Categorii: Editorial

Biciclist în Ungaria


În urmă cu 12 ani, pe când tranzitam Ungaria și prezentam chemarea primită de la prietenii din Vest la vamă, rămâneam uimit observând câteva lucruri mărunte. Spre exemplu, cartea de telefon se afla în cabina telefonică fără ca cineva s-o rupă în bucăți sau s-o fure mișelește în orele târzii din noapte pentru a o folosi ca și combustibil pentru următorul grătar pe care urma să-l facă.



Au mai trecut câțiva ani și am început să utilizez automobilul personal pentru a ajunge în țările pe care le consideram civilizate. Văzându-mă la volan, începeam să sesizez de la un an la altul, numărul crescând de kilometri de autostrada care se întindeau (pentru început) de pe lângă Budapesta și până la granița din vest a Ungariei. După care, am circulat pe autostradă direct de la Szeged. Iar de curând am văzut că autostrada este la mai puțin de 15 km de România, mai precis la Mako.


Impresionant! Asta mi-am spus de fiecare dată. Pe când vecinii noștri avansau cu spor, în România mai marii ștabi din conducere băteau pasul pe loc, semnând contracte păguboase cu companii precum Bechtel (că deh, acum trebuie să fim sclavii americanilor până la final).


Revenind la ceea ce mă interesează în mod special, trebuie să-ți confesez faptul că alături de construcția autostrăzilor au avansat și lucrările pentru infrastructra dedicată bicicliștilor. Lăsând deoparte orașe mari precum Budapesta, unde știm cu toții cât de bine sunt organizate treburile, am acordat o mai mare atenție infrastructurii pentru biciclete prezentă în regiunile de provincie. În mod surprinzător (sau poate că nu), pistele pentru biciclete au prins avânt aici încurajând din ce în ce mai multe persoane să utilizeze bicicleta.


Chiar de cum faci primii kilometri în Ungaria ai ocazia să le admiri, construite separat la câțiva metri distanță de carosabil, acolo unde nimeni nu-i va împiedica pe bicicliști să pedaleze. Pătrunzând și mai adânc în țara vecină, și având posibilitatea de a utiliza bicicleta și în alte regiuni, am rămas marcat de calitatea noilor piste pentru biciclete ce au fost construite în ultimii 2-3 ani. Precum spunea un prieten, netede ca o pistă de Formula 1. Și fără nicio exagerare, chiar așa este.


În Balatonfured spre exemplu, stațiunea de pe marginea lacului Balaton unde s-a desfășurat evenimentul Balaton Bike Fest, pistele sunt excelent gândite. Spun asta, pentru că ele nu se află nici pe carosabil, dar nici pe trotuar. Ci fix între. Și culmea este că a mai rămas și suficient spațiu pentru copaci, iarbă și flori. Din punctul meu de vedere, aceasta este cea mai bună soluție dintre toate cele vehiculate: nu te împiedici de pietoni și nici nu riști să fi lovit de vreo mașină. Mai are sens să amintesc de faptul că pe unele porțiuni se circulă pe două sensuri de mers, marcate? Nu cred, deoarece le poți admira în fotografii.



Ce-am înțeles din acest progres și poate efort mare al autorităților din Ungaria? Faptul că atunci când îți propui cu adevărat să realizezi ceva pentru bicicliști, vei reuși negreșit. În special când vrei să încurajezi transportul alternativ care pe lângă faptul că reduce considerabil din costuri fiind uneori chiar mai rapid decât automobilul, contribuie din plin la menținerea sănătății. Dar cei care citesc acest articol știu deja despre ce este vorba.


Întorcându-mi privirea înapoi către România îmi dau seama că piste pentru biciclete care să unească satele sunt complet absente din planurile de dezvoltare ale celor responsabili. Ținând cont de costurile reale foarte mici pentru realizarea și implementarea acestora, lipsa lor este impardonabilă. La urma urmei sunt convins că nu bugetele sunt cele care lipsesc. Ci pur și simplu voința. Deși sunt foarte tentat să cred că lipsa totală de viziune este cea mai mare problemă, gândindu-mă mai bine la persoanele care ne conduc.


Dragoș Mitroi
editor-in-chief


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Of. Nu e vorba de bugete sau vointa. Pur si simplu e vorba de totala ignoranta. Pentru nea primarele care este bicicleta e de jucarie. Se da batranii cu ele, mai cara butelia... Ca noi nu avem bani de strazi, cum sa facem aleile alea?! Nu ne da bani de la Bucuresti nici de-o tuica! Pur si simplu noi astia de citim asa articole suntem extraterestri in tara asta. Poate ca de fapt suntem in alta dimensiune fata de compatrioti. Ma si mir cum de ne putem injura asa usor cu soferii, ca doar ocupam felii distincte ale realitatii.

  • Eu sunt de acord cu tine, si de abia astept sa apara si la noi.
    La mine in oras exista cativa metri de pista dar se plimba batrani pe ea. Si cand mergi cu bicicleta pe ea atunci urla ca de ce esti cu bicilceta pe trotuar.
    Am fost si in Spania si in alte tari si imi dau seama cat de mare accent pun ei pe circulatul cu bicicleta, iar pe cand la noi si soferi in trafic te injura si nu au grija, ca doar ei sunt cu masina si sunt mai tari.
    Astept ziua cand o sa avem macar in fiecare mare oras piste pentru biciclisti.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma