După cum poate știți deja, turele pe care le facem pe aceste biciclete fat nu sunt teste în adevăratul sens al cuvântului. Pentru ele nu avem testul de laborator unde măsurăm rigidități și greutăți. Totuși, în teren bicicleta este de multe ori folosită la maximum, aflându-se astfel de ce este în stare și care îi sunt limitele. De asemenea greutatea totală a bicicletei ne interesează tot timpul, iar asta este ușor de măsurat chiar și fără teste de laborator.
La fel a fost și cazul ultimei distracții la care am luat parte, când pe o perioadă destul de lungă de timp, am avut alături de noi un fat bike Cube Nutrail Pro. Haideți să fim din start sinceri și să o spunem p-aia dreaptă. Cube nu este una din mărcile “premium” din lume. Nu-i vezi prea des pe la concursurile internaționale în calitate oficială, cu echipă de fabrică, însă cumva aspectul asta îi avantajează. Cube produce mai mult pentru majoritatea dintre noi având o gamă foarte largă de modele, lucru care le permite să aibă în ofertă ceva potrivit aproape pentru oricine.
Asta nu înseamnă însă că nemții de la Cube nu au și modele performante, ba deloc. Cu ceva vreme în urmă am încercat un Cube Elite hardtail și am rămas șocat de modul cum zbura de sub tine când o călcai. La fel de adevărat a fost și acum când am avut alături de mine un fat bike Cube Nutrail Pro. Ei bine, am rămas „paf” la modul cel mai serios de performanțele acestei biciclete, un fat bike aparent greoi.
De-a lungul timpului am încercat mai multe biciclete fat, de la cele mai ieftine și accesibile oricui, la câteva dintre cele mai scumpe cum a fost și acest Nutrail. Diferența este fabuloasă. Începând de la înfățișare, continuând cu greutatea, echiparea și încheind cu geometria optimizată pentru performanță sau plimbare.
Evident geometria este foarte importantă. Îți permite să fi eficient la deal sau la vale sau în ambele direcții dacă ești la o tură mai complexă. Sunt însă unele biciclete ieftine care nu știu ce au, dar după o tură mai lungă cu ele ești mai obosit decât dacă ai fi împins o mașină toată ziua. S-a întâmplat odată ca după o tură cu un fat bike de buget, să am dureri la genunchiul drept timp de o săptămână. Deși pe bicicletă părea că stau bine, ceva din geometrie a lucrat în defavoarea mea resimțindu-mă neplăcut atât în timpul cât și după tură.
Acest Cube Nutrail Pro a fost însă excelent. L-am luat la munte, dar și la mare în premieră. Până acum toate fat-urile încercate le-am dus pe zăpadă că na, așa scrie în descriere. Dar tot acolo ni se spune că te dai bine cu ele și pe nisip. Așa că am încercat.
Plaja dintre Mamaia și Năvodari a fost „testing ground-ul” etapei pe nisip. Evident era de așteptat ca niște anvelope mai late să fie eficiente pe nisip, dar chiar așa de eficiente?! Știm cu toții cum este cu un mtb normal pe nisip, că trebuie să te lași pe spate pentru a menține direcția, că dacă îți fură roata față nu o mai redresezi. Ei bine nimic din toate astea. Nutrail-ul se ducea pe unde voiam eu, nu nisipul.
Am găsit și niște dune pe care le-am urcat și coborât fără nici cea mai mică jenă, fără să mă afund. Le-am luat și pe diagonală să văd cum merge pe plan înclinat. Și a mers foarte bine. Evident în cazul de față anvelopele Schwalbe Jumbo Jim de 26×4.4, din echiparea standard, au fost vedetele.
Anvelopele astea sunt mai mult polivalente decât specializate. Profilul le face ideale pentru offroad normal sau nisip, dar totuși mai puțin eficiente când ai de coborât sau urcat ceva abrupt, tehnic pe pământ afânat sau bolovănos. De asemenea pentru zăpadă nu sunt potrivite decât dacă faci cicloturism. Totuși acest Nutrail are o echipare și o geometrie mult mai performantă și capabilă de mult mai mult decât „ture liniștite”, așa cum am aflat mai târziu.
Trecând testul de la mare am plecat spre munte. Am luat-o pe drumul clasic și am urcat de jos din Sinaia până sus la Omu. De aici am mers mai departe și am coborât „extrem” spre cabana Mălăiești, desigur nu pe hornuri ci pe poteca de vară. Mai departe drumul a continuat spre Glăjărie după care push-bike vreo oră spre cabana Diham. Finalmente, de aici am luat-o, iar la vale spre Gura Diham.
Multi poate vor spune că e nebunie curată să faci așa ceva cu un fat bike, să urci atâta drum după care să cobori în cap pe bolovani și rădăcini. Știm cu toții că fat-urile au fost gândite pentru turele molcome pe forestiere pitorești căptușite cu zăpadă cu consistență ideală pentru aderență și confort. Da, doar că lucrurile au evoluat mult, iar azi bicicletele fat sunt mult mai apropiate de mtb-urile obișnuite decât ți-ai închipui, păstrând însă toate avantajele anvelopelor late.
Pe urcarea din Sinaia spre vârful Omu, drumul pe la Stâna Regală, am aflat însă una din limitările acestui Cube Nutrail Pro, as spune totuși singura. Geometria asta „nouă” nu se lipește de mine. E drept că la vale este eficientă, însă pipa scurtă, top tube-ul lung și tija de șa fără offset nu sunt pentru mine. Stăteam pe bicicleta asta ca pe scaunul de la bucătărie, drept, aproape ca pe-o bicicletă de oraș. Pot spune că m-a rupt de spate până sus. Oricând se putea, pedalam din picioare pentru a mai odihni spatele, pentru a-l mai înclina spre față. Tânjeam după o poziție mai „racy”. Cu o pipă (mult) mai lungă și vreo 2 cm offset la șa as fi obținut-o.
Însă toate astea au dispărut când am luat-o la vale. Poziția relativ defensivă făcea minuni pe pantele abrupte de la Omu în jos. Având deja aproape o zi întreagă de pedalat la deal oboseala se făcea simțită și de multe ori nu mai reușeam să aleg linia ideală. Însă bicicleta era fenomenală, trecea prin și peste orice dacă tu nu mai erai în stare să o ghidezi.
Pe de altă parte, pe toată coborârea am simțit acest fat bike literalmente ca pe un mtb obișnuit. Agil, confortabil și fără inerții ciudate care te trag în șanț așa cum întâlnești la bicicletele fat ieftine. Un foarte, foarte mare avantaj a fost și faptul că Nutrail Pro este echipată cu suspensie pe față, cu „celebrul” Bluto, iar un alt avantaj a fost că bicicleta am încălțat-o în tura respectivă, cu o pereche de anvelope fat și mai celebre, Maxxis Minion FBF și FBR. Toate astea ofereau un control, confort, siguranță și performanțe de nedescris.
Coborârea dinspre Omu spre Mălăiești și apoi mai departe spre Glăjărie nu este deloc o „plimbare în parc”. Poteca e plină de bolovani mobili în prima parte, iar în a doua, după Mălăiești, poteca îngustă merge prin pădure unde este plin de rădăcini în toate direcțiile. Nu cred că am simțit vreo ezitare din partea bicicletei. Sau dacă au fost, se corectau înainte să reacționez eu. Dacă la un moment dat nu o mai controlam din cauza oboselii, Nutrail-ul prelua inițiativa și trecerea prin tot pentru a mă scoate teafăr pe partea cealaltă. Toate astea s-au datorat geometriei excelente, suspensiei și anvelopelor.
Spuneam că a fost și push bike la un moment dat, vreo oră de la locul numit Glăjărie până la cabana Diham. Se urcă acolo pieptiș și n-ai ce face, trebuie să împingi. Iarăși Nutrail-ul m-a ajutat prin greutatea mică pentru un fat bike, pe care a avut-o. Am asudat eu ceva, dar am ajuns sus cu bine și fără să epuizez stocul de geluri energizante.
Nu știu ce aș mai putea adăuga decât că sunt convins că ai putea folosi fat-ul ăsta chiar și pe cel mai dificil traseu de enduro cum ar fi Ciucaș Enduro. La aderența pe care o are și dacă îi mai pui și o tijă de șa reglabilă (cadrul fiind pregătit pentru ghidarea internă a cablului tijei), da, chiar nu mai ai nicio limită. Mi-a plăcut foarte mult bicicleta asta, pot spune că este preferata mea de până acum. E drept că pe urcările lungi n-am prea fost prieteni, însă dacă vrei să ieși la o tură relaxantă de agrement chiar nu-i nicio problemă să-i schimbi repede pipa și tija de șa cu ceva ce ți se potrivește.
E drept că prețul, la 9.580 lei, nu este unul pe care să și-l permită oricine însă acesta este justificat de performanță și echipare. Cube Nutrail Pro dispune de transmisie Sram GX1 1×11 pe care am simțit-o suficientă chiar și pe cele mai grele urcări mulțumită angrenajului FSA cu foaie 28T și pinioanelor Sram 10-42T. Cadrul este însă vedeta de necontestat. Nu avem nimic din carbon aici însă aluminiul hidroformat și triplu tras a permis bicicletei o greutate totală de doar 14,29 kg măsurată de noi, asta în timp ce bicicletele de buget au peste 16 kg.
Mă bucur că am avut prilejul testării acestui Nutrail și mulțumesc BikeExpert pentru ocazia oferită.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…