Categorii: Editorial

Cube Ciordelles: carbonu’ de la băiatu’, la doar 250 de euro!

Prostu-i prost dar nu destul, dacă nu e și fudul, zice o veche vorbă românească, care invariabil, se aplică în discuția liberă pe care o purtăm în aceste rânduri. Iar dacă ești de acord că este o discuție liberă, te invit ca după ce citești cele așternute aici, să-ți exprimi și tu părerea de om civilizat în rubrica de comentarii de mai jos.

Orice om normal, ar vinde o bicicletă second hand, să spunem, cu jumătate din banii pe care i-a plătit pentru aceasta. Cum acest Cube este oferit pentru 250 de euro, înseamnă că bicicleta, nouă, a costat doar 500 de euro. 🙂

În caz că nu ești la curent cu piața de biciclete furate din România, află că acest fenomen a înflorit exponențial în ultimii ani, cu o cotă de piață deja alarmantă, una pe care eu o estimez din burtă, dacă-mi permiteți, undeva la 35-40%. Este suficient să arunci o privire pe site-urile de anunțuri, apoi să încerci să corelezi informațiile cu datele oferite de magazine în ceea ce privește vânzările, care raportează scăderi semnificative pe segmentele mid-level și high-end.

Carevasăzică, această piață neagră supraviețuiește din 3 simple motive, existând câte o parte din vină, probabil în proporții diferite, ce se impută persoanelor din schema vânzător-consumator-organ de control, angrenate în fenomen: există ofertă, există cerere și există toleranță sau indiferență, după caz.

Oferta, după cum bine știm, este reprezentată de o piață de discount-uri cum rar mai întâlnești prin Europa, din cele auzite doar Ucraina sau Rusia fiind lideri. Asta ne plasează neoficial pe prima poziție în topul pieței de furăciuni din Uniunea Europeană, ceea ce, între noi fie vorba, nu-i de ici de colo. Din nefericire însă, este un alt top în care punctăm fruntaș fără să ne facă cinste. Încurajată fiind în ultimii 10 ani în mod constant, această piață și-a întins tentaculele până la un nivel alarmant și continuă să funcționeze ceas. Hoții vând: de la biciclete furate din scara blocului tău, la biciclete furate din grădina neamțului până la cele furate direct din vitrina magazinelor sau chiar din depozite (pentru furturile la comandă. Da, poți să dai chiar și comandă!). Probabil cel mai șocant din această schemă este faptul că în unele magazine se mai vând pe sub mână biciclete furate, asta ca să amintim și un episod din ciclul viața bate filmul.

Trecând mai departe, cererea este în floare din varii motive: unii consideră că bicicletele sunt prea scumpe, alții că sunt furați de către magazine, iar alții n-au nicio jenă în a cumpăra un obiect furat. Nu neg că biciclete n-ar fi scumpe, însă în același timp nici nu poți încuraja borfașii ai căror victimă poți fi chiar tu. Apoi, magazinele nu te fură, ci pur și simplu acesta este nivelul de preț pe care-l pot oferi pentru a supraviețui pe piață. Comparațiile cu Bike24 sau Chainreactioncycles sunt inutile, căci acele magazine online cumpără cantități mai mari decât unele fabrici de biciclete. Este aboslut normal să aibă discount-uri mai mari de la producători și să vândă mai ieftin. Fă un calcul simplu: dacă vei cumpăra de la Shimano 1.000 de angrenaje, crezi că vei obține un preț mai bun decât un alt magazin care cumpără 100.000? Dar tu ai cumpăra 100.000 de angrenaje în condițiile în care în medie vinzi 900 pe an? Probabil că nu. Despre ultimii menționați din această categorie de cumpărători, mai precis cei care achiziționează obiecte furate în cunoștiință de cauză, sunt puține de spus, însă putem să facem trimiteri la moralitate. Aceștia încurajează în mod direct și voit furturile, simțindu-se astfel satisfăcuți că reușesc să dea o palmă industriei: bicicletele sunt scumpe? Lasă că găsim noi mai ieftin de pe olx!

Nu în ultimul rând, toleranța și indiferența le revin industriei locale și autorităților. Primii, n-au făcut decât să discute și să răsdiscute acest subiect până la epuizarea ideilor. După ce s-au epuizat subiectele, au luat-o de la capăt și n-au ajuns nici până în acest moment la o soluție concretă. Autoritățile pe de altă parte sunt în general indiferente la acest tip de problemă, începând cu momentul în care te duci să declari furtul și până la sesizări însoțite de filmări, care rămân nerezolvate din lipsă de interes.

Și uite așa ajung pe net anunțuri precum Cube-ul de față, un full-suspension AMS100, din carbon, vândut pentru doar 250 de euro. Evident, cel care-l achiziționează spune că nu are de unde să știe că această bicicletă este furată, chiar dacă vânzătorul menționează că poate aduce orice model la cerere din afară. La fel de evident, nimeni nu se gândește că poate bicicleta este furată local, iar proprietarul o poate găsi la un moment dat. Și mai evident, aducând în discuție latura morală a faptei, nimeni nu se gândește că cineva a muncit pentru acea bicicletă, iar mai apoi a fost deposedat de ea. Dar nu rar mi-a fost dat să aud: lasă bă, că ăla avea bani dacă și-a permis s-o cumpere! Să-și ia una nouă, că are de unde! Serios? Uneori mi-aș fi dorit ca ieșirea din comunism să ne schimbe mai mult decât atât.

Pe termen lung nu doar industria locală va avea de pierdut sume considerabile pe care ar putea să le reinvestească la un moment dat tot în comunitate. Spre exemplu în bike park-uri, trasee de biciclete sau alte facilități. Într-o anumită măsură, chiar și consumatorii se vor trezi la un moment dat victime ale acestui fenomen. Este suficient să te uiți un pic peste anunțurile de pe facebook publicate de persoane care s-au trezit cu bicicletele furate de la locul de muncă, din scara blocului sau chiar din balcon. Unora poate chiar li s-au furat bicicletele furate pe care le achiziționaseră, căci la asta duce într-un final fenomenul. Hoțul modern nu mai fură casetofoane sau capace de roți, pentru că nu mai există cerere. Hoțul modern fură acum biciclete, de sute de ori mai profitabile decât casetofoanele, pe o piață deschisă mai mult ca niciodată pentru a primi oferta de nerefuzat. Hoțului nu-i place munca, el nu lucrează ca tine 8-10 ore pe zi, ci rezolvă lucrurile mult mai simplu și rapid, având o ocupație care-i aduce profituri imense, mult peste ale tale. Ține cont că de fiecare dată când cumperi o bicicletă de proveniență dubioasă, fără acte și cu un preț jenant de mic, nu faci altceva decât să-i încurajezi pe acești indivizi și eventual, să le plătești și o vacanță de 1 săptămână în Palma de Mallorca, o dată pe lună.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Ar trebui data lege clara: incepand cu 1 ianuarie 2018 toate bicicletele noi trebuie sa aiba carte de identitate si sa fie inregistrate de catre magazinul de unde se achizitioneaza intr-o baza de date preliminara iar mai apoi in termen de x zile cumparatorul sa o duca la rar/ politie pentru validare.Pe bcicileta sa fie stantata seria si anul fabricatiei. o asemenea lege ar diminua acest fenomen mai ales daca ar fi implementat la nivelul Uniniunii Europene. Legea fiind aplicata pt bicicletele vandute dupa 1 ian 2018, In doi trei ani fenomenul ar fi redus la zero, ai vedea o gramada de piese second hand.

  • Discutiile pe marginea acestui subiect pot dura la infinit. In opinia mea, totul se reduce la un principiu simplu: daca e cerere, e si oferta! Nu pot ,,supravietui" una fara alta!

  • Exact cum s a scris si mai sus, ca la masini se intampla si la biciclete, tipla noua, cioara sau samsarul vinde, carboane crapate, transmisii zob si suspensii zob, butuci cu rulmenti sparti sau bile conuri zob, taranul roman sa fie green cumpara, si vine la atelier cu ea, cand ii spun ca este teapa si ca trebuie sa bage in ea cateva sute de lei bune, plange singur....zice ca o duce inapoi...unii au noroc...altii merg asa cu ele pina pica, fiindca nu au bani de reparatii. La noi mai este mult de lucru la cultul bicicletei, toti vor valoare si epatare, dar sunt rupti in cur si nu a habar de biciclete.

  • Salut, chiar acum cateva zile vorbeam cu un prieten despre biciclete furate si mi/ne-a trecut prin gand cum ar fi ca fiecare bicicleta pe care o cumparam sa o trecem la politie, fiecare bicicleta avand o serie pe cadru, chiar daca ar trebui sa platim acolo o taxa de 10 lei primarie parerea mea ca astfel ar scadea foarte mult aceasta piata. pentru mine nu ar fi ceva foarte iesit din comun ci mi s-ar parea destul de normal. daca masinile sunt inmatriculate si aun un propietar de ce nu poot si bicicletele???

  • Fraților, nu faceți ca mine!
    Locuiesc într-o zonă „bună”, într-un bloc „liniștit”, dar cu multe firme și chiriași. Intră și iese cine vrea, în ciuda interfonului și a camerelor de luat vederi. După patru ani în care bicla mea de oraș a stat bine-mersi legată de balustradă, pe casa scării, în fața ușii, la etajul 8, într-o bună dimineață (10:47 a.m.) a plecat definitiv, într-o direcție necunoscută, sub fundul unui individ care putea fi și instalator, și electrician, orice (l-am admirat pe camere cum iese agale din bloc, încalecă și o taie cu talent). Bicla stătea legată cu un cablu gros cât arătătorul, care provenea de la o firmă cu nume. Colecționarul trebuie să-l fi tăiat cu o sculă mai zdravănă, adusă în rucsac. În inconștiența mea, credeam că dacă bicla a rezistat peste tot în oraș timp de șapte ani legată în felul acesta, trebuie să fie în siguranță și pe palier. N-a fost, în cele din urmă. Nu era scumpă, era una de 700 de lei, dar, chiar și așa, tot prost am fost. (Nu atât de prost încât să o las și pe cealaltă, aia de munte, tot pe palier, dar oricum...) Așa că a trebuit să scot mia de leuți de unde nu aveam: 750 pentru pentru o biclă nouă și 280 pentru un u-lock țapăn, foarte lăudat, de altfel. Iar măgarul cel nou doarme acum pe balcon. Dar să vedem cât o rezista în jungla urbană.

  • un NU clar cumpararii de bicilete furate !!!!!! Acest lucru trebuie descurajat si mai mult: pedepsit de legile in vigoare.. stiu e greu aici, la capitolul pedeapsa.
    Cine cumpara o bicileta furata este partas la hotie! Ca orice obiect , vanzatorul trebuie sa aiba si actele de provenienta ale biciletei ( factura, bon, certificat de garantie, etc..). Altfel, care este diferenta intre o bicileta si o masina furata si vanduta ?
    Pretul biciletelor asta este. Mare mic ( ieftine / scumpe) traim intr-o economie de piata si nimeni nu ne opreste sa le cumparam din Franta, Italia, Germania, Olanda, etc sau de unde ni se par noua ca sunt mai ieftine si bune... aaaa, ca noi vrem bicilete de top si nu ne permitem ( si atunci UNII - nu am spus toti, pt ca sunt si multi oameni cinstiti in tara asta - recurg la cumpararea de bicilete furate)..este cu totul altceva..
    A spus cineva mai sus: tine de educatie, 7 ani de acasa, bun simt, etc sa NU cumperi un lucru furat.
    Si eu vreau un MTB sau cursiera de vreo 300-400 euro.. naaah, dar nu mi-l permit si nici nu sunt sigur ca l-as folosi la adevarata ei valoare. Toata lumea vrea Ferari / Lamborghini.. dar putini stiu sa il conduca. Hai sa fim seriosi. La noi, la amatori problema este inca intre sit - post ( sa) si pedale..adica antrenamentul sau tehnica. Vrem bicilete scumpe, dar stiim sa le folosim toti dintre noi la valoarea lor ? Eu zic ca se intampla acelasi lucru ca si cu masinile scumpe.. unii le "cumpara" / detin ca e de bon ton !
    Mai vorbim peste putin timp cand astia smecherii ( "mancati-as ochisorii, conasule hai sa-ti vand o Specializata cu motor marfa") vor afla de biciletele elctrice.. si atunci vom vedea "importuri" masive in RO - din pacate - ; or sa se vanda, pt ca nu avem cultura necesara de a NU cumpara un lucru furat -
    Ar trebui ca o bicicletaa sa fie inmatriculata - fara taxe - dar sa aiba carte de identitate / talon, ca la masina..poate ar rezolva ceva din cazuri. Daca nu are inseamna ca nu poti sa circuli iar organele in drept pot face controale pe strada si sa aplice legea, dar.. care lege ?!? .. ne lipsesc multe legi in tara asta.. asa ca.. la chestia asta "marunta" - a biciletelor furate .. inca nu se gandesc guvernantii nostri.
    Lant intins tutror ! Eduard

  • Si totusi un numar de telefon se poate ? Am cautat pe net anuntul dar nu l-am gasit. As cumpara bicicleta apoi as da sfoara in tara pe baza seriei sa-i gasesc proprietarul.

  • Uneori este atat de simplu sa iti dai seama de biciclete furate. Este suficient sa dai click in olx pe anunturile utilizatorului si cand vezi ca mai are n biciclete la vanzare, si il suni si abia leaga 3 vorbe, din care 4 sunt cu "da bossule", si mai este si de undeva de prin Tarnaveni (scuze pentru cei de acolo dar am avut recent o discutie cu un "domn" care vindea o cursiera de acolo)....lucrurile devin destul de clare din punctul meu de vedere. Dar din pacate sunt multi care inchid ochii la toate detaliile astea si cumpara o cursiera aproape noua echipata 105 cu 1500 lei....

  • iar pentru a intelege cine sprijina fenomenul, e de-ajuns sa ne uitam la cine sunt clientii:

    1. amatorii de biciclism in parc care n-au bani de deore si rocksox din magazin si prefera sa ia de la baietii smekerii, deveniind si ei smekerii si uitandu-se cu dispret la fraierii care isi iau din magazin la aceeasi bani o echipare net inferioara!

    2. amatorii de biciclete scumpe, care vor sa fie permanent in pas cu ultimele modele dar nu si le permit si le iau din dube. Dupa care le prezinta pe forumuri la rubrica "Cursiera mea"/"Full-suspensionul meu"/etc si se uita cu mila la cei care isi pozeaza bicicleta muncita, cumparata din magazin si care e cu Tiagra, Alivio sau e din aluminiu nehidroformat!

    3. amatorii de competitii care stiu foarte bine care sunt preturile reale si care stiu foarte bine ca nu si-ar permite acest sport in mod legal. Asa ca cumpara foarte ieftin piese de top si apoi se fataie batosi pe la concursuri, dar fara sa castige vreodata ceva.

    Evident, daca magazinelor si organizatorilor de competitii le-ar pasa, ar putea face multe pentru a mai linisti fenomenul. Dar nu le pasa! Si apoi tot ei se plang ....

  • Am o informatie clara si verificabila despre Italia: Multi dintre ciclisti isi fac asigurari la bicicletele scumpe, asigurari care costa cam 10% din valoare initiala a bicicletei, iar cam cand se intampla anul, isi abandoneaza bicicleta scumpa, neasigurata, baietii nostrii o "extrag", iar italianul o declara furata, si incaseaza asigurarea. Binenteles ca aceasta asigura bugetul pentru modelul nou, iar circul continua de la an la an.
    Deci, suntem intr-un cerc vicios, de multe ori alimentat de catre vestici, nu doar de șuții români.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

4 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

5 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

5 zile in urma