Categorii: ArticoleMag

Biciclete : tandemul

„Unde-s doi puterea creste”. Nu este singura afirmatie la care s-ar putea rezuma toata filosofia tandemului, insa este printre cele mai importante. Dar pornind de la aceasta idee, vom prezenta in acest articol, toate avantajele pe care le ofera pedalatul in echipa.


In primul rand, de ce ai alege un tandem pentru plimbari, ture pe offroad sau trasee lungi? Pentru ca este foarte distractiv! In doi, pedalatul devine mult mai atractiv prin prisma faptului ca efortul este impartit in mod egal. De asemenea, reusesti sa atingi viteze mai mari, uneori chiar mai repede decat daca ai pedala de unul singur. In al doilea rand, merita o astfel de investitie? Eu spun da! Mai presus de orice argument pro, troneaza ideea de echipa care imparte aceeasi bicicleta, idee care din punctul meu de vedere este de neegalat. Prin urmare, as achizitiona oricand un tandem ca a 2a sau a 3a bicicleta, pe care sa-l utilizez pentru ture lungi.


Am avut ocazia sa pedalam pe un tandem Raleigh Pioneer Venture model 2010, indeplinindu-mi astfel o veche si arzatoare dorinta. Pe scurt, experienta a fost de zile mari si o sa va spun si de ce.


Cand te urci pe un tandem, trebuie sa stabilesti cine este pilotul si cine este copilotul : diferenta este destul de mare tinand cont de faptul ca doar unul din cei doi va lua deciziile cele mai importante. Copilotul va fi intotdeauna obligat sa urmeze si sa se increada in deciziile pilotului, increderea jucand un rol foarte important din punctul meu de vedere. De ce? Pentru ca toate comenzile sunt in mainile pilotului, fie ca vorbim de directie, franare sau schimbarea vitezelor. De aceea este de preferat ca pilotul sa fie un ciclist cu ceva experienta.


In momentul in care am schimbat posturile si am pedalat de pe saua copilotului, am avut un sentiment de neincredere totala, desi pilotul nu ducea lipsa de experienta. Totusi cand nu detii controlul este destul de dificil. Mai ales atunci cand vrei sa virezi stanga sau dreapta iar ghidonul pe care-l tii in maini nu se misca. Panica nu duce decat la un dezechilibru major. Cand pedalezi de pe locul copilotului trebuie sa te obisnuiesti cu ideea ca rolul tau este de motor. In plus, va trebui sa respecti intotdeauna comenzile pilotului. Si nu uita : intotdeauna trebuie sa te inclini si tu in viraje!


Pilotul trebuie sa fie acela care te anunta de fiecare data cand urmeaza un viraj, o franare puternica sau de ce nu, o groapa.


Exista diferite tehnici de a pleca sau de a cobora pe si de pe un tandem, insa in realitate lucrurile sunt mai simple. Important este ca amandoi ciclistii sa porneasca si sa se opreasca in acelasi timp, cu miscari similare. Daca pilotul este lipsit de experienta, ii va fi foarte greu sa inceapa sa pedaleze si sa-si gaseasca cadenta. Am facut acest experiment cu o colega din redactie, careia i-am oferit postul de pilot pentru cateva minute. Rezultatul a fost devastator : nici macar nu am reusit sa pornim.


Despre tandemuri


Pe piata exista mai multe tipuri de tandemuri, majoritatea facand parte din aceleasi categorii ca si bicicletele pentru un singur pilot : tandem de oras, tandem pentru munte si chiar tandem pentru probe de coborare dotate cu un sistem complet de amortizare (full suspension). Aceasta din urma categorie este defapt si cea mai scumpa, deoarece majoritatea acestor tandemuri sunt echipate cu componente peste medie.


Tandemul Raleigh Pioneer este defapt un Mountainbike cu roti de 26″ dar cu furca fixa. Este echipat cu frane pe disc mecanice de dimensiuni generoase, care pot orpi decent tandemul. Anvelopele Kenda K-Rad beneficiaza de o latime si de un balon suficient de mari pentru a mai atenua din socuri pe poteci de padure sau pe drumuri usor denivelate.


Majoritatea componentelor care alcatuiesc transmisia sunt din gama entry-level, Shimano Acera. Pina la urma isi fac treaba, chiar daca nu ofera schimbari rafinate. Din punct de vedere al operatiunilor de intretinere, acestea nu difera foarte mult de o bicicleta obisnuita, insa in unele cazuri sunt mai greu de efectuat. Cel mai simplu exemplu : o pana de cauciuc. Pe langa faptul ca Raleigh-ul nu beneficiaza de Quick Release pentru roti, vei avea nevoie de cineva care sa ridice bicicleta ca sa poti scoate una din roti.


In orice caz, revin la ideea de mai devreme : mi-as achizitiona oricand un tandem, din simplul motiv ca distractia pe acesta este inegalabila. iar un tandem pentru All Mountain, eventual un full suspension, suna si mai bine. Mai jos, ai galeria foto cu modelul Raleigh Pioneer.


Multumim cu aceasta ocazie, celor de la veloteca.ro, care ne-au pus la dispozitie acest tandem.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Aproape săptămânal vin cu tandemul în București pentru o zi de plimbare prin centru, Lipscani, Victoriei, Cișmigiu, Herăstrău... Traficul? Respectând regulile de circulație, n-am avut probleme.

  • SUPERB tandemu' asta !!
    Am vrut sa-mi cumpar; l-am avut in mana, era second hand si arata excelent in raport cu pretul...dar am renuntat pt. ca e periculos sa iesi cu el intr-un oras in care nu exista absolut nicio pista de biciclete, iar masini puzderie !....:d

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma