Categorii: Editorial

Cască, în caz că…

Pornind de la titlul acestui editorial doresc să lansez o mică dezbatare despre utilizarea căștii de către bicicliști. În oraș sau la munte, în egală măsură. Nu sunt neapărat îngrijorat de datele statistice obținute în urmă cu ceva timp dintr-un sondaj efectuat pe FreeRider.ro, în ciuda faptului că doar 58% dintre respondenți au dat un răspuns pozitiv la întrebarea „Deții o cască?”. Nu sunt foarte îngrijorat, deoarece exista și un semnal optimist în acel sondaj și anume faptul că alți 18% dintre respondenți au declarat că intenționează să-și achiziționeze una. Restul, se pare că pedalează pe proprie răspundere, fiind cumva siguri de faptul că nu se poate întâmpla niciodată ceva grav. Sau poate nici măcar nu au privit vreodată lucrurile din această perspectivă.

Am decis să scriu acest editorial datorită unei probleme de atitudine pe care o întâlnesc de ani buni încoace. Este vorba de reacția celor din jur, dar în mod special de comentariile lor, atunci când remarcă un biciclist ce poartă cască. Dacă în zonele montane astfel de săgeți te lovesc într-un număr mult prea restrâns (sau chiar inexistent), în mediul citadin poți deveni ușor subiect de distracție pentru unele persoane: „Pfuahahaha, uite-l p-ăla, poartă cască!”. De la această afirmația până la lansarea unei glume solide, unanim recunoscută de grup ca fiind extraordinar de amuzantă, nu mai este decât un pas. În mod evident, mă voi distra și eu alături de ei, fiind nevoit să recunosc că unele glume mă fac să zâmbesc sau chiar să râd. Dar totuși cât de sănătoasă este această mentalitate, ținând cont de faptul că majoritatea glumelor provin din partea unor alți bicicliști?

Piața echipamentelor pentru bicicletă este momentan destul de restrânsă. Practic, majoritatea achiziționează cel mult o pereche de mănuși și un bidon de apă odată cu o bicicletă nouă. Faptul că un accesoriu atât de important pentru siguranța biciclistului, casca, este trecut la finele listei de investiții, este un fapt confirmat și de către reprezentanții magazinelor de biciclete. Deci iată cum din punct de vedere financiar, există o explicație suficientă, care ar trebui să-i scutească pe toți de această obligație, de a purta casca.

Eu fac parte dintre cei care nu purtau cască, în trecut. Fie că mă aruncam cu bicicleta de la diverse înălțimi, fie că pedalam ca un nebun la munte, casca era ultima mea problemă. Dar cum se întâmplă în majoritatea cazurilor, treci printr-o situație suficient de neplăcută încât să te zdruncine sănătos și să-ți dea de gândit. Așa se face că de ceva timp încoace, port casca la fiecare ieșire. Nu știu dacă am ajuns s-o privesc ca pe o obligație sau pur și simplu o pornire interioară mă determină s-o port. Habar nu am! Important este că o fac.

Ministrul transporturilor din Germania, Peter Ramsauer, dorește cu ardoare să introducă obligativitatea purtării căștii de către cicliști. Iar legea va fi cel mai probabil promulgată în scurt timp. Este deja a 2a lege importantă care vine să reglementeze siguranța biciclistului în trafic, după ce la începutul anului, a fost interzisă circulația bicicletelor fără frâne (vizate au fost inițial fixie-urile și BMX-urile). Motivul este simplu: accidentele urbane petrecute în ultimul an, nu au făcut decât să sesizeze autoritățile din oficiu pentru a lua măsuri în acest sens. Deci, grija față de cetățean primează. În România este greu de crezut că autorităților le pasă prea mult de cetățenii acestei țări. Deși există ceva legi în acest sens, cu siguranță vor fi foarte rare cazurile când vei fi tras pe dreapta și amendat pentru că nu purtai casca. Grija ta față de tine, ar trebui să primeze în fața oricărui argument împotriva purtării căștii.

În Olanda, în Belgia sau în Franța poți întâlni suficienți bicicliști care poartă cască. Evident, nu toți, dar în ciuda faptului că nu poți prezice niciodată un eveniment viitor, aceștia au cel puțin condiții sigure de care se pot bucura pedalând prin oraș. După cum probabil ai rezumat singur din propriile-ți întâmplări sau experiențe, șoferii români nu s-au acomodat complet cu prezența biciclistului în trafic. Nu neapărat că ar fi deranjați de prezența noastră în trafic ci pur și simplu există multe situații în care nu au cum să ne observe (poate că montantul A al caroseriei este prea gros, poate că scriu un SMS în timp ce conduc sau poate pur și simplu privesc în gol).

Faptul că în țările civilizate poți remarca mulți bicicliști purtând cască, este o problemă de educație. Nu doar educația din partea părinților, ci educația primită din partea societății, fiind nevoit să menționez aici nenumăratele campanii media pe care ministerele le desfășoară. Să amintesc în această clipă de leziunile pe care un ciclist le poate suferi în urma unei căzături ar fi lipsit de sens. Ceea ce nu pot înțelege defapt este de ce ești mai admirat dacă nu porți cască decât atunci când o faci? Defapt, de ce ești admirat atunci când îți pui integritatea în pericol? Nu vorbim de aici de activitățile extreme, ci de simplele deplasări prin oraș. Dacă bicicleta reprezintă un mijloc de transport atât de eficient, de ce să facem din aceasta o activitate care implică riscuri? Pentru astfel de activități exista bike park-uri, există trasee de munte și există rampe.

Trecând peste toate cele enumerate mai sus, care reprezintă strict punctul meu de vedere, se naște o întrebare: casca trebuie să fie obligatorie sau nu? Mi-aș dori să aflu acest răspuns de la tine, mai jos, în rubrica de comentarii. Argumentația logică este apreciată.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • pt @Samael.
    Anul acesta am avut o iesire mai lunga. O saptamana la munte. In prima zi am facut vreo 85 de km cu diferenta de nivel de vreo 1400. Urcat in prostie pe langa bicla, coborat pe pietre (ca ala nu era drum) pana la invinetirea mainilor. Nu am avut nici o problema. Pe soseaua orizontala, uscata, proaspat asfaltata mergeam in spatele unui amic. Am fost neatent o clipitica si pleosc. Julituri, chestii mici. A doua zi am urcat iar, si am coborat iar. Tot in acelasi stil, pe potecile pline de gropi nu am avut nici o problema. La poalele dealului, pe o poteca absolut neteda, am gasit o radacina de vreo 3 cm inaltime. Pleosc iarasi. De data asta a fost mai frumos, cu incheietura sucita, piept de pamant, cap de pamant (noroc cu casca), respiratie taiata de lovitura. Nu ma consider un rider extrem, dar ma gandesc serios la niste protectii mai moi de genunchi si coate. Prefer sa le port degeaba ;).

  • De cand mi-am luat bicicleta am achizitionat casca. Si e buna deoarece mi-a salvat teasta intr-un accident plus ca soferii te iau in serios daca ai una pe cap.
    Am fost pe strada si fara casca,pana sa o cumpar pe a doua. Pot spune ca numarul claxoanelor primite s-a marit de cateva ori.

  • Eu presupun ca cei care nu fac ture extreme nu iau in calcul casca. Eu de exemplu asa am facut, desi planuiesc sa-mi iau un 661 Recon daca reusesc sa gasesc. Evit pe cat posibil strada, consider ca-i sinucidere, la noi in tara, sa mergi pe strada cu bicicleta, unde mai pui ca filtrezi toate gazele de esapament.

    In al doilea rand, la mine, a fost lipsa de incredere ca o casca care nu e full face, asa cum e construita, te ajuta serios in caz de Doamne-fereste. Nici acum nu-s prea convins ca-ti protejeaza prea mult fata/mandibula samd, la o cazatura serioasa, dar e drept, iti protejeaza cutia craniana si te poate salva.

    Mai cred ca e vorba de design, multe casti arata ca dracu. Umblii cu pomul de Craciun in cap. Si credeti-ma, nu-s o victima a modei cand spun asta :)

    Mai e si aspectul banilor, e un hobby destul de scump, daca te prinde. La un salar mediu de, as spune 1200 lei, o bicicleta de 2000 lei + casca, aparatori, far, stop, cric, eventual kilometraj etc. ajunge 2 salarii full. Hai sa vedem pentru un strain cu salar mediu de 2500 euro sa zicem - isi ia bicicleta aia pe care tu ai dat 500 euro cu 1/5 din salar, cum ti-ai lua-o tu, in exemplul nostru cu 240 lei. Un calcul trist.. :)

    I-as intreba, pe cei care mergeti la ture mai usoare si va luati casca. Aparatori (genunchi, eventual spate, pentru coloana, etc) de ce nu va luati, la urma urmei daca luati in calcul cazatura aia la care te salveaza o casca, adica destul de nasoala, ar trebui sa protejati si restul corpului de aceeasi cazatura nasoala. Presupun ca (si aici gata, ma opresc cu divagarile de miez de noapte) ca e si o chestie psihologica, o casca iti da un oarecare sentiment de siguranta.

    Repet, ce-am spus e gandindu-ma la cei ce fac ture XC usoare, nu downhill sau alte minuni unde e clar ca ai nevoie de asa ceva

  • Interesant articolul!
    Mi-am cumparat casca acum aprox. o luna de zile caci urma sa particip la un cocurs si casca era obligatorie. Nu am achizitionat una noua din lipsa de bani si din cauza ca ma gandeam ca nu am sa o port decat la concursuri asa ca am cumparat una second - 10 lei - arata chiar ok - are sistem de prindere sub barbie si si in spate...atata ca are niste desene pe ea...fiind destinata cred copiilor insa mie imi vine ok pe cap. :D Dupa concurs nush de ce dar cand ieseam in ture simteam nevoie sa o iau si casca cu mine si o luam si acum ma bucur ca am facut asta deoarece am avut parte de o cazatura si datorita castii nu m-am lovit la cap... nu a fost o lovitura puternica insa asa cum a fost casca mi-a fost de mare folos.

    In oras ce-i drept nu o port pt. ca nu fac distante ft. mari cu bitza, insa cand ies la ture de padure clar ca o sa iau casca cu mine fara nici o retinere!

  • Sa stii ca asta asa-i:D Omu' pana nu se accidenteaza bine si isi da seama ca si-a cam pus sanatatea in pericol nu constientizeaza nevoia purtarii unei casti. Eu de exemplu m-am dat cat m-am dat si pana sa imi rup mana nici macar nu m-am gandit sa port casca. Acuma sa stii ca iau in calcul achizitionarea uneia. Foarte bun articolul. Tine-o tot asa!

  • Treaba fiecaruia... eu ma simt mai bine cand am casca. Plus ca poate face diferenta intre a te urca inapoi pe bicla sau in salvare...

  • Eu unul nu am intampinat pareri asa amuzate legate de casca mea. Am descoperit insa o diferenta notabila in atitudinea soferilor fata de mine. In sensul bun, adica. Mai multa prioritate, mai putine taieri de fata, mai putine claxoane stupide. Casca mi se pare mult mai comoda ca o sapca. Protejeaza de soare, are ventilatii, dupa 10 minute am uitat ca o am pe cap. O sapca irita pielea + transpiri din belsug + protectia craniului e 0. Oricum, cei care se amuza de un posesor de casca sunt 99% persoane care se dau in parc si in jurul blocului. Nici ca ma intereseaza parerea lor...

  • Eu sunt pentru. Indiferent ca e nenea cu tohanu, ori ca e un ciclist ce practica acest sport, toti avem riscul sa fim loviti, sa ne lovim de diferite obiecte iar casca este extrem de folositoare in aceste situatii.
    Poate ca ar fi interesant daca am avea si un studiu de caz la accidente in care sunt implicati ciclisti.Am si fost martorul unui accident cand un prieten aflat la 5 m in fata mea a fost lovit si proiectat la 6 metri,a sufetit fractura de femur,2 degete la mana si ruptura de glezna ,dar capul a fost salvat de casca (aceasta fiind sparta dupa impact.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

6 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

2 săptămâni in urma