Categorii: InterviuMag

Brașovul Pedalează face loc bicicletei în Orașul de sub Tâmpa

Asociațiile pentru promovarea bicicletei din România sunt mai active pe zi ce trece, iar rezultatele nu încetează să apară. Există din ce în ce mai mulți participanții la întâlnirile bicicliștilor sau la concursurile de profil și vocea acestora se face auzită tot mai puternic. În unele cazuri, autoritățile chiar reacționează și construiesc facilități pentru comunitatea noastră aflată într-o creștere constantă. Acesta este și cazul Brașovului unde cei care folosesc bicicleta sunt tot mai bine reprezentați, iar Asociația Brașovul Pedalează poartă o mare parte din “vină” pentru acest lucru. Așa că l-am rugat pe Robert Lazăr, președintele Asociației, să ne spună mai multe despre mersul lucrurilor pe două roți din Brașov.

  • Când a fost înființată această asociație? Cum a început totul?

Asociația a fost înființată juridic în luna iulie 2011 cu sprijinul colegilor Alexandru Solomon și Cristian Stasisin. Povestea înființării ei este inedită. Eu aveam de gând să fac un proiect de piste de biciclete în oraș și pentru asta măsuram singur, cu ruleta, prima banda de circulație din oraș de pe principalele artere. Aflându-mă în zona numită “Ceasu’ Rău”, m-am întâlnit cu Alex Solomon, biciclist pe care-l cunoșteam încă de pe vremea când organizam Masa Critică în Brașov, el fiind un participant fidel. Am avut o mică discuție și mi-am dat seama că avem multe idei în comun așa că ne-am hotărât să înființăm asociația. După ce m-am documentat despre procedura înființării, l-am cooptat în Asociație și pe Cristi Stasisin, mare cicloturist cu care mai vorbisem înainte. El mai fusese membru într-o asociație și știam că are experiență în crearea de trasee și în organizarea de ture. Zis și făcut, ne-am strâns, am discutat apoi i-am dat bătaie. A urmat o perioadă destul de încărcată cu actele, dar cu ajutorul unei domnișoare avocat (căreia îi mulțumesc enorm) am reușit să finalizăm actele. La judecătorie am avut o mică problemă dar totul s-a rezolvat cu un act adițional și am primit decizia de înființare pe 29 iulie 2011. Nici nu vă imaginați cât de fericiți am fost, dar și mai epuizați decât în turele lungi pe care le organizăm…

  • De ce credeți că Brașovul are nevoie de o asociație care să promoveze bicicleta?

Orașul Brașov a fost capitala verde a României. Nu concep să nu existe o asociație care să promoveze mersul pe bicicletă într-un oraș atât de binecuvântat cu toate formele de relief posibile. Ar fi și păcat să nu profităm de cadrul natural extrem de bun pentru practicarea ciclismului. Din cunoștințele mele, în afara de câteva cluburi de ciclism, nu exista până la apariția noastră altă asociație care să promoveze bicicleta. Poate că acum nu ne dăm seama, dar mai încolo vom realiza, constrânși de împrejurările economice și ecologice ulterioare, că vom fi nevoiți să circulăm mai mult pe bicicletă pentru a ne putea descurca cu banii, cu poluarea. Așadar, Brașovul are nevoie de o asemenea asociație pentru că are potențial imens, și turistic și oamenii sunt mult mai civilizați și mai deschiși către asemenea mijloace de transport și către un stil de viață pe două roți.

  • Prin ce mijloace urmăriți promovarea bicicletei în oraș?

Noi promovăm bicicleta în oraș de mult timp, din iunie 2007 mai exact, când a avut loc prima Masă Critică. Ne-am dat seama că putem promova mersul pe bicicletă numai prin puterea propriului exemplu. Dacă noi nu putem fi exemple pentru ceilalți, cine ar face-o în locul nostru? Am organizat zeci de ture la care au participat foarte mulți oameni de toate vârstele și din toate clasele sociale. Ne bucurăm nespus când lumea zâmbește în turele noastre și când ajungem la final și depănăm amintiri cu toți participanții. Mersul pe bicicletă are avantajul că poate fi promovat fără prea mari costuri. Trebuie doar să încurajezi prin vorbe oamenii să meargă pe bicicletă, să le expui motive științifice plauzibile că bicicleta e mai potrivită în oraș și lumea va fi de acord pentru că până la urmă, așa este. Am mai organizat și diverse evenimente legate de mersul pe bicicletă. Am avut Campania “Moș Crăciun vine pe bicicletă” prin care am dus jucării copiilor săraci din Săcele. Am avut colaborări cu Agenția Națională Antidrog și am tot participat la diverse evenimente legate de biciclete.

  • Care au fost cele mai notabile rezultate/evenimente ale Brașovul Pedalează de până acum?

Masa Critică lunară, la care participă constant peste 200 de bicicliști. Numărul este în continuă creștere. O ediție frumoasă a fost cea la care a participat și vedeta de televiziune Cabral. Pe urmă ar mai fi “Moș Crăciun vine pe bicicletă”, când am dus pe bicicletă jucării copiilor defavorizați și unde am făcut pe Moș Crăciun pentru prima oară în viața mea și unde m-am simțit foarte împlinit.

Colaborarea cu Agenția Națională Antidrog, când am participat la un marș împotriva Traficului și Consumului de droguri ar fi altul, iar turele săptămânale pe care le organizăm sunt și ele de succes.

  • Aveți vreo colaborare cu celelalte asociații de profil din țară? Dacă nu, credeți că ar ajuta dacă ar exista?

Nu avem colaborări cu alte asociații însă ținem legătura cu ele prin discuții între membrii, discuții care ne ajută în elaborarea de proiecte și viitoare evenimente. Vrem să ne creăm prima oară un renume și o imagine, urmând ca apoi să începem să ne extindem. Suntem și noi, membrii, oameni cu serviciu, cu familie și asociația este o activitate pentru care nu suntem plătiți. Încercăm să ne facem timp și pentru asta, atât cât ne permite timpul. Desigur, ne-ar face plăcere să colaborăm și cu alte asociații și sunt sigur că asemenea colaborări ne-ar ajuta.

  • Ce planuri aveți pentru 2012?

Cele mai importante sunt continuare turelor săptămânale și cooptarea de mai mulți bicicliști în aceste evenimente, realizarea unor proiecte de piste de biciclete în oraș, proiecte care au început deja, spre bucuria bicicliștilor. S-au creat câteva piste noi și speram ca și în viitor să mai apară. Mai avem și alte proiecte ce țin de dezvoltarea infrastructurii pentru mersul pe bicicletă și chiar și amenajarea de trasee pentru mountain bike.

Pe urmă vizăm și ture mai lungi, prin țară, pentru a demonstra că cicloturismul trebuie luat în seamă și că România are un potențial în această privință.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma