Categorii: Dan Mazilu

“Normal” shift vs. “Grip” shift – de ce al 2lea e mai bun?

Majoritatea copleșitoare a bicicletelor sunt echipate cu schimbătoare „normale” de viteze, shiftere mai precis, manetele de la ghidon adică. Dar poate nu toată lumea știe că mai există și „Grip” shiftul, de la SRAM sau „Revo” shiftul de la Shimano. De ce nu pun producătorii și astfel de shiftere pe biciclete? Este un mister de nepatruns…

Dacă varianta Revoshift, de la Shimano a rămas în urmă, fiind disponibil doar pe seriile entry-level, Grip shiftul de la Sram, este cât se poate de actual și performant, găsindu-l sus în gama de produse, inclusiv la seria XX1.

Diferența dintre cele două tipuri de shiftere este clară. Dacă la cele „normale”, avem două manete pe care apăsăm sau tragem, pentru a schimba viteza, la „grip”, rotim maneta înainte sau înapoi, pentru a schimba.

De-a lungul îndelungatei mele „cariere” de biciclist, am folosit mult timp ambele tipuri de shiftere. Și, deși cele normale sunt bune, schimbă bine, grip-ul l-am găsit întotdeauna mult mai performant. Nu neapărat mai bun, ci mai degrabă mai precis și mai eficient. În special la concursuri, acesta fiind și motivul pentru care bicicleta de concurs, Specialized Epic FSR, este echipată cu un grip shift Sram GX pentru 12 viteze.

Motivul principal pentru care grip-ul este mai bun, în opinia mea desigur, este ca are nevoie de mai puține „etape” pentru a schimba viteza. Dacă la manete, viteza se schimbă abia la a 2lea clic, când iei degetul de pe manetă, la grip viteza se schimbă imediat ce ai rotit. Treaba asta oferă o acuratețe excelentă, mai ales atunci când ritmul de concurs este alert, la XCO spre exemplu.

Ar putea fi și motivul pentru care producătorii echipează bicicletele cu schimbătoare normale, cu manete. Pentru că se potrivesc unui număr mare de situații unde bicicleta este folosita, spre deosebire de grip care, aparent, are o plaja de aplicare destul de îngustă, XCO. Evident, merge grip shift-ul Sram să-l folosești pe orice tip de mtb – maraton, enduro, dar este posibil ca utilizatorul să nu-i aprecieze eficiența, preferând tot manetele. Ideal ar fi să le testeze. Unde mai pui că, în general, shifterul normal de la Sram, „trigger”, este în general mai scump decât „grip” shift-ul.

Clipul de mai jos explică bine cum funcționează shifterul grip și cât de precis este.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

4 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma