Dacă te-ai hotărât să te apuci de un sport nou și acela este ciclismul, primul lucru de care ai nevoie pentru a putea să-l practici este, evident, o bicicletă. Bicicletele sunt de multe tipuri, așa că trebuie să găsești bicicleta potrivită pentru tine.
Tipul bicicletei
În primul rând trebuie să te hotărăști pe ce fel de teren ai de gând să te dai cu bicicleta. Aici putem să împărțim lucrurile, în mare, în șosea și off road.
Biciclete de șosea – Cursierele sunt biciclete create special pentru asfalt, iar dacă te gândești să parcurgi distanțe mai lungi pe șosea, cu bicicleta, asta este prima variantă pe care trebuie să o iei în considerare. Cu cadre de aluminiu sau carbon, roți subțiri și ghidoane curbate, cursierele sunt cele mai rapide biciclete pe asfalt, dar nu neapărat și cele mai comode. Așa că, dacă ai în vedere achiziția unei cursiere și ești începătoare într-ale mersului cu bicicleta este indicată o cursieră cu geometrie mai relaxată mai degrabă decât una cu geometrie agresiva, specifica curselor. În primul caz este vorba despre o poziție mai ridicată a corpului, care este mai comodă, spre deosebire de poziția aerodinamică la care ghidonul este foarte jos și care necesită mai mult timp pentru acomodare sau poate provoca dureri de spate.
Bicicletele de trekking sau mai nou apărutele gravel bike-uri sunt cele mai potrivite pentru aventuri de mai multe zile și pe lângă drumurile asfaltate îndură și puțin off-road. Aceste cadre au prinderi speciale pentru genți de biciclete unde se pot transporta toate cele necesare unei excursii lungi.
Pentru navetă sau drumuri prin oraș, poți alege oricare din exemplele date mai sus, în plus mai sunt bicicletele specifice de oraș care sunt foarte comode, ușor de întreținut, deși nu foarte rapide. Aceste biciclete vin în general cu accesorii necesare pentru drumurile de zi cu zi, cum ar fi apărători, portbagaj sau coș, lumini, etc. Pentru că atunci când lași bicicleta legată undeva prin oraș există posibilitatea de a fi furată, este ideal ca bicicleta să fie una ieftină, lucru care o face mai puțin atractivă pentru hoți și nu iți produce o pagubă prea mare dacă se întâmplă nefericitul eveniment. În cazul meu, prima bicicletă a fost una de oraș pe care am primit-o la începutul facultății. Fiind într-un oraș nou a fost soluția perfectă să mă deplasez foarte ușor și ieftin între facultate și cămin. În plus, dacă ai noroc de o bicicletă relativ bine întreținută pot trece ani până să trebuiască să schimbi ceva pe ea; un pic de ulei pe lanț din când în când și e gata de drum.
Mountainbike-urile – Pentru terenul accidentat cea mai potrivită bicicletă este mountainbike-ul. Exista bineînțeles biciclete adaptate fiecărei ramuri a mountain biking-ului: cross country, enduro sau downhill, dar ca începător cea mai la îndemână e o bicicleta de cross country hardtail, aceasta fiind destul de versatilă și ușor de folosit. În ultima vreme mountainbike-ul full-suspension a devenit o opțiune tot mai greu de ignorat, având greutăți apropiate de hard-tail și funcționalitate mult îmbunătățită față de full-urile anilor nu demult trecuți.
Hardtailul este mai ușor și mai rapid pe urcări, dar necesită mai multă îndemânare din partea riderului pe porțiunile tehnice, pe când full-ul este comod pe orice fel de teren, dar poate avea ca dezavantaj greutatea. Trebuie avut în vedere că un hardtail bun va fi mereu de preferat în locul unui full de calitate îndoielnică.
Dacă preferi aventurile în mijlocul naturii și nu vrei să depinzi de drumuri asfaltate ca să vizitezi locuri, mountainbike-ul este bicicleta care te poate ajuta.
Biciclete specifice de femei
Orice bicicletă este compusă din cadru și componente, care sunt roți, pedale, șa, ghidon, transmisie, etc. În funcție de tipul bicicletei și de bugetul alocat acestea diferă și sunt adaptate nevoilor ciclistului. Pentru a avea o bicicletă care să ți se potrivească trebuie în primul rând să ai un cadru pe mărimea ta. Aproape orice producător pune la dispoziție un tabel din care poți afla mărimea potrivită în funcție de înălțime, lungimea picioarelor și altele. [https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp] Următorul pas sunt componentele, acestea de asemenea trebuie să fie potrivite pentru tine.
Aici începe discuția – biciclete de fete: pro, contra sau între.
Pentru a putea intra mai în detaliu în analiza bicicletelor specifice pentru fete trebuie să cunoști terminologia folosită atunci când vine vorba de componentele bicicletei:
Diferențele care pot apărea între o bicicletă de femei și una obișnuită sunt:
De-a lungul timpului producătorii au avut mai multe abordări când a venit vorba despre acest segment de piață. La început, când s-a observat nevoia unei strategii pentru bicicletele de femei, cea mai simplă opțiune a fost să facă mărimi mai mici pentru modelele deja existente de biciclete și să le vopsească roz. S-a început apoi producerea unor biciclete cu design specific pentru femei mergând pe presupunerea că femeile au trunchiul mai scurt și picioarele mai lungi decât bărbații. Prin urmare ar avea nevoie de un cadru care să aibă top tube-ul mai scurt și head tube-ul mai sus, ajungându-se la o poziție mai ridicată a ciclistei.
În ultima vreme, datorită posibilității de a prelua și analiza date foarte rapid în cadrul bike fittingurilor, unii producători și-au schimbat abordarea. Aceștia au ajuns la concluzia că nu se poate face o generalizare pe sexe în privința dimensiunilor picioarelor și trunchiului. Ca urmare aceștia au ales să producă același cadru atât pentru bicicletele dedicate bărbaților cât și pentru cele dedicate femeilor, iar pe cele din urmă să le adapteze pentru femei prin componente. Lungimea picioarelor și a trunchiului nu sunt singurele diferențe dintre femei și bărbați care pot fi luate în calcul când vine vorba despre geometria unei biciclete, așa că există totuși și producători care aleg în continuare să construiască biciclete cu geometrie specifică pentru femei. Câteva exemple ar fi: masă musculară mai mică, mâini mai scurte, centru de greutate diferit.
Să revenim deci la diferențele dintre biciclete. Lungimea top tube-ului, înălțimea la care acesta este poziționat în raport cu solul și lungimea brațului pedalier sunt dimensiuni care cel mai probabil ți se vor potrivi atâta timp cât îți alegi o dimensiune de cadru potrivită pentru tine, fără a avea o importanță prea mare dacă bicicleta este pentru femei sau nu. Lățimea ghidonului trebuie să fie proporțională cu lățimea umerilor și există posibilitatea să fie nevoie să schimbi ghidonul de pe o bicicletă standard. Cam aceeași discuție se aplică și pentru pipă cu mențiunea că este mai greu sa anticipezi ce lungime de pipă este cea mai potrivită pentru tine și cel mai probabil este un lucru pe care îl vei descoperi după mai multe ore petrecute în șa. Apropo de șa, aceasta este cea care îți va da, cel mai probabil, ceva mai multe bătăi de cap (și nu numai). Aici o șa specifică de femei poate fi soluția. Sunt multe lucruri de luat în considerare când vine vorba de alegerea șeii, așa că acesta va fi un subiect pentru un viitor articol.
În concluzie, faptul că o bicicletă e specifică pentru femei nu reprezintă o garanție că ți se va potrivi ție, așa că e bine să nu îți îngrădești opțiunile căutând doar printre modelele roz. Sunt mii de modele de biciclete și cu destulă răbdare îți poți găsi „bicicleta pereche”. Cel mai important este ca aceasta să ți se potrivească, atât ca mărime cât și ca scop. Multe componente se pot schimba și după achiziționare, așa că trebuie să te asiguri că cele care nu se pot schimba cu ușurință (cadrul de exemplu) sunt potrivite. Dacă bicicleta ți se potrivește și îți place ai toate ingredientele pentru experiențe frumoase pe două roți.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…