Așa cum mulți au experimentat pe pielea lor, poți străbate munții cu orice fel de bicicletă: Rich Bike, low cost, single speed sau fără niciun fel de amortizor. Totuși dacă vrei să te bucuri de această experiență și mai mult, pe o bicicletă mai potentă, se naște întrebarea: ce suspensii și ce echipare îmi este necesară pentru a avea un all-rounder perfect pentru România? Dar dacă vreau să mai particip și la concursuri? După ce am testat peste 150 de biciclete pe plaiurile mioritice în ultimii ani, am reușit să trag o concluzie pe care aș vrea s-o împart cu voi în cele ce urmează.
Cum România nu este țara Bike Park-urilor și nici a traseelor foarte extreme (apropo de asta, un prieten tocmai realizase că majoritatea competițiilor de XC din afara țării se aseamănă pe anumite porțiuni cu unele trasee de Downhill de la noi), este clar că nu vei avea nevoie de o bicicletă suspensii uriașe. Cu toate acestea, un full-suspension este candidatul ideal la titlul de MTB. Atât timp cât suspensia este eficientă, te va ajuta să treci de porțiunile dificile în siguranță și va oferi infinit mai mult confort decât un hardtail. Bineînțeles, spun toate acestea rămânând în aria amatoricească a sportului.
Deși vorbesc în calitate de utilizator de hardtail 29er pentru munte, căci mă ajută să urc mai repede și mai ușor, vara aceasta mi-am dat seama că atât timp cât nu mă grăbesc nicăieri, un full cu suspensii mai mici poate fi o alternativă bună. Am avut ca exemplu KTM Lycan 271, pe care l-am avut la dispoziție pe tot parcursul anului. Acesta are o suspensie de 125mm pe spate și una de 130mm pe față, cu roți de 27.5 inch, fapt ce-o păstrează foarte agilă la coborâri. Desigur, nu este cel mai bun cățărător, ba chiar pe porțiunile abrupte de urcare unde 29er-ul rămâne lipit de sol, KTM-ul face ceva probleme prin ridicarea roții de față, dar cum spuneam, dacă nu te grăbești nicăieri n-o să constituie un capăt de țară.
Pe de altă parte, o alternativă la specificațiile de mai sus, ar fi un 29er full-suspension, cu suspensii de maxim 100mm, însă ceva mai scump deci nu foarte convenabil din punct de vedere financiar. Roata mai mare va mai îndulci lipsa unor suspensii mai mari, dar greutatea totală a bicicletei va fi inevitabil mai mare, asta în cazul în care nu vorbim despre un cadru din carbon.
Revenind la candidatul nostru, acesta este echipat cu o linie de piese Shimano XT, all rounder-ul perfect dacă este să luăm în calcul restul de game de componente și prețurile acestora. Funcționează impecabil, nu este la fel de scump precum alternativele de la Sram, iar frânele sunt mai mult decât puternice. Bineînțeles, frânele Shimano XT nu sunt o necesitate, chiar și cele din gama Deore funcționează fără reproș, în schimb la nivel de transmisie aș rămâne la XT pentru funcționalitate și greutate.
Un ghidon lat este de asemenea o necesitate, cât și o tijă de șa reglabilă cu comandă pe ghidon (Rock Shox Reverb în cazul de față), una dintre cele mai grozave invenții din ultimii 5 ani. La capitolul anvelope se poate opta atât pentru produse mai ușoare, dar atenție căci există riscul să faci pene mai des sau pentru altele care oferă o protecție împotriva penelor, dar mai grele.
KTM-ul din imagini are exact 14 kg cu tot cu pedale, o valoare decentă dacă luăm în calcul faptul că poți urca în voie dar și că poți coborî pe trasee mai dificile. Am participat cu ea chiar și la On The Rocks, unde surprinzător sau nu, chiar nu am utilizat întreaga cursă a furcii, ci undeva pe la 120mm.
Până la urmă, acesta și rolul unei biciclete de All-Mountain, să fie suficient de versatilă astfel încât să-i iasă șpagatul între ture de munte și participarea la competiții, oferind totodată un confort foarte bun și un control ferm. Ce depășește 140 de mm începe să pună probleme la deal (în special pentru cei neantrenați), mai ales că majoritatea modelelor nu vin cu blocaj pentru suspensia de spate. Cu cât suspensia este mai mare, cu atât flexarea acestora îți vor răpi din energie, nemaivorbind de secțiunile pe care te ridici din șa și pedalezi. Sub 120mm este limita inferioară de confort, căci odată ce cobori sub ea, avem de-a face cu o bicicletă de XC sau Maraton, care pe traseele mai dificile își consumă repede rezervele oferite de amortizoare.
Bicicleta de față este oferită ca exemplu deoarece am avut ocazia s-o testăm în condiții variate pentru mai multe luni de zile. Alternative există și de la celelalte brand-uri, noi sau second hand.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Salut! Imi poti da cateva alternative si de la celelalte brand-uri?