Bicicletele entry-level sunt dotate cu furci entry-level, așa cum este firesc. Doar că în decursul anilor, calitatea acestor furci a scăzut. Comparând cu ceea ce achiziționai acum 15 ani, greutatea furcilor entry este mult mai mare, putând ajunge chiar și la 3 kg, reprizele de amortizare lasă de dorit, iar din punct de vedere al construcției, cele noi par a fi mai puțin durabile. De ce s-a produs această schimbare? Deoarece industria cunoaște un ritm foarte accelerat de dezvoltare, iar produsele OEM trebuie să fie livrate într-un timp cât mai scurt, în cantități uriașe. Asta explică de ce Suntour nu strălucește deloc în acest segment, Marzocchi a produs și furci slabe din punct de vedere al calității sau Fox a dezamăgit la lansarea furcilor din gama Evolution.
Există desigur modele de la Suntour sau Zoom și mai ieftine decât cele menționate aici, însă fac parte din categoria produselor capsate, care nici măcar nu pot fi demontate pentru o revizie. De unică folosință, cum ne place nouă să le numim.
Care sunt așteptările de la aceste furci?
Conform producătorilor, aceste produse sunt de folosit doar în plimbări recreaționale, asta însemnând poteci de pădure, parcuri, oraș și trasee simple de munte. Din toate produsele testate până în prezent, nu am întâlnit o furcă entry-level (exceptând Suntour XCR) care să ofere un confort acceptabil, exceptând situațiile în care utilizatorul are o greutate mai mare, iar furca se comprimă mai mult. Viteza de revenire nu poate fi controlată, căci nu există un reglaj pentru ea, așadar roata de față a bicicletei devine săltăreață pe porțiunile cu denivelări succesive, pietre sau rădăcini. Deci, un alt motiv pentru care aceaste furci nu au ce să caute într-un mediu sălbatic. Tot din punct de vedere funcțional, unele dintre acestea nu sunt prevăzute cu bumpere pentru revenire, rezultând într-un sunet metalic puternic atunci când ridici brusc roata de față. Unele furci din această gamă au reglaj pentru Preload (pretensionarea arcului în funcție de greutatea ta), dar din păcate acesta nu funcționează în cazul fiecăreia.
Din punct de vedere al construcției, cei de la Rock Shox pun mai mult accent pe calitate, atât în exterior cât și în interior. Finisajele sunt mai bune, iar materialele superioare. În fotografia de mai jos se pot observa foarte bine diferențele dintre o furcă Suntour XCM și un Rock Shox XC32, ambele din gama de intrare.
Ce furci entry-level recomandăm?
În cazul în care vrei să faci un upgrade bicicletei tale, înlocuid furca pe care deja o deții cu una mai performantă, însă care face parte din același segment, ai la dispoziție următoarele variante:
Suntour XCR – pe arc, care funcționează mai mult decât decent sau pe aer, care este mai ușoară și mai sensibilă însă mai scumpă. Greutatea nu depășește 2.4 kg pentru modelul pe arc sau 2.3 kg pentru modelul pe aer.
Rock Shox – XC 30 pe arc sau XC32 pe aer (nu se mai produce, însă mai poate fi găsită în magazine). Ambele furci din acest segment oferă reglaj de rebound (revenire), au cartuș de Lock-out (blocajul furcii) și preload (tensionarea arcului în funcție de greutate).
RST – modelul Aerial, cu cartuș de aer și o greutate de 2.3 kg. Oferă suficient confort și are un preț de achiziție modest (aprox. 80 euro).
Dar dacă vrei să mergi la sigur, cu un preț acceptabil, calitate bună, greutate mică și performanțe mai bune decât ale furcilor menționate anterior, ai la dispoziție modelul Rock Shox 30 Gold, cu cartuș de aer, care poate cântări chiar 1.7 kg.
*toate greutățile sunt specificate pentru versiunile pentru roți de 26 inch.
De reținut este faptul că unele furci, chiar dacă fac parte din același lot, pot diferi din punct de vedere al calității. Prin urmare, chiar dacă există multe exemplare de Suntour XCM cu joc în brațe, poți întâlni și modele care au rezistat de regulă mai mult. Aceeași regulă însă se aplică din păcate și pentru furcile mai scumpe, deși în număr mult mai mic. Întreținerea și revizia furcii tale este foarte importantă pentru o durată de viață mai mare, așadar, cel puțin o dată pe an, este indicat să o verifici în amănunt.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Legat de XCR-ul pe aer, noi am cerut-o la test, însă nu a fost disponibilă.
Da, va rog un review pt XCR pe aer. Vreau sa upgradez si din pacate momentan nu este nici un review pe youtube :) Detin un XCR pe arc si la capitolul fiabilitate sunt 100% multumit, cu toate ca a incasat multe lovituri serioase....din pacate sensibilitatea la denivelari mici este modesta in cel mai bun caz.
la obiect articolul. pe cand un review cu suntour xcr pe aer? (ma intiga faptul ca desi e pe aer, e aproape la fel de grea ca cea pe arc..)