Categorii: Editorial

Industria auto și advertisingul strică de cap șoferii

Am mult de învățat, la propriu, săptamana asta și pentru a-mi ușura treaba, mi-am găsit niște mixuri YouTube, “reading and studying music” pe numele lor. Tot soiul de clasici, care îmi asigură un fundal sonor neutru, pentru a putea citi despre sisteme energetice ale organismului, principii ale antrenamentului și alte lucruri pe care le-am descoperit grație ciclismului. Ei, și cum citeam eu așa mai bine, deodată atenția îmi este distrasă de zgomote de motoare turate și o muzică de western. Ce se întâmplase, era asta în programul de Mozart și Chopin?

Reclamă pe YouTube! Un șir lung de motocicliști din ăștia genul Hell’s Angels se opresc pe drumul cu prioritate, se uită lung la noul BMW X5, evaluează situația și durii-durilor, tatuați, împielițați, bărboși, decid că e cazul să oprească ditai coloana de treizeci de choppere custom, pentru ca perla producției auto germane să treacă Stop frame și poți vedea că “bimmerul” avea semnul Stop. Măi să fie, îmi spun, și dau cursurile la o parte!

Lucrurile nu se opresc aici! Un ditai marfarul vine hotărât pe șine. Capodopera ingineriei bavareze, acest Deus Ex-Machina, care pare să nici nu mai necesite un șofer, fiind pur și simplu o entitate cu forță, voință și viată proprie, frânează în scârbă la trecerea de cale ferată, dar ce să vezi, scâșnind din roți, frânează și marfarul. X5-ul trece majestuos! Nu știu de ce mă duc cu gândul la individul cu limuzina care a încercat aceeași figură la bariera din Pipera și a constatat că legile fizicii funcționează, gășindu-și obștescul sfârșit. Mai departe, lucrurile escaldeaza. Noul BMW X5 ajunge în fața unui râu și te-ai aștepta ca până și acesta să se oprească în fața lui, pe principiul “tot ce mișcă în țara asta, râul, ramul, mi-e prieten numai mie”, ca apele să se despice ca în fața toiagului lui Moise și “bimmerul” să o ia pe uscat până pe malul celălalt. Totuși, nimic din toate acestea nu se întâmplă, X5-ul înfruntă voinicește apele, iar o voce de la care pur și simplu nu te poți aștepta să sune prea inteligent, grăiește: “Respectul nu se impune. Se câștigă!”

Yeah right, bravo, advertiser iubit! Ce mai poți spune? Prima reacție? Poate și tipul acela cu seria-nu-mai-știu-cât-din-anii-90-înmatriculată-pe-bulgaria a ales să câștige niște respect conducand în toamna peste și prin marșul de bicicliști. Ca tot românul cinstit, dau să intru pe Facebook să dau un share și să mustruluiesc industria advertisingului care iată că strică minți și percepții, dar mi-am promis că nu îmi (mai) exprim frustrările pe “rețeaua de socializare”, din respect pentru oamenii pe care îi am în listă. Plus că întamplarea face să-i și cunosc pe oamenii de la BMW Motorrad, cu care am colaborat ani de zile și care sunt niște tipi profesioniști și autentic pasionați de mersul pe două roți. Totuși, poate cineva ar trebui să le spună ca să încalcă și două legi de bază din Codul Rutier, prioritatea și trecerea la nivel cu calea ferată. Oare trebuie să fii doxă de psihologie pentru a realiza că astfel în subconștientul șoferilor se inserează ideea că pur și simplu pot face ce vor, pentru că merită respect?

Dar, îmi spun că nu e treaba mea, că deh, eu unul nu îmi permit un X5, că sunt un scriitoraș frustrat care nu înțelege mersul lumii. Mai “bunghesc” însă câte ceva și știu foarte clar că nu îmi permit un X5, pentru că pur și simplu nu îmi doresc un X5 sau orice alt SUV! Nu am ca obiectiv așa ceva, nu sunt setat pe așa ceva și nici nu am fost!  Obiectivul meu pe 2014 este podiumul la categoria 30 – 40 la turele lungi. Și dacă tot e să rămânem în domeniul auto, să îmi iau o dubă cu care să merg la cursele de ciclism, asta a propos, de posibilități și aspirații. A, și mai am un obiectiv pe 2014, o bicicletă de enduro. Deci, mai lăsați-ne, dragi conducători de SUV, mă rog nu toți, cu teoria frustrării și a strugurilor acrii! Îmi spun că am rezolvat problema, sun un prieten, ne amuzăm și mă reapuc de învățat.

