Categorii: ArticoleMag

Câteva sfaturi pentru iarnă 2: bicicleta

După ce am văzut câteva idei despre cum să ne echipăm de iarnă, să vedem şi nişte idei despre cum trebuie să pregătim bicicleta pentru această perioadă.

Din start trebuie să spunem că ideea cea mai bună este să aveţi o bicicletă specială pentru iarnă şi vreme proastă, cu cadru de aluminiu sau de oţel şi echipată cu piese mai puţin valoroase. Iarna antiderapantul de pe şosea afectează destul de rău cadrul bicicletei şi componentele, dar cu o întreţinere atentă putem evita distrugerea bicicletei. Atenţie! Şi bicicleta de iarnă are nevoie de întreţinere deoarece şi ea vă va aduce costuri suplimentare dacă o ignoraţi!

Prima şi cea mai importantă regulă este că bicicleta va trebui spălată mai des. Dacă vara e cât de cât acceptabil să mai „uităm” bicicleta murdară între două ieşiri, iarna, mai ales dacă pe şosea a fost mâzgă amestecată cu sare şi antiderapant, va trebui să spălăm bicicleta imediat după tură. Toate substanţele de pe şosea, în special sare, au un efect devastator asupra pieselor metalice şi nu numai.

În plus, după fiecare ieşire mai lungă pe şosea udă ar fi bine să demontaţi angrenajul cu rulmenţi exteriori şi să îi curăţaţi, altfel aceştia nu vor avea viaţă lungă. Sau puteţi pentru iarnă să folosiţi o bicicletă cu monobloc încapsulat. Din când în când ar trebui desfăcuţi şi butucii, mai ales dacă roţile sunt mai vechi şi garniturile de etanşare uzate. Şi până la urmă cine îşi scoate roţile noi iarna? Nici cuveţii nu ar trebui ignoraţi, ar trebui aruncată o privire şi la ei din când în când, inclusiv o curăţire şi gresare unde e nevoie. Curăţaţi lanţul, pinioanele şi toată zona transmisiei cu degresant sau cu benzină, apoi spălaţi-o bine cu apă.

Ungeţi mereu lanţul cu ulei de calitate pentru umezeală (de tip wet) şi ştergeţi apoi lanţul să eliminaţi excesul de ulei care va aduna mizeria pe lanţ. Verificaţi lanţul periodic cu o leră şi schimbaţi-l din timp. Verificaţi rotiţele deraiorului spate să nu fie blocate de noroi, să nu fie uzate. Verificaţi suprafeţele de frânare (jante, discuri) şi saboţii sau plăcuţele, uzura este mult mai mare iarna. Ar fi de preferat o bicicletă cu frâne pe disc. Pentru a păstra roţile cât mai mult timp şi cu o uzură minimă curăţiţi bine după fiecare tură suprafaţa de frânare cu o cârpă sau mai bine cu un cauciuc cu siliciu special.

Dacă acestea ar fi nişte sfaturi de întreţinere a bicicletei, să vedem cum ar trebui să o echipăm special pentru sezonul rece.

Primul lucru care trebuie avut în vedere, în special la bicicletele de şosea, sunt anvelopele. Ar fi bine să renunţăm la modelele rapide de tip slick pentru unele cu striaţii pentru teren umed. Continental 4 Seasons sau Gatorskin sunt nişte exemple de anvelope potrivite. De asemenea, unele cu strat suplimentar de protecţie anti-pană ar fi foarte recomandate. Există şi anvelope speciale de iarnă, asemănătoare cu cele auto, unele cu ţinte metalice. Ele sunt bune doar pe zăpadă, pe asfalt sunt grele şi zgomotoase, nu are rost să echipaţi bicicleta cu aşa ceva din noiembrie. Iarna se adună tot felul de resturi pe şosea şi penele apar mult mai des. Nu uitaţi să aveţi la voi tot ce e nevoie pentru a repara o pană (pompă, cameră de schimb, leviere, petice, lipici).

Aripile anti-stropire sunt aproape obligatorii. Nu numai că nu vă stropiţi singuri ci, dacă sunteţi mai mulţi, nu veţi arunca permanent stropi în faţa celui din spate. Dacă pentru MTB şi city-bike-uri există o grămadă de modele disponibile, există şi pentru cursiere câteva modele subţiri, uşoare şi uşor de ataşat – e drept că o idee mai scumpe. Sunt o investiţie foarte bună!

Vizibilitatea este un lucru foarte important de avut în vedere, deoarece este anotimpul ceţii, ploilor şi mai ales al zilelor scurte când noaptea are şansa să te prindă foarte uşor. Nu ar trebui plecat la drum fără un set de lumini, măcar unele foarte mici, instalate pe bicicletă. Puteţi alege nişte modele mici dar care, puse să clipească, vă vor face mult mai vizibil nu doar noaptea ci şi pe vreme mai urâtă. Nişte elemente reflectorizante pe haine şi pe bicicletă sunt binevenite. Nu trebuie neapărat puşi ochi de pisică ci şi lipirea în faţă pe headtube şi în spate sub şa şi pe seat-stay-uri a unor mici bucăţi de autocolant reflectorizant e suficientă. Iar pe roţi puteţi monta elemente reflectorizante pentru spiţe, există unele foarte subţiri care vin instalate pe câte o spiţă. Chiar şi unul singur pe câte o spiţă la fiecare roată face minuni noaptea.

Indiferent dacă aveţi sau nu o bicicletă de iarnă, odată ce zăpada acoperă şoseaua ar fi bine să treceţi la antrenamentul la interior. Asta dacă nu vreţi să faceţi o escapadă scurtă cu ciclocros-ul sau cu fatbike-ul prin pădure, dar nu uitaţi să le aplicaţi toate tratamentele necesare la întoarcerea din tură!

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma