Adrian Aldea ne duce în culisele Turului Sibiului

Anul trecut a debutat o competiție de șosea care, judecând după întreaga desfășurare, promite foarte multe. Cu o organizare de excepție, cu niște participanți de calibru și cu un oraș și județ deschise spre o astfel de inițiativă, Turul Sibiului este mai mult decât o simplă cursă de șosea. Dintr-un punct de vedere, era un lucru de așteptat apariția unei astfel de întreceri, dat fiind că județul o duce bine când vorbim de piste de biciclete și concursuri de mountain bike. Din alt punct de vedere, reușita organizatorilor este una de zile mari pentru că a materializa o astfel de întrecere este o muncă sisifică. În continuare îi dăm cuvântul domnului Adrian Aldea, principalul responsabil pentru toată acțiunea din Sibiu, ca să ne ilustreze cât mai multe aspecte ale Turului Sibiului.

  • Bună ziua! Trebuie să recunosc că nu mă așteptam la o asemenea ascensiune a unui concurs de șosea în România. Aflat doar la a doua ediție, Turul Sibiului va reuni la startul său nume grele ale ciclismului european. Ne puteți spune cum s-a născut Turul Sibiului? Ce idee a stat la baza lui?

Ideea a apărut undeva în 2008, dar propriu-zis în 2010 am început să citim regulamentele iar apoi să-i propunem domnului primar Klaus Werner Iohannis asocierea Primăriei Sibiu cu acest eveniment. De fapt noi ne doream să promovăm Sibiul din punct de vedere turistic, printr-o cursă obișnuită de genul Turului Dobrogei, dar pe parcurs am văzut că ideea prinde în rândul partenerilor și am aplicat cu ajutorul Federației Române de Ciclism pentru un loc în Calendarul Europe Tour al Uniunii Cicliste Internaționale. A fost în ultimul moment, dar am avut noroc și am reușit.

  • De la o idee bună la eveniment de calibru este cale lungă. Ce alți factori credeți că au contribuit la reușita organizării Turul Sibiului?

Trebuie spus că nici unul din membrii Comitetului de organizare nu este implicat în fenomenul ciclist, dar absolut toți iubesc Sibiul și sunt pasionați de cursele de șosea, astfel încât pasiunea a învins lipsa cunoștințelor din domeniu. Pe de altă parte, am reușit să <furăm meserie> de la organizatorii Festivalului Internațional de Teatru, ai Red Bull Maniacs și Raliul Sibiului, iar pe de altă parte să beneficiem de sfaturile acestora. Trebuie amintit că implicarea tuturor factorilor de decizie din administrația locală (Primăria și Consiliul Județean Sibiu) a fost una de excepție, alături de suportul Federației Române de Ciclism și al Jandarmeriei și Poliției Județului Sibiu.

  • Ce impact a avut acest concurs asupra orașului Sibiu? Cum privesc locuitorii această întrecere? Se simte o creștere a interesului general  față de ciclism?

Noi am organizat acest concurs într-un moment în care Primăria Sibiu a inaugurat câteva zeci de kilometri de piste pentru biciclete, extinderea acestora  fiind continuată și în prezent. Sibiul, ca locație, este din acest punct de vedere privilegiat, dată fiind amplasarea geografică bună, care îți permite să ieși foarte rapid cu bicicleta spre diverse trasee de cicloturism. În ceea ce privește interesul față de ciclism, este de ajuns să faci o plimbare în Parcul Sub Arini pe unde trece principala pistă de ciclism ca să observi un număr impresionant de persoane ce sunt pe biciclete. Anul trecut am organizat în sâmbăta de dinainte de Tur o Cursă a Sponsorilor și Partenerilor Turului la care noi așteptam maximum 50 de persoane. Dar au venit 150! Ca să nu mai spun că în zilele de dinainte de cursă, cu greu mai găseai o bicicletă în magazine.

  • Care sunt cele mai dificile probleme de rezolvat pentru organizatorii unui astfel de tur de 5 zile?

Pregătirea unui astfel de tur începe cu un an și jumătate înainte pentru ca până în 21 mai trebuie să transmiți celor de la UCI ce tip de cursă vrei să faci anul viitor, pe parcursul a câtor zile și la ce nivel. Pentru aceasta trebuie să te informezi despre starea drumurilor, care vor intra în reabilitare, în ce localitate vor introduce apa sau gazul, astfel încât până în ultima clipă nu poți fi sigur că vei trece pe un anumit traseu. După părerea mea, aici întâmpinăm cele mai mari greutăți, pentru că a schimba o etapă cu o alta duce la schimbarea tuturor planurilor, inclusiv cele de marketing și sponsorizare.

  • Plănuiți și evenimente conexe care se vor desfășura în paralel cu Turul Sibiului?

Rămâne în 23 iunie Cursa Sponsorilor, vrem să organizam o paradă a bicicliștilor în Centrul Sibiului înainte de prezentarea echipelor din 3 iulie, o expoziție în aer liber cu fotografiile lui Sebastian Marcovici din Turul Sibiului 2011, un concurs de desene pentru copii <Eu și bicicleta mea> și nu în ultimul rând competiția King of the Mountain, înaintea etapei Sibiu-Păltiniș, ce va fi un concurs pentru amatori pe ucigătoarea cățărare de 14 kilometri de la Păltiniș.

  • Sunt șanse ca pe viitor să vedem un Turul Sibiului mai mare, cu mai multe etape?

Încă oscilăm între un Tur de nivel 2.1 de 4 zile și unul 2.2 de 5 zile, iar pe viitor nu se pune problema de a trece peste 5 zile. Suntem totuși un tur regional ce își propune să promoveze Sibiul și împrejurimile, așa că un tur cu prea multe etape nu corespunde țelului nostru.

  • Ce credeți ca îi lipsește Turul Sibiului în momentul de față?

Promovarea a fost unul din punctele slabe de anul trecut, ceea ce s-a tradus în faptul că foarte puțină lume din România a auzit de Tur. Cu mult mai mulți au fost cei din străinătate, dar deja acolo e ceva normal. Suntem ceva mai optimiști anul acesta ca urmare a parteneriatelor incheiate cu televiziunea Digisport, Radio România și Gazeta Sporturilor, iar pe on-line cu câteva site-uri de profil.

  • Acum trecem un pic la partea sportivă. Cum vi se pare nivelul sportivilor care concurează în Turul Sibiului?

Avem mari așteptări de la ei, pentru că am încercat să aducem cam tot ce e mai valoros din zonă, la care se adaugă belgienii, luxemburghezii și italienii. De asemenea, cărțile de vizită ale norvegienilor sunt impresionante. Dacă și americanii se țin de promisiune, o să fie o luptă crâncenă pe șosea.

  • Ce părere aveți despre evoluția rutierilor români în competiția sibiană?

Avem 4 echipe din România dar cicliștii români sunt aproximativ 20-25, din care sperăm ca măcar unul să ajungă la final în primii 20. Special avem un clasament dedicat exclusiv lor, în care cel mai bun clasat la final primește un premiu de 700 de euro, adică tot atât cât obține un câștigător de etapă. Suntem deosebit de încântați că îi avem la start pe sibienii de la Pro Cycling Geiger Team ce au facut o cursă excelentă anul trecut, când în clasamentul pe echipe i-au depășit pe cei de la KTM Murcia, o echipă continentală. Nu mai vorbim de locurile 1 și 3 din Clasamentul Tricoului Albastru (cel mai bun român).

  • Pentru final, vă rog să enumerați cele mai importante 3 motive pentru care ar trebui să fim prezenți la Sibiu la începutul lui iulie 2012!

Sibiul în sine este un motiv, al doilea ar fi traseul spectaculos, iar al treilea valoarea echipelor participante.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma