Categorii: ArticoleMag

Biciclete rapide de oraș

Pentru a pătrunde mai adânc în acest subiect aș vrea să definim termenul de bicicletă rapidă. Unii susțin că bicicleta poate fi atât de rapidă pe cât îți dorești sau pe cât de mult poți tu defapt să prestezi. Poate fi adevărat într-o anumită măsură, dar mai există alți factori care determină controlul și aptidunile unei biciclete.

După cadru, componentele sunt cele care joacă un rol important. Acestea sunt responsabile pentru greutatea finală a bicicletei iar în acest context, degeaba vei avea un cadru din carbon echipat cu componente Shimano SIS, pentru că la final, bicicleta ta va cântări foarte mult. Evident, exemplul este exagerat, dar are menirea să sublinieze ideea de la care am pornit.

Pentru o bicicletă rapidă, cele mai importante componente sunt roțile: cu cât sunt mai ușoare, cu atât accelerezi mai repede. De aceea, unele seturi complete de roți sunt foarte scumpe: utilizează materiale precum carbonul pentru jante, utilizează butuci foarte ușori și de asemenea, spițe pe măsură. Un set ușor de roți merită întotdeauna și o investiție suplimentară într-un set de anvelope de calitate.

Sistemul de transmisie poate fi plasat pe locul secund, deoarece cu o configurație neinspirată, poți adăuga grame în plus bicicletei tale.

Pentru multe biciclete de șosea, și nu mă refer la cursiere, furca de carbon pare să devină cu timpul un standard în segment. Este rigidă, cântărește puțin și are o rezistență la impact frontal mare. Din păcate, dacă este lovită într-un obiect ascuțit, există riscul ca aceasta să se deterioreze.

Pentru acest articol, am ales mai multe biciclete cu care te poți deplasa rapid în oraș. Sunt acele biciclete care oferă o accelerație foarte bună, o viteză de croazieră mare pentru menținerea căreia nu va trebui să dai tot ce ai mai bun din tine.

Derivată din cursieră

Prima pe listă este KTM Strada Speed, o bicicletă pe care am avut ocazia să-mi petrec mai multe zile. Este derivată practic dintr-o cursieră, dar utilizează un ghidon drept, mai comod. Din echipare fac parte o furcă din carbon și un sistem de transmisie compus din componente ale gamei Shimano 105 sau Tiagra. Deși nu sunt top-level, aceste componente reușesc să contribuie la greutatea scăzută a acestei biciclete, de doar 9.2 kg.

Fixie

O altă opțiunea sunt fixie-urile. Create spre exemplu, oferă o bicicletă rapidă cu o greutate de 10.9 kg. Cadrul este realizat din oțel, furca asemenea, însă prezența unui sistem de transmisie single speed simplifică foarte mult treburile și în plus, nu necesită multe operațiuni de întreținere. Poate că roțile nu se numără printre cele mai ușoare, însă geometria împreună cu rigiditatea cadrului asigură faptul că energia depusă de tine ajunge eficient exact acolo unde trebuie și anume la roata din spate.

Pliabila

Ultima pe listă este bicicleta pliabilă. Uneori subestimată datorită roților mai mici, aceasta se dovedește a fi o mașinărie ideală pentru cei cu pretenții la viteză, mobilitate și control. Defapt este cea mai manevrabilă și mai agilă dintre bicicletele prezentate aici, pe distanțe mai lungi însă, roțile mai mici vor reprezenta un dezavantaj reflectat în cadența ta.

Anul trecut am avut pentru testul de anduranță o bicicletă pliabilă pe care am utilizat-o timp de 1 lună, în multe dintre orașele mari ale Europei și am fost pe deplin mulțumiți de prestațiile acesteia. Dacă optezi pentru un set de anvelope cu o viteză de rulare foarte bună și de un butuc cu viteze integrate, poți ține pasul cu cei care pedalează pe bicicletele cu roți mai mari.

Concluzie

Oricare dintre variantele prezentate mai sus îți pot satisface (mai mult sau mai puțin) nevoia de viteză. Există un punct în care o pliabilă nu mai poate ține pasul cu o bicicletă cu roți de 28 inci, însă pe distanțe scurte poate reprezenta o variantă bună.

Din punct de vedere al costurilor, lucrurile sunt general valabile ca și în cazul celorlalte biciclete: cu cât echiparea este mai bună și greutatea mai mică, cu atât prețul crește proporțional. O bicicletă derivată dintr-o cursieră va costa bineînțeles mai mult decât o bicicletă fixie, însă există și bicicletele pliabile, precum Dahon-ul din imaginile de mai sus, care costă mai mult decât un KTM Strada Speed.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • "Există un punct în care o pliabilă nu mai poate ține pasul cu o bicicletă cu roți de 28 inci" Hi hi, cu secventiale pe o cursiera acceptabila, punctul ala e undeva in primii 30 de metri :D Si asta conservator vorbind :)) Diferenta o mai face insa si cantitatea de gropi / km pe care s-ar putea sa o intalnesti. Aici o bicicleta - pekinez ca Dahonul are un avantaj incontestabil din cauza comoditatii cu care treci de ele si a faptului ca rotile mici de obicei sunt mai solide (raportate la pret) decat cele ale unei cursiere.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma