientului banii ceruti pentru manopera oferita. Se simt pacaliti sau jenati de acest aspect.
De ce costa atat de mult o servisare a unui amortizor? Pentru ca este mecanica fina si este hidraulica, un fir de par unde nu trebuie ti-ar crea atatea probleme incat cineva neexperimentat nu ar putea sa duca. Pentru ca este mai greu sa fabrici un amortizor de bicicleta decat unul de raliu. Preciziile de prelucrare sunt altele, iar fortele la care sunt supuse, la fel, sunt diferite. Spun din nou, este macanica fina iar greutatea unui rider sta intr-o valva mare cat o moneda de 10 bani. 🙂
3.Care sunt cele mai comune probleme cu care ajung furcile și amortizoarele în atelierul tău?
Cele mai comune probleme intalnite sunt cele legate de garnituri. Garniturile sunt cea mai sensibila parte dintr-o furca, ele izoleaza diferite camere de altele si nu toate sunt statice. Cele care sunt in miscare (dinamice) au durata de viata cea mai mica, mai ales daca sunt expuse prafului, murdariei sau a luminii soarelui (UV) adica mai precis simeringurile bratelor. Daca ne-am inteles ca simeringurile sunt cele care se consuma cel mai repede, avem pe interior alte garnituri care cauzeaza probleme chiar si daca furcile si amortizoarele stau pe raft mult timp. Din cauza presiunilor interiorare si a strangerilor in ansamblu, cauciucul capata memorie si deci acestea se deformeaza in timp chiar si daca sunt garnituri statice, iar in momentul functionarii se pot face schimburi de ulei, aer sau azot intre camere.
4.Cum ești de părere că a evoluat piața furcilor entry-level și cum le compari cu modele de acum 10 ani? Un lucru pentru noi este cert: au luat serios în greutate.
Aceasta este o intrebare la care oftez in acest moment. Furcile entry level nu au evoluat deloc, sunt pur si simplu groaznice din cauza ca acelea sunt furcile care le fac pe cele mai scumpe mai dorite. Segmentarea pietei este la fel ca in orice alta industrie. Lucurile ieftine sunt cele mai proaste iar cele mai scumpe sunt cele mai bune. Problema cea mai trista aici este faptul ca energia folosita pentru fabricarea unor componente proaste este aproape aceeasi cu energia necesară fabricării celor bune. Ca sa nu complicam discutia, ele sunt intentionat facute asa si nu vad pe viitor cum s-ar putea imbunatati. Nu se vrea asta.
As putea incepe cu RockShox deoarece sunt foarte accesibili. Pentru furcile lor gasesti toate piesele la magazinul local si ai chiar un manual de servisare pentru a-ti rezolva singur problemele acasa daca doresti si ai un nivel de cunostinte tehnice putin mai ridicat. Fox Racing Shox ar fi urmatorul pentru ca in ultimii 2-3 ani au ridicat mult nivelul si au creat niste produse in sfarsit foarte fiabile. Ca sa nu fiu specific in brand-uri nu as recomanda producatorii care nu isi vand macar kit-uri de servisare pe site-ul lor sau mai precis pe contintentul tau. Nu vei avea cum sa-ti servisezi furca sau iti vei pierde mult timp cautand ce iti trebuie chiar daca il vei duce la un atelier specializat
6.Dar când vine vorba de materiale și de durabilitate, care-s brand-urile care țin steagul sus?
Momentan Fox Racing Shox mi se pare ca intrec RockShox la acest capitol. Cum spuneam mai sus, au facut pasi mari in imbunatatirea suprafetelor si a uleiurilor folosite iar intervalele de service s-au marit, mai precis unele s-au triplat fata de acum cativa ani. As mai putea adauga DTSwiss, X-Fusion si poate si Marzocchi insa doar unele modele.
Daca discutam de performante avem 3 aspecte care sunt cele mai importante si care functioneaza in concordanta. Daca unul din acestea nu functioneaza corespunzator e posibil ca celelalte doua sa fie degeaba bune; intalnim des treaba asta la furcile mid-level. Primul aspect este Preload-ul. Daca este pe arc si corespunde greutatii biciclistului atunci nu vei avea probleme nici daca e o furca entry level. Daca vorbim de un cartus de aer atunci lucrurile stau diferit. La furcile mid level pot fi inimaginabil de proaste, mai proaste ca si arcul. Al doilea aspect ar fi bucsele care se afla in partea de jos a furcii (lower). Daca materialele si tolerantele nu sunt bine alese pentru materialul din care sunt facute bratele, sansele ca acestea sa culiseze se reduc rapid. Aici am mai putea adauga si faptul ca unele furci vin cu vaselina in loc de ulei sau chiar uscate, va dati seama ca performantele scad dramatic. Al treilea aspect este legat de cartusul de ulei (damper). Daca vin cu prea multa compresie din fabrica sansele ca furca sa armotizeze toate denivelarile mici sunt foarte slabe. Sa nu mai vorbim de lipsa de rebound (revenirea furcii). Performantele in cazul furcilor entry-evel nu prea exista. Daca vorbim de obstacole mai mari de 3-5 cm inaltime la o frecventa cat mai joasa atunci putem discuta de functionalitatea furcii. Acum in cazul amortizoarelor de spate treburile stau putin diferit din cauza constructiei lor. Diferenta dintre o furca si un amortizor spate este ca la o furca, roata este atasata direct de furca iar fortele se transmit 1:1 insa la amortizorul spate fortele sunt “filtrate” printr-un mecanism de parghii ale cadrului (linkage); observati diferentele de presiune intre ele desi amandoua sunt setate pentru, de exemplu, 80 kg? Furca ar putea fi umflata la 100 psi iar amortizorul la 220 psi ca bicicleta sa fie echilibrata. Ce au in minus amortizoarele sunt bucsele si faptul ca nu isi urmeaza constructia dupa o roata, o face cadrul deja prin design-ul lui.
