Echipa Da, si eu pot! cu sprijinul OMV Petrom avea in plan pentru acest an un proiect educational pe teme de circulatie in siguranta cu bicicleta pe drumurile publice si educatie pentru reducerea amprentei de CO2, prin utilizarea ca mijloc de deplasare a bicicletelor. Ceea ce se dorea un proiect interactiv, cu sesiuni de demonstratii de mers pe bicicleta, s-a transformat intr-un proiect online, care se va desfasura in luna Noiembrie 2020, prin intermediul platformei Zoom in 2 licee din Videle si Bolintin.
Comparativ cu alte state europene, in Romania utilizarea bicicletei se face la un nivel scazut. Conform rezultatelor cercetarilor privind utilizarea bicicletei, doar 5,3% dintre respondenti au declarat ca acesta este mijlocul de transport preferat. Procentul este si mai mic in mediul urban (2,6%) fata de cel rural (8,7%).
Romania ocupa primul loc in Europa la decesele biciclistilor pe sosele, raportat la marimea populatiei. Cifrele Politiei Capitalei rastoarna o perceptie populara: accidentele rutiere in care sunt implicati biciclistii din Bucuresti se petrec in peste 70% din cazuri din vina biciclistilor, nu a soferilor.
Autoritatile nu fac insa nimic pentru a schimba aceasta realitate. Nu exista infrastructura pentru biciclisti, iar educatia pentru mersul cu bicicleta in trafic este ucisa din fasa: Romania este singura tara din lume unde, sub 14 ani, este interzis sa mergi cu bicicleta pe drumurile publice, conform Strategiei nationale de incurajare a utilizarii bicicletei.
În fiecare an, în România mor în accidente rutiere aproape 200 de bicicliști. Raportat la mărimea populației, România ocupă primul loc în Uniunea Europeană la bicicliștii morți pe șosele: 8,9 victime la milionul de locuitori, conform celui mai recent raport ERSO (European Road Safety Observatory). Cele mai recente date la nivel european arată că în 2017 în România au murit în accidente 191 de bicicliști, adică 10% din totalul victimelor care au murit în accidente rutiere în anul respectiv.
În București, în ultimii doi ani (2018-2019), au avut loc în total 109 accidente grave în care au fost implicați bicicliști. Nouă oameni și-au pierdut viața și 101 au fost răniți grav. În 72% din aceste accidente, vinovăția a aparținut bicicliștilor, conform datelor comunicate de Poliția Capitalei pentru Europa Liberă.
Diferența între ultimii doi ani este alarmantă, mai arată cifrele. Numărul accidentelor grave în care au fost implicați bicicliști a crescut cu 47% în 2019, față de anul anterior.
Mai mult, „Cu scopul de a limita schimbarile climatice sub 2 °C, UE trebuie sa reduca emisiile cu 80-95% sub nivelurile din 1990 pana in 2050. O reducere de cel puțin 60% este solicitata din sectorul transporturilor, ceea ce este semnificativ si o sursă in continua crestere de GES (gaze cu efect de sera). Decizia Comisiei Europene se bazează pe Raportul despre “The Economics of Climate Change a economistului britanic Nicolas Stern si Raportul de sinteza al Grupului interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC10).
Cum afectează zilnic transportul cu bicicleta, cu autobuzul sau cu mașina pe amprenta individuală de carbon a unei persoane? Federația Europeană a Ciclistilor are statistici de la persoană la persoană. Dacă luați un autobuz sau o mașină din ecuație, emisiile de carbon scad semnificativ. Pentru a fabrica o bicicletă se produc, în medie, 5g de CO2 pe km călătoriți. Bicicletele nu necesită combustibil, astfel încât plimbarea nu mai degajă emisii de carbon.
Comparația de CO2 eliberată în timpul producției și pe km este de 313 g CO2 pentru o mașină și 16 g CO2 pentru o bicicletă. Aceasta prezintă o imagine clară: deplasarea cu bicicleta reduce semnificativ amprenta de carbon a unei persoane.
Acest lucru trebuie sa preocupe si Romania, fapt pentru care, pentru ca in ultimii ani ne-am deplasat mai mult cu bicicleta, insumand peste 15,000 km parcursi, ne-am gandit sa folosim exemplul personal si sa vorbim despre aceste subiect.
Acest proiect se adreseaza tuturor membrilor comunităților cu focus pe elevi de liceu. Comunitatile propuse pentru derularea campaniei sunt: Bolintin si Videle – (2 licee).
In contextul actual, prima faza a proiectului se va desfasura exclusiv online, utilizand platforma Zoom, urmand ca in functie de evolutia pandemiei si de hotararile autoritatilor, sa sustinem partea practica in prima jumatate a anului 2021.
Invitatul campaniei noastre este aventurierul Radu Paltineanu, care din Noua Zeelanda ne va povesti despre experientele lui pe bicicleta, despre pedalat si despre protejarea mediului. Radu stie foarte bine ce inseamna sa faci multi kilometrii pe bicicleta, stie bine care sunt modificarile climatice prin diverse colturi de lume si stie foarte bine care este impactul poluarii asupra mediului in care traim si pedalam.
Vom prezenta:
Impactul proiectului:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii