Categorii: Editorial

Furca mea Suntour

Putem observa din ce în ce mai des, că în ultima perioadă cei de la Suntour se implică tot mai mult în cursele de Cross Country. Și nu investesc doar în atleți sau în echipe ci și în componente special dezvoltate pentru acest tip de competiție. Produsele sunt high-end, încadrare dată atât de materialele precum carbonul sau titanul, utilizate în construcția furcilor cât și de greutatea redusă ce reiese logic din primele specificații.


Bravo Suntour! Producătorul taiwanez este deci capabil să construiască și produse de calitate. Dar cum rămâne cu furcile entry sau mid-level care echipează în standard foarte multe biciclete low cost? Pe listă pot pune  3 nume cu rezonanță puternică, cei 3 „xc”: XCM, XCT, XCR. Sunt atât de răspândite încât este greu de crezut că cineva nu a auzit de ele.


Modelele anilor 2008-2010 au suferit de adevărate probleme de sănătate. Multe nu au reușit să supraviețuiască, deoarece „boala” era atât de avansată încât nici cel mai priceput mecanic nu mai putea trage o altă concluzie decât: „arunc-o la gunoi!”. În unele cazuri, sau mai bine zis în cazul celor ghinioniști, deoarece modelele XCM, XCT sau XCR funcționau după un sistem asemănător al loteriei, acestea prindeau joc după nici 3-4 luni de exploatare normală, prin oraș. Ce înțeleg eu prin exploatare normală într-un mediu urban? Treceri peste borduri relativ dese, treceri prin gropi mai adânci și în unele cazuri evadarea pe poteci de pădure din jurul orașului.


Cei de la Suntour susțin că furcile din seria XC sunt dedicate probelor de Cross Country sau Maraton. Am mari îndoieli în această priviință, deoarece mărturiile utilizatorilor la scurt timp de la achiziționare ne descriu chiar opusul. Iar concursurile de Cross Country sau Maraton nu se desfășoară doar pe teren drept ci și pe teren dificil sau chiar foarte dificil în unele cazuri.


Pedalând pe numeroase biciclete anul acesta, în cadrul testelor, am constatat că furcile Suntour XCM spre exemplu, diferă mult de la un model la altul. Deși inscripția XCM V3 era aceeași pe toate furcile, unele funcționau decent, altele aveau arcurile prea moi iar unele se încăpățânau să înghită șocurile de pe traseu. Iar asta ne punea mereu în dificultate atunci când trebuia să acordăm un rating respectivei biciclete, la capitolul echipare. Partea bună a lucrurilor: lock-out-ul a funcționat fără reproș pe toate furcile de care am avut parte în 2010 și în 2011. Să mă bucur?


Suntour XCT spre exemplu, chiar și în versiunea 2011, încă mai are mari probleme la revenire. Dacă ridici roata de față pentru a urca o bordură sau pentru a trece peste rădăcini vei fi neplăcut surprins de bătaia furcii. Se aude puternic și se simte la fel de puternic în ghidon. De-a dreptul frustrant. Două stoppere în capătul brațelor ar fi rezolvat foarte elegant problema. Este ridicol să ne gândim că ar fi ridicat costurile furcii, deoarece investiția nu ar fi depășit 50 de cenți la nivel de fabrică.


Dacă mă gândesc bine, nu am de ce să mă plâng atâta timp cât există alternative și mă pot orienta către alte modele din piață. Dar din păcate pot face asta doar dacă vreau să înlocuiesc vechea furcă. Dacă doresc să achiziționez o bicicletă nouă, în mai bine din 70% din cazuri sunt obligat să achiziționez bicicleta cu una din furcile XCM, XCT, XCR. S-ar părea că Suntour deține monopolul deoarece oferă aceste furci producătorilor la un preț fără concurență.


Avem și exemple pozitive. Furcile din seria Rock Shox Dart, deși funcționează tot pe arc, sunt sensibil mai ușoare, beneficiază de mai multe funcții (printre care și comandă de Lock-out pe ghidon), sunt finisate ceva mai decent și sunt sensibil mai scumpe (Rock Shox Dart 1 costă cu 100 de lei mai mult decât un Suntour XCM). Cu toate acestea, tendința producătorilor este de a utiliza furcile din seria Dart pe modele de bicicletă mai scumpe pentru că sunt mai durabile, nu neapărat diferite din punct de vedere al construcției. Dar asta este cu totul altă discuție.


Bine, bine și până la urmă ce vrem? Am vrea să putem alege din mai multe modele de furci atunci când achiziționăm o bicicletă nouă low cost. Apoi, dacă prima doleanță este imposibil de împlinit, am dori ceva mai multă calitate de la furcile Suntour din gama entry-level. Ceva mai multă atenție la detalii și la unele materiale utilizate ar schimba radical situația. Iar astfel, Suntour ar putea concura serios în segmentul entry-level cu furcile Rock Shox Dart, deoarece micile detalii care ar urma să fie puse la punct nu ar modifica radical prețul de achiziție. Nici pentru producători dar nici pentru end-user.


Te așteptăm cu comentarii vis-a-vis de furcile Suntour XCM, XCT sau XCR, în special dacă ești utilizator al uneia din aceste modele.


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Va salut!

    Pe rockrider-ul meu 5.1, model 2012, tot Suntour este, un xcm sau xct. Chiar nu stiu pt ca nu este nicaieri scris pe ea. Aveti idee ce model ar fi? Are doar reglaj de preload, reglaj care ar putea chiar sa nu existe, ca oricum nju face nimic. Intr-adevar, cum se mentiona mai sus, dup o utilizare mai intensa, la coborat/urcat borduri, cand se detensioneaza furca se aude o bataie f. brutala si se simte in ghidon. Nu ar joc. Comportamentul acesta l-am observat dupa Prima evadare de anul acesta.

    Multumesc

  • Am si eu o dilema nu stiu ce sa-mi cumpar un XCR ML 2011 (pret 300) sau un rock shoc dar 1 (pret 260) XCR-ul are si blocaj

  • am un xcr ca in imagine.
    il folosesc la trasee prin paduri la freerode si la dh mediu.nu are pic de joc si o am de 2-3 ani

  • RaulT, cred ca ai inteles gresit. Jocul il are atunci cand ridic roata de fata, sau revine furca, brusc, la starea ei initiala, e o bataie de sus in jos. Altfel nu are joc, din fata in spate. Uleiul nu prea se scurge, raman bratele un pic prafuite, dar le sterg dupa fiecare tura, si chiar daca o sa se duca, o data la o luna sau doua.. nu ma deranjeaza sa-i pun iar :).

  • daca zici ca are joc nu mai are ce sa se intample
    oricum uleiul o sa se scurga si o sa mearga din nou greu

  • Eu am o furca Suntour XCM V3. Am achizitinat-o cand mi-am cumparat un Cube Analog 2011, prin august 2011. Ce sa zic... de la un dhs cu furca fixa, era o finete :D, are si asta bataie la revenire, gropi mici sau pietricele nu `inghite` si lock-out-ul nu-l foloseam deoarece, atunci cand stau pe bicicleta nu merge sa-l actionez :)) , adica daca e lasata furca cativa mm nu merge blocata, trebuie sa ma dau jos si sa il activez, asa ca.. e degeaba pentru mine. Toate bune si frumoase, pana acum 2 saptamani cand m-a prins ploaia in padure, era plina de noroi, a trebuit sa spal bicicleta cu un furtun cu apa, dupa... surpriza mare, mai functionau 20 de mm din aia 100, si se auzea un zgomot asa de apa.
    Am scos lowere-le, am curatat-o bine, urme de apa nu prea avea, mici stropi, in arcuri nu am umblat ca n-am avut cheie speciala :D. Am uns cu niste vaselina mai fina.. nu e speciala dar am zis ca merge, montata, sa vad cum e, ce-i drept se ducea toata cursa cand ma lasam pe ea mai tare, dar daca stateam pe sa parca era rigida, mai mult flexa, am trecut peste radacini, urme adanci de tractor, nimic... doar flexa, da ziceam ca se rupe bike-u :)), culmea ca am observat ca se descentrase si roata pe fata, fiind la aceiasi presiune ca inainte. Deja imi faceam planuri de un rock shox dart 3 :D, chiar daca nu aveam bani... faceam un calcul si in 2-3 luni il luam.
    Intr-un final, dupa 3 zile, mi-a venit o ideie, ca ar fi bine sa pun si un pic de ulei intre semeringuri si brate. De data asta am scos doar semeringurile fara sa mai desfac fruca, si am pus ulei, scrie pe cutie Singer, un ulei fin, folosit la masinile de cusut, 5 ml intr-un brat si 5 ml in celallalt, nu a iesit pe jos pe la suruburi, datorita unor garnituri :). Am montat semeringurile la loc, m-am dat un pic sa iasa surplusul de ulei si pe bune ca e mai buna ca atunci cand a fost noua, functioneaza mai lin de jocul la revenire tot n-am scapat, dar e ok. O intrebare: uleiul pe care l-am folosit ar putea sa atace semeringurile, se le deterioreze in timp...?

  • Alex de ce nu compari tora cu raidon sau axon? RS nu are un produs echivalent ca pret cu XCT si XCT ul este produs ca exista cerere singurii vinoati fiind producatorii de biciclete ca folosesc asemenea produs.

    Acum profitand de reducerile (dart 1 la maros bike cu 200 roni) de preturi am inlocuit vechiu XCM v2 (care inca functioneaza OK - nu are urma de joc) cu DART 1 si am putut face o comparatie intre el si XCM 100 mm (cel schimbat era de 80) si parerea personala , pe care am mai spus-o, este ca diferentele sunt extrem de mici amblele avand aceeasi greutate si lucrand aproape la fel.

    Mare atentie insa ca intre furcile XCM exita diferente mari de comportamant.

  • Am avut si eu un Suntour XCT V2 pe Focusul meu timp de aproape 2 ani. Acum de curand am schibat-o pentru ca nu eram multumit deloc de ea. Intr-adevar calitatea este foarte proasta, avea joc si masa era relativ mare pt. o furca din categoria ei. Acum am o Rock Shox Tora SL si pot supune ca nu se compara deloc; Suntour-ul este cu mult mai inferior, atat din punct de vedere al performantelor cat si al calitatii. Cred ca singurul plus la XCT este lock-out-ul, care a functionat foarte bine, nu am avut probleme cu el deloc.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma