Categorii: Editorial

Piața de biciclete – magazine vs. Decathlon vs. online

Mă gândesc de multă vreme să scriu despre subiectul acesta, adică despre cum mi se pare mie că piața de biciclete din România este împărțită între cei trei mari jucători după părerea mea: pe de o parte magazinele noastre locale unde lucrează prietenii noștri, pe de altă parte gigantul sportiv Decathlon care și-a întins acoperirea în țară în mod exploziv și pe de altă parte piața magazinelor mari online din afară, cu prețuri promoționale greu de egalat. Cine cumpără, de unde, cum se influențează unele pe altele? Ce are fiecare de câștigat și de pierdut?

O să folosesc câteva denumiri de magazine fără niciun scop publicitar, doar ca exemplificare. Îmi cer scuze de acum dacă unii nu sunt amintiți, voi prefera să folosesc denumirile magazinelor vechi, cu renume și tradiție, dar asta nu înseamnă cu nu mai sunt și alte magazine renumite și vechi. Publicitatea nu e deloc scopul acestor rânduri. De asemenea mai există și subiectul mică publicitate (Dirtbike, OLX) care e o concurență reală și unde se găsesc produse noi și folosite la prețuri foarte atractive, unele cu proveniență OK, altele cu proveniență dubioasă, dar de unde, să fim sinceri, cumpărăm uneori cu toții. Nu am mai băgat și asta în discuție că se complică mult lucrurile. Să fie doar despre chestii noi din magazin.

Acum ceva ani buni toată treaba era simplă. În București (în luăm ca exemplu), dacă doreai să cumperi o bicicletă de calitate aveai câteva magazine pe care le știa toată lumea: BikeXpert din Pantelimon, BikeXCS pe Baba Novac, Surmont (care au fost și pionierii concursurilor de MTB), Bebe din Dorobanți care avea și are încă soluție la orice problemă, la Ion în Crângași (DKBike de azi)… piața online era ca inexistentă iar Decathlon era locul de unde își lua lumea polare ieftine când trecea prin Budapesta. Însă odată cu explozia internetului lucrurile aveau să se schimbe, iar când gigantul Decathlon a deschis primul hypermarket sportiv în Militari nimic nu a mai fost ca înainte. A fost de bine sau de rău? Păi să încercăm să lămurim treaba asta…

Clar, când Decathlon și-a deschis porțile, a apărut un fel de panică generală. Prețurile produselor Decathlon sunt greu de egalat iar la cele cu performanțe de bază sunt absolut incredibile. Calitatea nu e rea iar garanția e bună, vânzările mari și produsele proprii permițând o politică de retur fără comentarii a produselor pentru orice motiv. Anul acesta sunt 10 ani de atunci iar rețeaua lor a ajuns la aproximativ 25 de magazine în toată țara!

Pe partea online, românii au descoperit magazinele mari de afară: Bike Components, Bike24 dar și Bike Discount sau magazinul cu prețuri incredibile RCZ Bikeshop sunt acum în bara de history a browser-ului oricărui ciclist serios din România. Cu vânzări în cantități uriașe, acești giganți pot să ofere prețuri la care un mic magazin cu 3 angajați care vinde o bicicletă la 2-3 zile nici nu poate să viseze. Succesul a fost răsunător, coletele spre România au început să curgă în așa cantități încât unele magazine oferă chiar interfață tradusă în limba română.

Apoi au apărut producătorii cu vânzare directă: mărci de biciclete de calitate superioară dar ale căror produse se vând doar direct de pe site-ul propriu. Cel mai cunoscut astfel de producător, cu biciclete prezente în competițiile profesioniste ca Turul Franței e Canyon. În lipsa unei rețele de distribuție ce trebuie întreținută cu costuri uriașe, prețurile acestor mărci printre care mai amintim Radon sau Rose sunt considerabil sub cele la care un magazin fizic poate oferi o bicicletă cu performanțe identice.

Acestea sunt azi premisele pieței de biciclete din România, împreună cu veniturile ce încă sunt departe de a se apropia de cele ale pasionaților de ciclism din țările mai dezvoltate. Cum arată oare piața azi, la 10 ani de Decathlon și cam tot atâția de online serios?

Decathlon oferă o gamă aproape completă de produse de performanță mică-medie plus câteva produse de performanță înaltă. Indiferent de performanță, constatarea mea personală e că produsele au o calitate foarte bună (nu trebuie să confundăm cei doi termeni). Zilnic merg de mulți ani pe stradă cu pantofi sport de 59 lei de la Decathlon care nu se rup așa cum am pățit cu unii de la mărci foarte scumpe și pot fi folosiți până când efectiv se găurește talpa de la uzură. Nu am fost dezamăgit de aproape niciun produs, iar eu sunt un cumpărător fidel din prima zi. Apreciez de exemplu echipamentele de bicicletă din seria de top 900, cu un raport calitate preț excelent și care sunt folosite și în competiții profesioniste. Daaaaaar… în dulapul meu, pe lângă vreo 2 perechi de pantaloni de la Decathlon mai am câteva perechi de la Assos, Sportful, Castelli… Oare cum arată garderoba celorlalți pasionați de ciclism? Există unii care au dulapul plin de produse Decathlon și atât? Probabil că sunt, dar vă asigur, privind colegii de pedale din ture, că nu sunt mulți. Ba aș putea zice că sunt foarte mulți cei care nici măcar nu au vreun produs de top de la Decathlon acasă. Cum e posibil acest lucru, dată fiind oferta excelentă a francezilor? Simplu, lumea vrea și altceva. Știați că Decathlon are în ofertă smartwatch-uri sportive? Sau pantofi din carbon? Sau camere video pentru sport? Sau ochelari de soare performanți? Toate la prețuri imbatabile? Da, dar pe mâna sportivilor vedem în continuare Garmin și Suunto iar în picioare lumea poartă tot Sidi, Giro sau Northwave. De ce? Pentru că sunt mărci de top, bine reprezentate în România iar pasionații își doresc produsele lor. Chiar dacă diferența de calitate între un pantof din carbon Decathlon și unul la preț dublu nu e chiar atât de mare… Hai să fim sinceri, câți au acasă postere cu o cursieră Btwin din carbon cu transmisie Di2 și roți de top din carbon? Nimeni? Dar câți visează un Colnago, un Pinarello, un Scott sau un Cannondale? Ah, toată lumea, nu? Suprinzător oare, pentru că toate există dar diferența de preț e considerabilă? N-aș zice că e nicio surpriză…

Să reluăm deci ideea… A făcut Decathlon să scadă vânzările magazinelor? Da, cu siguranță a fost așa, cel puțin la început și pe gama de produse low cost. Dar pe termen lung s-a reorientat lumea total spre Decathlon? Nu, este evident acest lucru. Mai mult, părerea mea e că Decathlon a făcut ca multă lume să se apuce de sport, încurajată de prețurile mici. Înainte de perioada de concedii rafturile din Decathlon sunt devastate. Mase întregi de oameni care înainte erau sedentari acum aleargă, pedalează… Clar nu e meritul total Decathlon în această relansare a sportului de amatori în România, dar punând la dispoziție rapid și ieftin tot ce e nevoie eu cred că a avut un rol determinant, alături de promotorii sportului de masă cum ar fi organizatorii evenimentelor ca Prima Evadare, Riders Club sau a concursurilor de alergare de pe lângă marile orașe. Iar acești sportivi amatori nou apăruți, odată ce au prins ”microbul”, se vor reorienta încet și spre magazinele de specialitate, încep să viseze și ei la mai mult chiar dacă nu renunță la Decathlon.

Și până la urmă Decathlon ia din pâinea magazinelor locale? Păi în primul rând Decathlon oferă în principal gama proprie de produse, doar marginal fiind disponibile și produse ale altor mărci și, dacă sunt, de cele mai multe ori sunt scumpe, cu câteva mici excepții ocazionale. Oricum, ideea e simplă: nu găsești să cumperi o bicicletă Cannondale la Decathlon așa cum nu găsești să cumperi o bicicletă Rockrider la BikeXpert sau la Veloteca. Decathlon nu vine să ofere același produs mult mai ieftin. Vine cu o concurență reală, cu alte produse, iar concurența e motorul capitalismului, nu? E un lucru benefic pentru economia de piață. Nu e ca și cum ai putea să cumperi o Merida 96, un Cannondale Trail sau un Cube AMS de la Decathlon la prețuri care să facă importatorii să tremure…

Nu același lucru se poate spune despre online. Aici lovitura dată magazinelor este cu adevărat gravă. Da, ai toate șansele să cumperi de pe Bike Discount bicicleta aia frumoasă din vitrină cu 30% mai ieftină… iar pe partea de componente ai șanse să cumperi o piesă la un preț care cu transport cu tot să fie mai ieftină decât prețul cu care o primește magazinul de aici de la importator… În plus Canyon și mărcile cu vânzare directă au un succes incredibil în România. Sloganul din vest ”Support your local shop” sună bine dar banii nu sunt aceiași, efortul făcut de români pentru a-și alimenta pasiunea e mare iar orice achiziție mai serioasă se face după lungi analize și studii de piață… fără nicio glumă, cunosc oameni care și camerele și le comandă de afară! Oameni care au prieteni care au magazine de biciclete și totuși, pentru 10 lei economisiți, preferă coletul. Adevărul e că nu putem judeca această atitudine, e oarecum normal ca fiecare client să se adapteze ofertei și să cumpere de unde e mai avantajos. Bineînțeles, există și exagerări nesimțite cum ar fi cei ce merg în magazin, probează un produs și după ce se lămuresc ce mărime și model doresc, îl comandă online ignorând efortul vânzătorilor. Sau cei care cumpără online un produs și când se strică vin cu solicitări de garanție la magazinele de aici de unde nu au vrut să cumpere. Dar mă gândesc că totuși sunt cazuri izolate. Magazinele pot să contracareze efectul acesta destul de greu: fie cu discount-uri și oferte speciale, dar care afectează grav veniturile și care de multe ori tot nu pot egala prețurile din online, fie cu o atitudine prietenoasă, atmosferă care să te facă să te reîntorci, o cafea, o bomboană, un sfat sincer – nu unul care să aibă ca scop vânzarea produselor care stau și nu le vrea nimeni. Practic magazinele se bazează pe clienții care vor să probeze, să țină în mână un produs înainte să dea banii, dar și pe partea de service care este salvatoare zic eu în acest moment. Oricum, magazinele, în special cele care nu au în spate mărci importate direct care mai ajustează profitul, au fost nevoite să pună aroganța deoparte și să se orienteze pro-client, lucru care zic eu că se simte și că e benefic pentru noi, iubitorii de sport. Iar cei care nu au înțeles asta au dispărut de pe piață – mai țineți minte aroganța din magazine acum 10 ani? Era ca în gluma aceea valabilă la acel moment, care e diferența dintre Dumnezeu și un mecanic de biciclete – Dumnezeu nu se crede mecanic de biciclete 🙂

Un ultim aspect din ce în ce mai discutat e ”unde se duc banii”… Păi e simplu! În online, se duc afară și gata. Pa, sunt bani ieșiți din economia României cu excepția câtorva comisioane bancare poate și a tarifului de curierat la primirea coletului. Lumea spune însă asta și despre Decathlon, dar aici eu zic că nu e chiar așa. Să nu uităm, e vorba de 25 de magazine imense. În plus, Decathlon produce mult în România. A cumpărat propria fabrică de biciclete aici. Produce echipamente, pantofi, rucsacuri, pe o grămadă de produse veți găsi scris Made in Romania. Nu știu cifre exacte, dar s-ar putea ca Decathlon să pună ceva pe masa a câtorva mii de români. Iar impozite, TVA, toate încasările statului de pe urma acestei afaceri cu siguranță sunt mari. Da, o parte din profit se duce înapoi în Franța dar eu zic că există un mare câștig pentru economie. Cât despre magazinele locale, e simplu. Cumpărând de acolo, prietenii noștrii care le dețin sau care sunt angajați la ele le cumpără cadouri și surprize copiilor lor, își fac plinul la mașină să vină cu noi să dăm o pedală la munte, pun ceva pe masa familiei lor în fiecare zi sau, de ce nu, mai adaugă un pic la economii să cumpere powermetrul ăla sau șaua aia din carbon la care vă uitați împreună pe telefon când faceți o pauză la o bere.

De unde vei cumpăra tu, cititorule? Asta e decizia ta! Eu nu te judec, atâta timp cât nu te încadrezi în cei care probează pantofii aici și îi cumpără de afară, caz în care ești doar un mârlan. Faci ce vrei cu banii tăi, până la urmă i-ai câștigat prin munca ta și nimeni nu are dreptul să te judece. Iar pentru cei cu care mă cunosc, indiferent de ceea ce alegeți, ne vom vedea și vom pedala împreună și ne vom face planuri – ce roți din carbon ne-au mai furat ochii, ce anvelope mai șmechere o să apară anul următor și pe unde le vom uza pe toate împreună făcând ceea ce ne place! Piața și situația economică sunt într-o continuă schimbare, nu putem să ghicim care va fi viitorul însă cu siguranță nu o să dispară prea repede pasiunile noastre comune!

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Cumpar de obicei de pe https://www.rosebikes.ro/. Magazinul Rose din Germania cu versiune in limba romana.
    Daca nu gasesc aici, iau de la BikeDiscount. De obicei pe Rose sunt preturi mai mici sau cel putin egale cu Bike Discount. In plus de la Rose mi-am luat cursiera si mi se par un brand ca lumea.

    Ca imbracaminte iau XBionic de vreo 5 ani. La noi nu se prea vinde. De obicei doar la comanda si niste preturi foarte mari. XBionic port si ca echipament de bicicleta si ca echipament tip base layer pt drumetii montane la picior.

    Sunt de acord cu ce ai scris despre Decathlon. Produsele lor sunt calitative si au un pret bun.
    Cred ca e benefic sa existe concurenta reala pt ca in ultimii 5-6 ani preturile bicicletelor au explodat. Tin minte ca in 2012 mi-am luat un Focus Whistler cu echipare decenta cu 1700 lei. Acuma nu cred ca gasesc echipare similara la sub 2500 lei. Deci cam 50% mai mult. Asadar concurenta mai tempereaza preturile si na, ai oferta mai variata.

    Cred ca magazinele fizice au un viitor in special pe partea de service, dar si pe oferirea de consultanta (cum ar fi bike fitting - ceea ce la noi nu exista practic).

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

4 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

7 zile in urma

Prologo lansează noua gamă de șei AGX “Slide Control” cu control al alunecării

Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…

o săptămână in urma