Neavand bucse, frecarile sunt cu mult reduse, iar camera de aer se suprapune cu cea de ulei, tot acest ansamblu devenind mai compact. Nu uitati sa va curatati rulmentii, se poate pierde acolo din performante.
8.De ce crezi că furcile pe arc au pierdut teren în ultimii ani? Modele legendare se bazau pe arcuri și funcționau impecabil. În ziua de astăzi, mai găsim arcuri doar în cele entry, iar funcționalitatea lasă de dorit.
Performantele arcului au fost recent intrecute de performatele pistoanelor pe aer. Sunt tot mai utilizate din cauza greutatii in minus pe care o ofera si a faptului ca au ajuns la o fiabilitate si functionalitate mai mare. Daca nu vezi valva de aer de pe furca ai spune ca furca este pe arc. Mici aspecte ale acestor cartuse au fost imbunatatite, cum ar fi dimensionarea corecta a camerelor de aer din interiorul furcii care fac furca sa functioneze mai fin pe prima parte a cursei insa fara sa isi piarda din tarie. Lucrurile evolueaza inspre bine iar multe componente ale bicicletei au ajuns la maturitate in ultimii ani.
9.Cum crezi că poate fi schimbată percepția consumatorului despre „bicicletele cu suspensii”? Mă refer aici la cei care cumpără un așa-zisele full-suspension-uri din supermarket și au impresia că au cea mai tare bicicletă din lume. Într-un final, majoritatea cumpărătorilor ajung la concluzia că produsul nu este de fapt atât de durabil pe cât s-ar fi așteptat, după mulți nervi, reperații interminabile și dezamăgiri.
Cred ca aici lucrurile sunt mai complicate. Clientii se pot informa de pe site-urile din tara sau cele din afara. Cea mai buna decizie o pot lua doar daca verifica nivelul de calitate existent pe mai multe segmente de piata si isi aloca putin timp pentru a ajunge la o concluzie de compromis intre nivelul de calitate pe care il cauta si cel pe care il permite bugetul. A doua varianta ar fi sa consulte personalul unui magazin specializat care are potentialul de a evidentia plusurile si minusurile. Ideile de genul “bicicletele care costa cat o masina sunt o teapa” desi au ca fundament o aparenta anomalie a pretului bicicletelor e de retinut ca sunt rezultatul sistemului capitalist. Materialele si precizia de prelucrare a tuturor pieselor ridica valoarea bicicletelor mai mult decat am crede, dupa care intervine faptul ca piata bicicletelor este una in continua expansiune si una in care se investeste constant in dezvoltare. Daca la acest aspect mai adaugam si un lant de desfacere cu 2-3 intermediari, ajungem la situatia actuala. Cred ca e important sa cautam mereu sa judecam lucrurile dupa argumente pertinente, logice si sa cautam a ne informa de pe site-uri de specialitate.
10.Cât de dificil este să faci un service corect unei furci? Cunosc multe persoane care au dus furcile în tot felul de service-uri, apoi mi-au spus că sunt siguri că cei de acolo nici măcar nu au desfăcut respectivele produse.
Din punctul meu de vedere nu este foarte dificil insa sansele de a strica ceva sunt foarte mari. Multi se sperie de ele, mai ales de amortizoarele spate din cauza ca le pot strica usor. Chiar asa este. Pentru ca vorbim de hidraulica, orice zgarietura intr-o zona cheie poate decide daca piesa este iremediabila sau nu. De multe ori intalnim amortizoare sau furci pe care nu le putem demonta in totalitate din cauza faptului ca sunt stranse prea tare unele piese sau sunt deja mutilate de alt mecanic sau proprietar din trecut. Toate acestea se datoreaza sculelor inadecvate cu care se lucreaza, a cunostintelor reduse. In principiu, o abordare gresita. Din pacate nu va mai merge asa. Clientul va fi tot mai limitat in a putea sa isi serviseze amortizorele deoarece ele devin tot mai complicate si cer tot mai multe resurse.
11.Câte furci au trecut până acum prin atelierul tău, poți face o estimare?
Nu as putea sa iti spun cu exactitate, la inceput multe nu au fost numarate.
12.Este o treabă pentru oricine? Adică, într-un final, oricine poate ajunge să-și facă service-ul acasă?
Din pacate nu va mai merge asa. Clientul va fi tot mai limitat in a putea sa isi serviseze amortizoarele deoarece ele devin tot mai complicate si cer tot mai multe resurse insa vor fi companii ca RockShox care vor dori sa se diferentieze si sa ofere un asemenea beneficiu pe cat posibil impreuna cu resursele aferente
13.Cum consideri că se plasează tarifele de service din România comparativ cu cele din Vest? Se poate trăi bine doar din service?
Din cate am simtit pe propria piele si am vazut si prin tara, service-urile nu fac bani ca se se poata dezvolta sau uneori nici sa poata sa-si si plateasca mecanicii indeajuns de bine. Multe service-uri sunt facute cu bani din alta parte, nu din cei produsi din service. Sunt convins ca multi s-ar lipsi de el oricand. Din pacate avem impresia ca daca facem lucrurile mai ieftin suntem mai buni insa lucrurile stau fix pe dos. Am trecut si eu prin asta ca sa pot intra cu acest atelier pe piata si mi-am dat seama destul de repede ca munca este in zadar. De multe ori preturile mici cu care se lucreaza in cele mai multe zone din tara reflecta si nivelul mic de dotare pe care il au, pentru ca pur si simplu nu raman bani de investitie pentru unelte de calitate si dezvoltare. Pe scurt, service-urile nu prea fac bani din cauza managementului prost si a lipsei de viziune pe termen lung. Cei din vest au inteles foarte bine cum merg lucrurile si rareori dau gres. O servisare pentru o furca incepe de la 100 euro cu tot cu simeringurile pentru brate. Orice altceva mai mult este taxat in plus si de obicei poti ajunge linistit la 200 euro daca ai o problema mai delicata care implica alte garnituri pentru damper sau vreo piesa deteriorata. De ce costa acestea atat de mult? pentru ca managementul timpului lor este unul corect calculat pe ora impreuna cu toate cunostintele si uneltele necesare; bani in care intra si dezvoltarea lor pentru anul urmator. Totul vine la pachet rapid si eficient. Simplu. 🙂
14.Ai planuri serioase să-ți extinzi business-ul?
Planuri de dezvoltare sunt, le veti descoperi la momentul potrivit.
15.Spune-ne pe scurt, cu ce fel de articole ne vei încânta anul acesta?
Articolele de anul acesta vor consta in analiza mai in detaliu a celor mai populare furci si amortizoare existente, de la cele mai ieftine pana la cele mai scumpe pentru o mai buna observare a diferentelor dintre ele.
Cei care caută un service de încredere și cu experiență în ceea ce privește revizia furcilor sau amortizoarelor, sunt invitați să acceseze pagina de facebook a Ace of Spanners, pentru a citi feedback-ul celorlalți clienți dar și pentru a urmări activitatea lui Cezar.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
toata lumea crede asta, si la noi mtb ul inca este un lucs, ceva green , ce da bine la populime, putini au cultul bicicletei, aia sunt cei care se dau de mult timp si au peste 30 ani, dintre cei tineri , sunt multi snobi, au fost luati de val, cumpara ciordeli si spera sa tine bicicletele lor jdemii de euro o viata, altii le compara cu mesina lor de lucs, ca doamne cum poti compara cu mesina, aia merge la fomei cu ea, sa arate valoare. Exact cum un cacat de benve sau mertzan ultimul racnet te lasa in drum, asa se strica si MTB ul de mii si mii de euro.
O sa mai dureze cativa ani , pina cand snobi o sa inteleaga ca este necesara servisarea perioadica a bicicletei, precum a masinii de zeci sau sute de mii de euro.
Cat despre suspensiile noi, fox are produse de marketing si de nisa, pentru cei care au si vor ceva adevarat dar nu ieftin, ei produc tot ce tine de factory in state, si restul in taiwan. Au inceput sa produca acolo datorita marilor branduri de biciclete, ce au cerut gunoaie cu eticheta fox. Cat despre rock shox nu avem ce sa mai vorbim, tot mai proaste de la an la an, plastic mult si de proasta calitate, semeringuri ce ies afara, de pe lowere, si multe alte probleme. Suntour la furcile de top da clasa de multe ori la rock shox, rux,epixon, durolux modelele noi sunt foarte ok, si intretinerea este usoara si fara prea multe batai de cap, dar nici alea nu sunt ieftine.
deci se intimpla ca furcile sa vina uscate din fabrica ...asa cum banuiam!