Sunt șanse infime ca, în ultimul timp, să nu fi dat like sau share uneia dintre acele poze care ilustrau atât de plastic viața de biciclist bucureștean. Setul de imagini Welcome to Bucharest, realizat de Bast, s-a răspândit mai ceva ca un incendiu de vegetație, probabil alimentat de nemulțumirile reale ale celor care folosesc bicicleta în Capitală și pentru care fiecare zi pe două roți aduce a aventură urbană. Totuși, nu poți să nu remarci și imaginația ieșită din comun care a plăsmuit ilustrațiile. De aceea, am decis să îl invităm la un interviu pe Sebastian Luca, alias Bast. Rezultatul este în cele ce urmează.
Salutare. Bicicleta a fost dintotdeauna acolo, dar nu i-am acordat prea mare atenție decât în ultimii 7 ani, când am descoperit mountain bike-ul. Am mers pe munte cu bicla pentru distracție o perioadă, apoi am venit la facultate în București și am redescoperit-o ca alternativă la transportul în comun. Doi ani am cochetat cu cicloturismul, iar anul trecut am fost cooptat în fenomenul competitional de mountain bike, care din fericire e în creștere în ultimul timp la noi în țară, și importanța bicicletei a crescut major. În prezent folosesc bicicleta pentru antrenament.
Viața de biciclist e așa cum o știm cu toții: cu câini, cu gropi, cu mizerie, cu șoferi de inteligență discutabilă și așa mai departe. Am exagerat deliberat situațiile ca să le învelesc într-un aer ironic, dar în același timp să arăt cât de pregnante sunt problemele. Cu toate acestea, uneori îmi dau seama că nu sunt prea departe de realitate.
În general mă exprim prin imagini. Prima lucrare am făcut-o într-un moment când eram foarte supărat pe traficul bucureștean. Mi-am dat seama că, de fapt, nu e singura problemă, și am hotărât să fac o serie.
Cred că cel mai grav lucru este că oamenii nu sunt conștienți de prezenta cicliștilor în trafic. Aici mă refer atât la șoferi, cât și la pietoni. Sunt deja clasice cazurile când ți se deschide portiera în față, ești depășit de o mașină care face dreapta în următorii 50 de metri sau îți sare în față câte un pieton kamikaze care traversează fără să se asigure. Sunt lucruri care se întâmplă zilnic și uneori au urmări mai grave decât o căzătură și niște înjurături.
Nu știu dacă termenul de protest este cel mai potrivit, deși imaginile denotă o oarecare revoltă. Mi-ar plăcea cei care le privesc să-și aducă aminte de ele când se confruntă cu problemele vizate în lucrări și să le privească mai puțin încordați, să creez prin umor o detașare de situațiile incomode din viața cotidiană de ciclist urban. Promisiuni nu au fost și nici nu mă așteptam să fie. Manifestațiile de acest tip nu prind la autorități, sunt necesare mișcări de mai mare amploare.
Utopii ca infrastructura pentru biciclete în România visăm cu toții. Cred însă că un lucru realizabil și care ne-ar ajuta în București ar fi pistele pentru biciclete pe carosabil. Părerea mea e că bicicleta face parte din trafic și nu are ce căuta pe trotuar.
Numărul mare de oameni care utilizează bicicleta. Vezi aproape toate categoriile sociale pe bicicletă, de la imaginea clasică a muncitorului cu portbagajul plin de sacoșe, studenți pe fixie, până la oameni la patru ace care merg la serviciu. Eu zic că e îmbucurător, și pentru mediu, și pentru sănătatea populației, dar și pentru sport, unde stăm atât de prost.
Aș vrea să fac o serie nouă de imagini, cu tematică asemănătoare cu Welcome to Bucharest, dar momentan sunt ocupat cu alte lucrări. Ca ciclist, încerc să îmi îmbunătățesc performanțele sportive.
Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Vezi comentarii
http://www.youtube.com/watch?v=NCv52aetAtQ