Ieri intru iar pe Facebook și ce văd: Marius Petreche, un rider cu reflexe de top, cu experiență cât cuprinde, accidentat în trafic! O mașină, nu știu dacă SUV sau nu, i-a tăiat calea. Probabil șoferul avea mentalul îmbibat de atâta respect, impunere și câștig. Păi, dacă X5-urile și nu doar, hai să vorbim și de Touareg, Cayenne și, preferatele mele, Q8 nu stau la stop și la barieră, credeți că mai au ele răbdare să stea după amărâții ăștia de bicicliști? Nu acuz BMW, deși mă miră că această respectabilă marcă să aibă asemenea scăpări la capitolul marketing, e limpede că și proprietarului de automobil, de orice fel și marcă, i se vâră în subconștient ideea că așa e “șmecher” să te comporți în trafic. Iar rezultatele se văd!

M-aș mira ca reclama asta să dispară! Trăim într-un Matrix ipocrit, în care Poliția se dă cu pumnul în piept cu siguranța ei rutieră, dar spațiul media naște monștri precum această reclamă-mic ghid de utilizare al SUV-ului. La fel cum niciodată Poliția nu se va sesiza referitor la panourile video din intersecții care, ca șofer, îți distrag atenția. Matrix-ul trebuie să meargă mai departe. Întrebarea mea este ca participant la trafic ce fac atunci când vad noul X5? Cobor de pe bicicletă și fac temenele în fața lui, că doar nu sunt nici grupare de motocicliști și nici tren de marfă!

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Deci astia de la BMW nu putea sa scoata o perla mai penibila ca si reclama asta de -2 bani. Plus ca in Romania sunt destul "shmekeri" cu bemveu care nu au vazut in asta decat confirmarea shmekeriei :-). Of of

  • Acum câţiva ani, când a apărut Loganul, era o reclamă cu un Logan care tăia faţa la un tren, în vreme ce urmăritorii săi erau nevoiţi să oprească (că trecea trenul). Reclama aia a fost interzisă de CNA câteva zile mai târziu.

  • Tocmai am vazut reclama pe discovery si au rulat o varianta scurtata: doar faza cu motociclistii dupa care auzim vocea aia care ne spune ca respectul se castiga doar daca esti un ghertoi cu sosete albe.

  • nu stiu ce sa zic, usor exagerat comentariul, sunt unele reclame in care se vorbeste despre violenta asupra copiilor... sa inteleg ca daca ne uitam vom fi violenti cu ei, sau vom alege sa nu?... nu cred ca un sofer se formeaza vazand clipuri publicitare ci... conducand, asa cum nuci un biciclist nu are reflexe bune decat dupa mult pedalat... motociclist fiind as zice asa fuck BMW , macar unde am prioritate sa trec, desi... e bine sa ma uit de 10 ori.

  • [ Pentru cei care se umfla in pene si un, doi, sa insulte articolul/autorul ]Nu am citit chiar tot articolul dar CRED ca ceea ce vrea autorul sa sublinieze si are si dreptate si ce mi-a atras atentia este asta "Oare trebuie să fii doxă de psihologie pentru a realiza că astfel în subconștientul șoferilor se inserează ideea că pur și simplu pot face ce vor, pentru că merită respect?" si inainte sa ma contrazica careva, da, chiar sunt persoane care pot fi asa de usor influentabile, din pacate.

  • N-am vazut reclama, insa daca este asa cum e descris in articol, banuiesc ca o sesizare la CNA ar trebui sa rezolve rapid problema.

  • Si daca tot e vorba de marlanii cu permis, stie cineva daca a luat macar o amenda idiotul ala cu BMW care a intrat cu masina in coloana de biciclisti?

  • Cred ca e vorba de o interpretare gresita, soferii marlani nu au legatura cu reclama pentru ca ei incearca sa-ti impuna, nu incearca sa-ti castige respectul. Singura parte discutabila ar fi cea de la final, trecerea prin rau denota impunere si cam contrazice restul reclamei, era mai potrivita (si mai amuzanta) varianta in care se despica apele :D
    In rest, cine are iluzii de grandomanie o sa se umfle si mai mult in pene ca el are masina si tu esti sarac pe bicicleta, cine e normal la cap o sa continue sa se comporte civilizat :).

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma