Categorii: ArticoleMag

Care sunt avantajele unei biciclete scumpe?

Pe lista producatorilor mondiali de biciclete, gasim modele incepand cu nici macar 100 de euro. Pe aceeasi lista, gasim si biciclete ce sar lejer ca si pret de 4.000 de euro.


Care este defapt diferenta de costuri si in ce consta ea defapt? Vom incerca sa lamurim in articolul ce urmeaza. Cum bine se stie, din orice domeniu, orice piesa sau produs de calitate se plateste. O sa luam ca exemplu paralel domeniul automobilelor. Nou intratele modele chinezesti pe piata auto, le fac foarte competitive din punct de vedere al costurilor : iti poti achizitiona un automobil 4×4 cu maxim 12.000 de euro (TVA inclus). Din punct de vedere al pretului suna extraordinar, la urma urmei este vorba de un autoturism incapator, ce ofera performante bune in offroad. Teoretic, aceleasi facilitati le ofera si un automobil 4×4 produs de Mercedes Benz. Teoretic.


Pentru a evidentia mai bine diferentele, am ales doua exemple de biciclete din extreme diferite pentru comparatie : modelul Kreativ 2401 CrossLand oferit de DHS la un pret de numai 311 Lei (aproximativ 74 euro)  si modelul Session 88 DH de la Trek oferit la un pret de 19.400 Lei ( aproximativ 4.700 euro ). Ce face ca intre aceste biciclete sa existe o diferenta atat de mare ?


Urmand exemplul automobilelor, putem afirma ca in primul rand brand-ul (marca) conteaza. Odata cu brand-ul vin si celelalte avantaje : calitatea fabricatiei, rezistenta in timp deci durabilitatea, calitatea pieselor, performantele si tehnologia. In orice situatie un SUV produs de Mercedes Benz se va dovedi mult mai calitativ decat un SUV produs de o firma din China. Si daca nu multe dintre aceste aspecte sunt remarcate pe loc, acestea se vor vedea in timp.


Pina la urma, care sunt avantajele bicicletei Trek fata de bicicleta oferita de DHS? Un prim aspect ce poate fi remarcat imediat este design-ul : daca bicicleta DHS Kreativ pare foarte firava, Trek-ul este un fel de monstru pe doua roti, remarcandu-se clar printr-un design agresiv. De aici, curg si diferentele : calitatea pieselor ce echipeaza Trek-ul este net superioara celor de pe DHS, multe dintre acestea beneficiind de garantie pe viata. Functionalitatea acestora este impecabila, pe cand piesele de pe DHS, foarte ieftine, se dovedesc rapid a fi inferioare. Chiar si felul in care functioneaza anumite componente, precum schimbatoarele sau franele sunt total diferite.

Un alt aspect legat de aceste doua biciclete este greutatea : Trek, desi este un model de downhill, deci prin definitie destul de greu, reuseste sa iasa in fata si la acest capitol, devansand modelul DHS ce beneficiaza de componente din materiale precum otel, fier si rareori aluminiu. Toate acestea contribuie la o greutate foarte mare a bicicletei, greutate ce se traduce prin performante scazute : intotdeauna iti va fi mult mai simplu sa pedalezi pe o bicicleta cu greutate scazuta decat pe una cu o greutate mare. Sa nu uitam ca unele mountain bike-uri construite special pentru Cross Country spre exemplu, ajung sa cantareasca doar 8 maxim 9 kg, pe cand cele din gama low price ajung sa cantareasca si 20 de kg.


DHS se remarca si prin rotile de calitate slaba, jantele acesteia fiind intr-adevar construite din aluminiu, dar dintr-un agregat foarte slab, ceea ce va duce la o descentrare rapida a rotilor, chiar si in conditii de exploatare normale. Tot la capitolul roti se face o diferenta clara : Trek este echipat cu butuci pe rulmenti, ceea ce ofera o perioada de exploatare foarte mare in conditii extrem de vitrege, pe cand DHS-ul nu are decat butuci de otel pe coroane, care nu sunt deloc durabili. Din punct de vedere practic, rotile unei biciclete superioare pot fi demontate imediat, acestea fiind dotate cu o chieta de strangere (quick release), pe cand bicicletele low cost au rotile stranse de cadru si de furca cu….suruburi. Ceea ce va face imposibila o depanare rapida in caz de pana de cauciuc.


Unele biciclete low cost sunt desigur echipate cu furci cu amortizor, dar de cele mai multe ori acestea vin cu mai multe dezavantaje decat avantaje fata de o furca rigida : sunt mai grele, capata joc intr-un timp relativ scurt, nu amortizeaza in niciun caz asa cum ar trebui si nici nu ofera vreo forma de reglaj. Iar principiul de amortizare este la fel de simplu : doua arcuri la vedere. Furca oferita pe modelul Trek este un superioara atat din punct de vedere calitativ cat si din punct de vedere al performantelor. Cursa de amortizare este foarte mare – aproximativ 200 de mm..


La capitolul frane, Trek este echipata cu frane hidraulice pe disc, care nu lasa nicio sansa V-brake-urilor instalate pe DHS. Acestea sunt mari, foarte puternice si foarte durabile in orice conditii meteo sau de exploatare. Franele de pe DHS, pe langa faptul ca ofera o putere de oprire foarte slaba, sunt total ineficiente in conditii de umezeala, deoarece actioneaza direct pe janta umezita, iar sabotii de slaba calitate, realizati dintr-un material foarte rigid, nu au nicio sansa.


In principiu, regula este aceeasi in toate cazurile : costuri mai mari inseamna calitate mult mai buna. Bineinteles, nu toate bicicletele performante costa 5.000 de euro. O bicicleta de o calitate decenta ce poate fi exploatata fara prea multe griji, porneste de la aproximativ 400 de euro, iar o bicicleta de o calitate medie are un pret de pornire de aproximativ 800 de euro.


Sumele pot parea mari, chiar aberante pentru unii, dar un simplu calcul arata, ca este mult mai avantajos sa investesti o suma mai mare in calitate si in confortul tau, decat sa investesti la inceput o suma mica iar apoi in timp sa arunci banii pe reparatii sau mai rau, sa nu fii deloc satisfacut cu produsul achizitionat. Nu descurajam achizitionarea de biciclete ieftine, acestea fiind utile in momentul in care ai o distanta relativ scurta de parcurs din punctul A in punctul B iar drumurile si potecile de munte sau padurile nu fac parte din planurile tale. Incurajam in schimb orice potential utilizator de bicicleta, sa economiseasca ceva bani pentru un produs de calitate, o investitie ce merita facuta si ale carei rezultate se vad in timp, mai ales daca bicicleta este o pasiune si vrei sa obtii ceva performante.


In concluzie, putem spune ca alegerea ramane in cele din urma in curtea cumparatorului. El este factorul de decizie in toata aceasta schema, pina la urma nu toti ne cumparam automobile Mercedes Benz. Va sfatuim sa luati totusi in calcul gama de mijloc a bicicletelor, pentru mai putine dureri de cap si mai multa placere. Daca doriti neaparat un produs romanesc, precum DHS, puteti consulta oferta acestora – au si biciclete bune din punct de vedere calitativ – dar cu preturi pe masura.

Cu aceasta ocazie, te rugam sa lasi mai jos un comentariu despre o experienta placuta sau neplacuta avuta cu o bicicleta ieftina sau, de ce nu, cu o bicicleta scumpa.


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut! Cine ma poate sfatui ce tip de bicicleta ar fi potrivita pentru cursa zilnica de aprox. 20 km, pe drum asfaltat? Multumesc.

  • Am si eu o parere...Daca tot sunt atat de scumpe aceste biciclete, macar are un fel de asigurare impotriva furtului? Sa dai 1000 de euro sau mai mult pe o bicicleta, si sa ti-o fure nu prea te vei simti confortabil...Poate o astfel de bicicleta doar sa o cumpar sa ma plimb cu ea, insa daca merg la munca sau la cumparaturi, prefer mai bine o bicicleta la 400-500 de ron, deoarece la munca sau la cumparaturi trebuie sa o legi cu un antifurt, iar o bicicleta atat de scumpa nu prea iti vine sa o lasi legata undeva...Este doar o parere..

  • Salut,

    Doresc să îmi achiziționez și eu o bicicletă pentru a mă plimba prin oraș, nu pentru a mă lua la întrecere. Buba, banii. Odată ce trec de prima bubă (strâng cureaua mult și bine) , vine o întrebare pentru mine (de fapt adresată vouă acuma) .
    Doresc să îmi iau o bicicletă, însă nu știu ce model.
    Mă înclin spre un model de downhill, întrucât sunt un tip masiv și drumurile de pe aici cam au gropi și nu sunt iertătoare, plus de asta, cum am zis sunt un tip masiv iar acel tip de biciclete îmi pare cel mai bine construit (ca dimensiuni și alte cele) pentru mine. E drept, nu este bună de plimbat în oraș, dar m- aș descurca io. Modelul (și gama de prețuri) ce mă atrage ar fi cea din următorul link (nu îi fac reclamă, să se înțeleagă bine) :
    http://www.okazii.ro/catalog/56473440/0/#forum

    Însă, menționate fiind problemele găsite de mine pt. o astfel de bicicletă, mă înclin spre un mountain bike:
    http://www.magazin.scarpa.ro/biciclete/mtb/kenzel-mtb-grade-lx.html

    Ok, trecând peste aspectul lipsei suspensiei pe cadru și deci un chin în plus pentru mine, mă întrebam dacă modelul următor ar fi mai indicat pentru un tip mare (gândiți- vă la 110 kilograme) pentru a se plimba prin oraș:
    http://www.supremebikes.ro/product_info.php?cPath=22_66&products_id=53

    Menționez că nu fac în nici un fel reclamă acestor siteuri sau produse, eu nu știu ce ar fi mai indicat, dacă se poate să îmi prezentați avantajele și dezavantajele fiecărui tip de bicicletă.

    Vă mulțumesc anticipat.

  • am o bicicleta first bike care in august 2011 implineste 5 ani de la cumparare, am avut la ea 2 ani garantie si culmea dupa exact 2 ani mi-a cazut prima data pedala si lantul, inca mai arata bine bicicleta atunci, dar acum....pai eu acum o tin in uscator din lipsa de fonduri si are urmatoarele probleme: furca e putin indoita si nu e aliniata cu roata din aceasta cauza ghidonul trage spre stanga, jantele sunt foarte sensibile fiind single wall, si din aceasta cauza am roata de pe spate optata de la borduri fapt care ma constrans sa dau jos frana v-brake, saua e foarte deteriorata iesind deja buretele din ea, cu schimbatoarele am probleme, monoblocul s-a umplut de praf si imi ingreuneaza mult pedalarea, cauciucurile erau cam tocite dar acum nu mai conteaza de cand am facut pana cand eram la galati si am mers pe cauciuc pana la braila, iar asta i-a pus capac, acum planul meu este sa ii schimb toate piesele lasand numai cadrul si nu imi vine sa cred ca am dat mai mult pe o furca cu amortizor decat pe toata bicicleta(furca=300lei iar bicicleta=289 lei), si dupa calcule mai am de investit 1000 lei ca sa o pot folosi, in concluzie mai bine luati o bicicleta buna de la inceput de peste 1500 lei cu care nu ai probleme si batai de cap, sincer imi pare rau ca la achizitionarea bicicletei nu aveam cunostintele de acum...

  • acum 12 ani am avut o bicicleta luata din metro, rombike, pretul a fost de 230 lei adica echivalentul a 100 dolari. In doi ani am bagat 450 lei in piese ieftine din piata. Picau pe rand butuci, frane, grup pinioane. singurul lucru cu care nu am avut probleme dupa ce am inlocuit-o , a fost janta spate, care a ramas un remerx grand rock, sau ceva de genul asta. In rest doar bani mancati. Acum 2 ani , am achizionat o bicicleta Kona Fire Mountain la pretul de 1800 lei ( la reducere ). Nu am strans nici macar un surub, nici la revizii nu am fost cu ea, in momentul in care am vandut-o singura problema era un foarte mic joc in angrenajul fata. Merita o investitie in bicicleta, chiar daca o iei pentru o plimbare in parc. Decat o bicicleta ieftina cu furca cu amortizor, frane pe discuri, eventual si amortizor spate mai bine la aceeasi bani o bicicleta cat se poate de simpla, fara amortizoare si sistem franare v-brake dar cu piese de calitate. Sper sa va ajute exeperienta mea.

  • am un dhs de un an si m-am saturat de biciclete ba se stramba roata ba imi cade pedala ba nu se schimba vitezele deci o sa trec la biciclete scumpe

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma