În funcție de scopul utilizării bicicletei, vor fi necesare anvelope care să corespundă cerințelor tale. Spre exemplu, dacă pedalezi foarte des prin oraș nu vei avea neapărată nevoie de anvelope cu crampoane ci de unele slick, acestea din urmă oferind o viteză de rulare mult mai bună.
Acest articol va prezenta tipurile de anvelope în funcție de tipul bicicletei cât și informații despre structura acestora. La final, ai la dispoziție un glosar de termeni astfel încât să înțelegi la ce se referă fiecare cifră marcată pe anvelopă.
Tipuri de anvelope și dimensiuni
Anvelopele se împart în mai multe categorii: pentru biciclete de munte, de șosea, de pistă, de oraș și BMX. Dimensiunea unei anvelope corespunde cu dimensiunea roții pe care urmează a fi montată. Astfel, printre cele mai răspândite dimensiuni de anvelope le menționez pe cele de 16, 20, 24, 26, 27.5 (nou), 28 și 29 inci. Dacă primele două sunt utilizate pentru bicicletele de copii, pliabile sau BMX-uri, următoarele pot fi construite pentru biciclete de munte, de șosea sau de oraș.
Construcție
Din punct de vedere al construcției, acestea se împart în anvelope cu talon din Kevlar sau talon cu sârmă. Cele cu talon din Kevlar sunt dealtfel și cele pliabile (care se pot împături), cântărind în general mai puțin, dar fiind și mai scumpe. De asemenea, se monta și demonta foarte ușor. Talonul cu sârmă este prezent pe anvelopele mai ieftine sau pe cele care necesită o ranforsare suplimentară a pereților laterali, remarcându-se printr-o prindere mai solidă de jantă.
Tubeless
Anvelopele de munte cu talon din Kevlar pot fi de asemenea și Tubeless. Asemenea automobilelor și anvelopele pentru biciclete UST (Universal System Tubeless) pot fi montate fără a fi necesară o cameră. Pentru a face asta, vei avea nevoie de o jantă special construită pentru acest tip de anvelopă cât și de un lichid de etanșare care se introduce în avelopă pentru fixarea de jantă. Avantajele utilizării unei anvelope tubeless se pot rezuma la eliminarea posibilității de a face o pană de tip Snake bite (când camera este prinsă între un obiect solid și jantă) dar și la faptul că lipsa camerei va economisi câteva zeci (poate sute) de grame.
Anvelope pentru șosea
Această categorie de biciclete utilizează fie anvelope (pliabile sau nu), fie baieuri. Acestea din urmă sunt apogeul în materie de lucruri care se pot monta pe roata unei cursiere. Le vei găsi cel mai adesea sub denumirea de tubular tire, iar construcția lor este una cât se poate de simplă: camera este cusută în interiorul învelișului exterior, astfel făcându-se economii substanțiale de greutate. Mai mult, camera este de cele mai multe ori din latex, ceea ce o face incredibil de ușoară și reduce frecarea dintre aceasta si învelișul exterior, lucru care scade rezistența la înaintare.
Anvelopele de șosea nu sunt deosebit de late, cea mai generoasă mărime nedepășind 28 de milimetri. Totuși, orice model cu dimensiunea de minim 23 de milimetri conferă un confort sporit mersului pe bicicletă. De asemenea, anvelopele pentru cursiere pot fi pentru șosea uscată sau umedă.
Anvelope pentru offroad
Dacă terenul pe care rulezi este unul dificil (offroad), atunci vei avea nevoie de un set de anvelope cu crampoane. Unii producători oferă anvelope speciale pentru pământ uscat sau pentru noroi (cu crampoane mai distanțate). Dacă utilizezi o bicicletă de munte preponderent pe șosea, va trebui să iei în calcul achiziționarea unui set de anvelope de tip Slick, care-ți vor oferi o viteză de rulare foarte bună. Efortul tău la pedalare este astfel minimizat.
Pentru bicicletele de ciclocross poți achiziționa anvelope în dimensiunea celor de șosea, cu condiția să beneficieze de crampoane.
Anvelope pentru iarnă
Cei care utilizează iarna bicicleta, pot achiziționa un set de anvelope cu ținte metalice. Acestea oferă o aderență suplimentară pe suprafețele de rulare alunecoase.
Pe scurt, cum aleg o anvelopă?
Întotdeauna în funcție de necesități. Prețurile unei anvelope pentru o bicicletă de munte pot diferi foarte mult chiar dacă modelul este același. Asta deoarece unii producători oferă aceeași anvelopă în diverse versiuni. Astfel, o anvelopă cu talon de sârmă este mai ieftină și mai grea decât una din aceeași gamă, cu talon din Kevlar, pliabilă. Anvelopele mai scumpe oferă mai multe avantaje, precum: rezistență mai mică la rulare, amestec de gumă diferit, greutate mai mică și tracțiune superioară însă se pot uza mai repede decât cele ieftine iar unele nu oferă o protecție eficientă împotriva unui pene de cauciuc.
Trebuie să iei de asemenea în calcul faptul că un set ușor de anvelope scade greutate semnificativă de pe bicicleta ta. Exemplu: anvelopa Schwalbe Black Shark cântărește 820 de grame, pe când Schwalbe Racing Ralph cântărește 495 de grame, ambele în formatul 26 x 2.2. Diferența de 325 de grame x 2 reprezintă o economie de 650 de grame. Semnificativ pentru masa totală a bicicletei.
Cum aleg o anvelopă în funcție de lățime?
O anvelopă mai lată îți oferă stabilitate ceva mai mare pe un traseu de offroad, însă în majoritatea cazurilor, sunt mai grele. Pentru trasee de munte sau competiții de cross country/maraton o anvelopă între 2.10 – 2.25 poate fi suficientă. Pentru coborâri dificile, enduro sau all-mountain, poți apela la anvelopele cu o lățime de 2.30 – 2.40.
Anvelopele pentru noroi sunt de regulă mai înguste, pentru a înainta mai ușor în terenul dificil.
Pentru oraș o anvelopă de 1.50 – 2.00 este suficientă pentru deplasări rapide. Dacă dorești ceva mai mult confort, poți apela la anvelopele slick cu o grosime de maxim 2.30.
Glosar de termeni:
– TPI
Threads per inch – Este caracteristica unei anvelope care are legătura cu materialul din care este făcută aceasta și peste care este așezat stratul de cauciuc care face contact cu suprafața de rulare. Acest material, care este de cele mai multe ori nylon, este așezat în pliuri paralele. Pentru a fabrica o anvelopă, sunt necesare mai multe straturi de pliuri. Fiecare strat este așezat pe o direcție perpendiculară direcției stratului anterior.
Dar aceste fibre care alcătuiesc materialul de bază al anvelopei sunt la rândul lor formate din mai multe fire. De aici și denumirea de threads per inch (TPI). Această variabilă arată câte fire sunt într-o fibră care alcătuiesc structura principală a unei anvelope și, implicit, cât de performante sunt anvelopele. Cu cât sunt mai multe fire, cu atât anvelopa este mai flexibilă, opune mai puțină rezistență la înaintare și este mai ușoară (necesită mai puține fibre pentru fabricarea anvelopei).
De regulă, anvelopele de Enduro, Freeride și Downhill au 60 TPI iar cele de Cross Country și Maraton 127 TPI.
– PSI/BAR
Aceste două variabile se referă la presiunea cu care o anvelopă trebuie umflată. Toate anvelopele au menționată presiunea aerului care trebuie introdusă în acestea, atât în PSI (pounds per inch, 1 atmosferă = 14,69 PSI), cât și în BAR (Bari, 1 bar = 0.98 atmosfere). O anvelopă trebuie umflată la presiunea recomandată. Prea puțină presiune duce la o rezistență crescută la înaintare și la probabilitatea de face pană, pe când prea multă presiune va duce la un risc sporit de distrugere a anvelopei în diferite obiecte (pietre sau altele) și îți va face tura foarte incomodă, din cauză că anvelopa nu va absorbi niciun fel de șoc.
– Mărimea anvelopei
Se referă atât la circumferința, cât și lățimea anvelopei. De exemplu, dacă o anvelopă are dimensiunea de 26 x 2,125, atunci diametrul este de 26 de țoli, iar lățimea de 2,125. Circumferința este vital de știut pentru că trebuie să corespundă cu cea a roții. Cât despre lățime, aceasta poate varia foarte mult, indiferent de circumferința roții.
Normele europene ETRTO indică pe anvelope, spre exemplu, valoarea 62-559. Prima cifră semnifică lățimea, al doilea diametrul interior al anvelopei, în milimetri.
– Tubeless (UST)
Sistemul UST, sau tubeless, a fost dezvoltat împreună de Mavic, Hutchinson și Michelin. Acesta presupune că se creează o suprafață netedă care îmbraca interiorul jantei, astfel încat aerul să nu aibă nici un fel de scăpări. Bineînțeles, atât janta cât și anvelopa trebuie să fie compatibile UST. În momentul umflării, marginea anvelopei apasă foarte puternic pe jantă, închizând sistemul etanș.
– Apex
La partea cu descrierea TPI vorbeam de acele straturi care alcătuiesc structura de rezistență a anvelopei. Apex-ul nu este nimic altceva decât o bucată de material care se montează pe părțile laterale ale acestei structuri pentru a întări și crește rezistența anvelopei (protecție suplimentară în cazul unui Snake Bite).
– Shore
Se referă la caracteristicile cauciucului care face contact cu suprafața de rulare. Un cauciuc mai moale are o rezistență mai mare la înaintare, deci rulează mai încet și se uzează repede. De aceea, mulți producători apelează la double/triple compund pentru a utiliza amestecuri diferite pentru suprafața de rulare sau pentru laterale. La cealaltă extremă este cauciucul mai dur, care rulează mai repede și se uzează mai greu. Nu oferă în schimb aderență bună pe pietre, pe umed sau pe alte diverse suprefețe. Un test simplu pentru a stabili cât de moale este cauciucul este împungerea acestuia cu un ac. Cu cât este mai ușor de străpuns, cu atât este cauciucul mai moale.
– Compound
După ce s-a realizat structura de rezistență a anvelopei, peste aceasta se lipește cauciucul care întră în contact cu suprafața de rulare. Cauciucul poate fi de aceeași textură pe toată suprafața de rulare (single compound) sau cu o textură mai moale sau mai dură pe mijloc (dual compound, triple compund) pentru a face anvelopa să ruleze mai ușor sau să fie mai rexistentă la uzură.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Bună seara aș vrea să stiu daca pun niste cauciucuri de 2.30 sau 2.40 lațime ii posibil sa imi bata in cadru? Eu acum am 2.10 si aș vrea cauciucuri mai late
Bună seara, da, este posibil, dar la fel de bine pot intra fără probleme. Nu rămâne decât să vedeți care este spațiul care rămâne în partea de jos a cadrului cu anvelopa de 2.10 montată și să faceți o estimare pentru una de 2.3 sau 2.4.
Despre marimea anvelopei..
In articol informatia despre marimea anvelopei e cam ambigua! In primul rand se amesteca circumferinta cu diametrul,, care sunt cote diferite! dar facand presupunerea ca e o greseala de exprimare, si se vorbeste numai de diametru,, o conversie din inch in mm nu va corespunde nicicum! 26" = 660.4mm nu cu 559mm iar 2.1"= 53.34 nu cu 54mm. Adevarul cred ca e p-acolo,, dar nu este acelasi lucru masurat cu unitati diferite! Daca la latime am putea aproxima, 0.66mm necontand mai deloc, la diametru 10cm e cam mult!
De ex. sunt anvelope de 2.2" cu 52-584 pana la 55-584 (cele de 27.5") . Am ajuns la concluzia ca in inch se masoara latimea balonului fara profil, iar in mm se tine cont de dimensiunea finala care include si crampoanele!( cele de 55 au crampoane mult ma mari ca cele de 52 vizual) Dar crampoanele afecteaza mai mult diametrul exterior decat latimea! Mister total!!
Ce ma enerveaza la culme, e ca n-am gasit nicaieri cum se calculeaza diametrul exterior al anvelopei, sau cat de inalt e profilul anvelopei! Solutia unora ar fi:- pui mana si masori, sau -ce te intereseaza? Pai e simplu. Nu pot masura, pentru ca vreau sa cumpar online! Vreau sa-mi pun jante de 27.5" cu cauciucuri de sosea "late" de 1.35, pe un mtb de 26" . Ar fi cazul sa stiu exact daca imi incap pe furca/cadru inainte sa le cumpar. Am loc de cca 1cm pe fata si 2cm pe spate cu cauciucurile de 26"/2.1. oare diametrul exterior e la fel sau mai mare pe un cauciuc 27.5"/1.35
Anvelopa mea (Maxxis, preț 70 ron) din spate a ajuns la stratul de cauciuc galben (exact pe săgețile de pe mijlocul suprafeței de rulare): asta înseamnă că trebuie să schimb anvelopa (cu care nu a avut nicio pană)?
Vezi foto: http://www.freerider.ro/mag/anvelope-de-trekking-in-2011-13130.html, poza cu anvelopa CountryPlus - cu profilul decupat pe stratul galben.
Update! Acum vreo 2-3 luni adică prin luna martie, am pus din nou pe spate anvelopa cea„uzată” adică cu profilul galben apărut pe mijlocul suprafeței de rulare, și după ce am umflat-o la max. înscris pe ea (5 atmosfere parcă) pot pentru ca să zic că până azi 11 iunie, nu am avut nicio pană! Și țineți seama că merg zi de zi câte 25 km cu până la 10 kg în portbagajul din spate! Dacă vreți, pot să bag și o poză, atât de frumos și regulat a ieșit profilul acela galben...
Ceea ce înseamnă că profilul, adică dunga cea galbenă odată apărută, nu este chiar așa un semn de uzură.
Și asta fiindcă per total am cam făcut vreo jumate de an cu dunga ceea galbenă (lată cam de vreo 5-6 mm), repet, cu 25 de km pe zi. Adică asta-i „Maxxis” frățioare, nu e știft, că doar nu suntem gaboneji!
Fără niciun dubiu a sosit momentul s-o schimbi, nu mai ai profil pe ea și chiar riști să faci o pană.
E posibil ca o anvelopa de 26x2.35 sa fie prea groasa pentru o bicicleta cu frane v-break?Bicicleta are anatomia specifica bicicletelor mtb, e un dhs kreativ rocket "f.s." .
Aha! Mulțumesc - mai ales pentru promptitudinea răspunsului!
Chiar acum la prânz am fost de mi-am mai cumpărat o excelentă anvelopă de semi-iarnă „Continental” Tour RIDE, cu 75 de roni, preț la care orice gumă m-a ținut cel puțin un an de zile (cu 125 km/săptămână).
În plus m-am interesat de banda aceea ce se pune între anvelopă și cameră, și neavând decât din cele mai scumpe, la 75 de roni, am mai amânat cumpărarea, bașca nu avea pic de adeziv, și m-am temut că neîndemânatic cum sunt, o să o fac bici la umflare.
Și zic de bada ceea fiindcă m-am gîndit să mai prelungesc cu ea viața vechii anvelope maxxis...
Oricum o să o cumpăr, că doar n-oi fi atât de prost să nu o pot monta măcar că-i pun câte un vârf de ac de adeziv.
Mai trebuie să adaug și faptul că la ultima montare a anvelopei așa-zis uzate (având minimum un an de rulare) am băgat și o bandă de plastic albastru, de protecție, cumpărată cu 55 de ron de la Pro Bike Brașov dupe str. Titulescu.
cristi: ţol - denumirea populara pentru inch !
andidani: 1,9x2,54=4,8 cm latime cauciuc
iar in cm aveai 4,4cm(deci difera cu doar 4mm)
-pentru autorul articolului: zolli nu au ce cauta aici.E vorba de inch!
Ciudat este ca de multe ori cele doua tipuri de identificare a marimilor nu prea corespund. Exemplu: Maxxis Larsen TT sau Maxxis HighRoller au ca identificare 26x1,9 respectiv 44x559. Daca se inmulteste 1,9 cu 25,4 rezulta 48,2 mm. Care varianta este corecta?
folosesc de multi ani acelasi tip de caucuic la mountain bike, 26/1,95-54-559,cele mai bune au fost cele originale cu care a fosr bicicleta ancaltata din fabricatie. tinand 4 ani la 6000 km. Acum ma tin 2 luni....unul a tinut ....1 zi, si a crapat la umflare normala.Poate ca le-am luat din bazar la numai 15 lei???.veau sa antreb daca la aceeai dimensiune de 26 inch se potrivesc cauciucuri SLICK fara crampoane., si sa aiba o calitate pe masura indiferent de pret