Categorii: ArticoleMag

Ce poți cumpăra în locului unei… transmisii Sram XX1?

Conceptul transmisiei Sram XX1 reușea să facă valuri în urmă cu doi ani. Venea cu o idee nouă, care a prins bine în piață și care a fost ulterior adoptată și de alții, în diferite forme. Pe unii i-a inspirat să-și transforme angrenajele 2×10 în 1×10, pe unii producători i-a inspirat să lanseze câteva pinioane mari, cu 40 sau 42 de dinți, iar pe concurentul principal Shimano, l-a determinat să vină cu un concept similar pentru noul XTR, ce va fi prezentat în foarte scurt timp.

Cum orice tehnologie nouă vine cu prețul său, era de așteptat ca noul XX1 să fie destul de scump. Cu un preț recomandat de 1.249 de euro pentru toate componentele, produsele nu sunt tocmai ieftine și rămân un vis frumos pentru mulți dintre noi. Dar chiar dacă nu va putea egala originalul, ai diferite alternative în cazul în care vrei să faci un upgrade bicicletei tale. Vestea bună este că-ți mai rămân bani și pentru alte componente. Astăzi, luăm ca exemplu o bicicletă încadrată între clasele entry- și mid-level, echipată cu un sistem de transmisie Shimano Alivio/Deore 3×9, o furcă Suntour XCR, frâne Tektro Draco 2 și anvelope din seria celor cu o mixtură de gumă mai puțin performantă.

Cea mai rapidă variantă de a face trecerea la un alt sistem de transmisie cu 1 foaie și 11 pinioane este să achiziționezi noul X01, pentru 945 de euro, iar restul de 300 de euro să-i investești într-o furcă Rock Shox Sektor TK Solo Air. Doar cu această mișcare, câștigi 1.150 de grame înlocuind vechiul sistem de transmisie și încă 900 de grame din înlocuirea furcii. Astfel, cu 1.249 de euro scazi greutatea bicicletei cu 2 kilograme și te alegi cu un sistem de transmisie 1×11 și cu o furcă capabilă cu cartuș de aer.

Dacă varianta de sus nu este suficient de convenabilă mai există soluții. Poți achiziționa un set de componente din gama Shimano Deore, ce conține un angrenaj Hollowtech II, o casetă cu 10 pinioane, shiftere 2-way-release, schimbător de pinioane cu tehnologie Shadow plus, dar și un set capabil de frâne. Costul total este de aproximativ 370 de euro, iar economia de greutate de 400 de grame față de vechiul sistem de transmisie împreună cu frânele. Dacă vrei să mergi și mai departe, poți achiziționa un set de componente Shimano XT pentru 399 de euro și frâne Shimano din aceeași gamă, pentru alți 180 de euro. În această situație câștigul la capitolul greutate este de 550 de grame față de vechiul sistem de transmisie și frâne. Dar pentru oricare din cele două varianta ai opta, tot nu ai avea la dispoziție un sistem de transmisie 1×11.

Corect, dar va trebui să lucrezi puțin la acest aspect. Poți achiziționa un pinion cu 40 sau 42 de dinți pentru aproximativ 50 de euro (de la Absolute Black, Wolf Components, OneUp components sau e*thirteen) și să te asiguri că primești și un nou șurub de maximă pentru schimbător în pachet (unele necesită acest șurub deoarece cel din fabrică nu este suficient de lung pentru a regla schimbătorul ca să lucreze cu un pinion cu mulți dinți).

Odată montat, va veni momentul să renunți la foaia mică și cea mare a angrenajului, sau dacă ai un sistem de transmisie 2×10, să înlocuiești foaia cea mare cu una de 30, 32, 34, 36 sau 38 de dinți. Sau poți achiziționa mai multe pentru a le schimba între ele atunci când este nevoie (se presupune că o faci înaintea unei curse). Pe de altă parte, nu uită să achiziționezi și un chain guide, deoarece cu siguranță lanțul nu va rămâne pur și simplu pe singura foaie. Cei care nu vor să se complice, pot păstra schimbătorul de foi, chiar dacă ai o singură foaie. Acesta îți va garanta că lanțul va rămâne la locul său.

Revenind la cheltuieli și presupunând că ți-ai achiziționat un sistem de transmisie Shimano XT cu frâne XT, mai ai la dispoziție 669 de euro pentru a investi în alte piese. Furca menționată mai sus, Rock Shox Sektor poate rămâne valabilă, dar mai ai la dispoziție versiunea ceva mai ieftină, dar la fel de ușoară: Rock Shox 30 Gold TK Solo Air cântărește doar 1.66 kg în versiunea pentru roata de 26 de inch și are un preț de aproximativ 300 de euro. Mai câștigi astfel alte 1.2 kg doar din schimbarea furcii. Nu în ultimul rând, cei 369 de euro rămași pot fi investiți într-un set de anvelope de calitate (versiuni de top de la Schwalbe se numesc Evo, de la Continental – Premium, cu mențiunea Mady in Germany, de la Onza – C3 etc.). Astfel, cu 48 de euro pentru fiecare anvelopă achiziționată, câștigi câte 300 de grame pe fiecare roată. Chiar și așa mai rămân 269 de euro de cheltuit. Suma poate fi cheltuită dintr-un foc pe un ghidon și o tijă de șa, ambele din carbon. Economie de greutate nu este mare, dar aspectul va trezi multe invidii.

Pe scurt, Sram XX1 este un sistem de transmisie excelent așa cum singuri ne-am convins. Din fericire, există mereu alternative, mai ales că XX1 este un produs scump. Ai ca alternativă modelul mai jos plasat în gamă, Sram X01, la fel de capabil, dar și varinta de a-ți crea propriul sistem de transmisie cu 1 foaie, dar cu 10 pinioane. Dacă vei cheltui cei 1.249 de euro (echivalentul lui Sram XX1) inteligent, te vei alege cu o bicicletă bine echipată și cu aproximativ 3 kg în minus față de greutatea inițială.

Desigur, 1.249 de euro pot fi ușor cheltuiți pe o bicicletă hardtail Radon ZR Race 659B 7.0 (foto sus), cu roți de 27.5 inch și cu o greutate de 11.4 kg, similară cu noua greutate a bicicletei tale. Dar echipată cu un sistem de transmisie 3×10, cu frâne și o furcă, ambele ceva mai slabe.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • De exepmlu daca vreau sa folosesc pinionul de la OneUp de 42, am inteles ca nu ar fi recomandat pe un schimbator de 10v, ci un xx1/x01/mai nou x1. Problema e ca nu am reusit sa aflu daca pot folosi schimbatorul de 11v pe 10v. Stie cineva daca se poate? Vreau raspunsuri concrete, nu chestii de marketing ale producatorului care sa te faca sa iei tot grupsetul.

  • - nu mai schimbi viteze asa des (cele de pe fata, mai bine zis, mai putin de lucru asadar);
    - pare o combinatie perfecta pentru XC unde ai urcari si coborari, plat oricum ii dai goarna
    - cred ca faza cu lantul stramb nu se aplica la singura foaie existenta care este asemanatoare celei de mijloc dintr-un angrenaj clasic de 3 foi, este singura foaie care permite rulajul cu oricare din vitezele de pe spate sau cel putin asa zice manualul
    - ce spui tu cu pinioanele - nu cred ca e OK dpdv mecanic al schimbatului de viteze, ai avea un lant care fie trebuie sa urce mult, fie sa coboare si asta l-ar distruge sau chiar l-ar face sa nu coopereze (cred ca deja vorbim de o diferenta de cativa cm intre foi); imagineaza-ti sa mai fie si supus denivelarilor
    - cred ca este destinat celor care deja si-au format un stil si sunt destul de puternici/calculati in a pedala corect, cu cadenta, etc.

  • De ce este mai bun un sistem cu doar o foaie si 11 pinioane? Sunt incepator si nu inteleg. Ar insemna ca lantul sa mearga de cele mai multe ori stramb mult.
    Mai util mi s-ar parea ca pinioanele sa fie distribuite altfel: pe mijloc cel mai mic si in laterale celelalte 10, cate sase si patru, grupate 12,15,18,21, 24, 27 si 13,17, 20, 23, 26.
    Sau inves, cel mai mare in mijoc si celelalte, tot 4+6 de-o parte si de alta.
    Si le schimbi, cand mergi pe munte le pui pe cele cu cel mare in mijloc si pe viteza cel ce "ala micu'" pe mijloc.

  • Am un Canyon 2013 Yellowstone F6 29er luat prin comanda din Germania: multumit si acum de ea, am fost doar la 2 maratoane dar le-am abandonat, mi se par grele de suportat pentru salariul meu actual. Insa Canyon ca fabrica/marca si suport dupa cumparare sunt jos palaria. Radon a fost prima mea varianta insa era dificil de adus in tara (nu am vrut sa ma risc cu transporturi dubioase). Exista echipa Katusha Canyon deci trebuie sa insemne ca dpdv calitativ si pret sunt impecabile. Cadrul ei este foarte usor, la fel si bicicleta, componentele sunt cele care se uzeaza si le schimbi oricum. Recomand cu incredere daca ai un ban strans sa iei de la ei direct, eu unul am petrecut 2 saptamani de cautat bicicleta pe site-urile din tara si ma simteam jignit de pretul dat / echipare.

  • Atât timp cât Radon nu au reprezentanță în România este destul de dificil. Nu cred că-și oferă nimeni bicicleta personală pentru testare. :) Dar da, este o alternativă interesantă.

  • De curiozitate, veti face in viitor un review la bicicletele radon? In ultima vreme dau peste multe discutii legate de ele si chiar despre cele de la Canyon. Ambii producatori ofera un raport pret/componente destul de greu de egalat.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma