Categorii: ArticoleMag

Biciclete pentru Maraton – Ghid

Continuam ghidul de achizitionare al bicicletelor si dedicam acest capitol maratonului, sau pe scurt : XCM. Vom vorbi atat despre tipurile de biciclete ce pot fi folosite pentru maraton cat si despre accesoriile de care vei avea nevoie pe parcursul traseelor.


Ce este Maratonul?


Asa cum o spune si denumirea, maratonul este o proba de anduranta. In general o proba foarte dura, la maratoane participa biciclisti cu o rezistenta deosebita la efort. Din fericire, exista probe adresate amatorilor sau incepatorilor, care acopera o distanta de aproximativ 40 de km. Unele probe de maraton pot ajunge si pina la peste 120 de km.


Traseele sunt in general muntoase (poteci de munte cu urcari si coborari), dar exista si probe de maraton care se desfasoara pe teren drept, fara prea multe denivelari. Acestea se pot desfasura prin paduri sau diverse zone de camp. Zonele de asfalt pot fi prezente insa sunt mai rar intalnite (depinde foarte mult de zona in care se organizeaza maratonul). Plecarea se face cu toti concurentii concomitent, iar acestia se divizeaza in general pe grupuri in timpul concursului.


Pentru a participa la o proba de maraton, este imperativ sa ai un antrenament prealabil. Fiind o proba de anduranta, sunt sanse mari sa abandonezi foarte repede, daca nu beneficiezi de un minim de pregatire. In acest caz, facem referire la un traseu de aproximativ 40-50 de km.


Poti incepe antrenamentul pe poteci de padure. Important este ca in fiecare zi sa parcurgi o distanta mai mare decat cea parcursa in ziua precedenta. Ideal este sa incepi cu o tura de aproximativ 10 km si sa cresti distanta gradual cu cate 3 km la doua, trei zile.


Reguli de care trebuie sa tii cont :


Nu te antrena intens cu 1-2 zile inainte de competitie. Un minim de 1 ora, 1 ora si jumatate ar trebui sa fie suficient. Daca te suprasoliciti, corpul tau va fi deja obosit in ziua concursului. Nu consuma in niciun caz alcool cu 1 zi inainte de competitie. Este necesar un minim de somn de 8 ore inainte de concurs.


Asigura-te ca servesti ultima masa cu 2 ore inainte de competitie. In timpul maratonului trebuie sa consumi apa odata la 15-20 de minute. Sunt binevenite si batoanele energizante.


Ideal este sa-ti gasesti un grup cu care sa pedalezi. Daca acestia nu tin ritmul potrivit si te incetinesc, te poti desprinde de grup pentru a te alatura altuia. Pastreaza-ti energie si pentru ultimul sprint.


Ce bicicleta pentru maraton pot alege?


Maratonul iti ofera libertatea de a alege intre doua tipuri distincte de biciclete : hardtail sau full-suspension. Evident, cu roti de 26″ sau de 29″. Pentru maraton, este recomandat un full suspension, din mai multe considerente : nu va suprasolicita muschii care vor incerca sa preia din socurile de pe traseu, sunt eliminate o parte din riscurile de a lovi roata spate – socurile puternice sunt preluate de amortizor si nu direct de roata. Un alt avantaj fata de hardtail este la trecerea peste radacini. In cazul unei biciclete fara amortizor spate, roata cel mai probabil se va ridica, implicit si biciclcistul. In cazul unui hardtail, acesta ramane stabila la trecerea peste obstacole mici, iar biciclistul poate pedala in voie, fara a pierde timp.


Dezavantajul unei biciclete pentru maraton full suspension este dat de greutatea totala a acesteia. In general, in gama entry-level, bicicletele cantaresc peste 14 kg.


Regula pentru bicicletele de maraton este impusa de cursa de amortizare : minim 100 de mm, atat pentru partea anterioara cat si pentru cea posterioara. Pentru portiunile de asfalt, este recomandat ca furca si amortizorul spate sa fie dotate cu „Lock-Out”, adica sa fie blocabile. Astfel, vei castiga timp datorita faptului ca bicicleta nu mai flexeaza atunci cand pedalezi. In functie de traseu, te poti descurca si cu o cursa de 80 de mm.


Utilizatorul unei biciclete hardtail, se poate bucura de o greutate mai mica, asadar de un efort general mai mic pentru tot parcursul. Dezavantajele se refera la rigiditatea bicicletei la trecerea peste obstacole, solicitarea mai puternica a rotii spate si incasarea socurilor in muschi sau in coloana. Cursa de amortizare a furcii trebuie sa fie de minim 100 de mm si se poate opta si pentru o furca de 120 de mm. La fel ca la full suspension-uri, este de preferat ca furca sa poata fi blocata, astfel incat sa fie rigida pe suprafete de asfalt.


O bicicleta entry-level pentru maraton, porneste de la aproximativ 1.800 de lei. Una mid-level, care-ti poate oferi performante decente o gasesti pentru aproximativ 3.000 de lei. Pentru mai mult de 5.000 de lei, gasesti biciclete full suspension pentru maraton ce cantaresc mai putin de 14 kg, cu echipari mid level. Adica cele mai potrivite pentru aceasta proba.


Orice bicicleta ai alege, ar fi de preferat ca teava superioara a acesteia sa nu fie foarte lunga. Ideal este sa testezi bicicleta inainte de a o achizitiona.


Ce componente sunt potrivite bicicletelor pentru maraton?


Cu cat componentele sunt mai usoare si mai performante, cu atat mai bine. Proportional cu performantele acestora creste si pretul. Pentru performante decente, orienteaza-te catre Deore si SLX sau Sram X.5 si X.7. Te poti baza pe ele in multe situatii, insa nu se numara printre cele mai usoare. Capul de lista este tinut de Shimano XT si XTR sau Sram X.9 si X.0, oferite la preturi pe masura.


La capitolul angrenaj, este de preferat sa alegi un produs din noile game 2 x10. Shimano SLX, XT sau Sram X.0 sunt oferite in aceasta configuratie. Cele doua foi te vor ajuta sa economisesti timp si energie, foaia cea mare de la angrenajele clasice, fiind aproape inutila in competitiile de maraton.


Rotile sunt foarte importante, deoarece sunt raspunzatoare pentru greutatea totala a bicicletei dar si pentru performante. Ideal ar fi sa instalezi un set de roti usoare.


De asemenea, o atentie deosebita necesita si anvelopele. Orienteaza-te catre modele rezistente la Snake Bite sau la lovituri mai dure. Producatorii specifica in general in descrierea tehnica a anvelopei astfel de detalii. Dimensiunea minim recomandata este de 1.95 iar cea maxima de 2.2.


O alta tendinta este de observat la capitolul ghidoane. Cele drepte (flatbars) incep sa fie inlocuite de cele putin mai late si care beneficiaza de curbura (risebars). Cele late ofera o stabilitate mai mare pe traseu, implicit un control mai bun al bicicletei pe portiunile dificile.


Asigura-te ca tija de ghidon nu este foarte lunga, deoarece te poate suprasolicita in timp. Mansoanele de asemenea trebuie sa-ti ofere confortul necesar, adica sa nu fie foarte rigide. Nu uita nici de coarnele pentru ghidon, care-ti pot oferi sprijin suplimentar pe traseu, atunci cand esti mai obosit.


Ce accesorii sunt utile pentru maraton?


Asemenea bicicletelor de Cross Country, o sa ai nevoie de minim 1 suport de bautura. Ideal ar fi sa detii doua astfel de suporturi, bineinteles in cazul in care bicicleta beneficiaza de astfel de prinderi. Obligatorii sunt : casca, manusile si imbracamintea specifica pe care o poti gasi in magazinele de specialitate.


Ochelarii sunt bineveniti, atat in zilele insorite cat si in cele ploiase. Exista producatori care ofera ochelari cu lentile speciale, special pentru concursuri. Odata ce incerci o pereche speciala de ochelari pentru bicicleta, ai sa sesizezi imediat diferenta : totul pare mult mai clar, mult mai luminos.


Si pentru maraton sunt recomandate pedalele „Clipless”, deoarece te ajuta foarte mult la pedalat si cantaresc foarte putin. Alaturi de aceste pedale va trebui sa achizitionezi si o pereche de incaltaminte specifica, compatibila cu pedalele. Ca exemplu, vezi Shimano SPD.


De ce sa particip la cursele de MTB maraton?


In primul rand pentru tine. Un concurs de maraton este solicitant, dar in acelasi timp ofera o portie serioasa de distractie. Iti poti masura puteriile cu foarte multi concurenti iar in Romania, aceste concursuri incep sa ia o amploare foarte mare. Doar pentru luna Iulie a acestui an sunt programate minim 4 concursuri de MTB maraton. Consulta calendarul competitional pentru detalii.


Numarul mare de participanti la concursurile de maraton, au dovedit ca poti lua parte cu orice fel de bicicleta. Insa primii, au ajuns cei cu biciclete cel putin mid-level, biciclete care le-au oferit sustinerea necesara pe intreg parcursul cursei.


Daca mai ai adaugiri sau idei, te invitam sa le postezi mai jos, la rubrica de comentarii.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma