Categorii: AccesoriiDiverse

Am testat sistemul Garmin Varia Radar

Garmin au fost mereu în frunte când este vorba de inovații în domeniul dispozitivelor GPS și a accesoriilor acestora. Sistemul Varia Radar este una dintre acestea. Este vorba de un stop pentru partea din spate a bicicletei, dar unul special, care este dotat cu niște senzori care detectează mașinile care vin din spatele bicicletei. Ciclistul este informat despre acestea pe ecranul computerului compatibil (sau a unui display special) iar șoferii sunt avertizați suplimentar prin mărirea intensității luminii roșii.

Să vedem deci cum funcționează exact acest radar. Pentru instalare, el vine în pachet cu mai multe tipuri de prinderi, atât pentru tijă de șa normală cât și pentru modele aero. Prinderea se face sub șa. Împerecherea cu computerul se face identic cu orice alt senzor. Pornirea se face de la unicul buton, de la care apoi se poate schimba modul de iluminat între cel continuu și cel intermintent (interzis în unele țări cum ar fi Germania). De aici încolo, dispozitivul funcționează singur.

În filmul scurt pe care l-am făcut se poate vedea cum funcționează sistemul. Atâta timp cât nu vine niciun vehicul din spate, ecranul computerului indică doar o mică icoană în colțul din dreapta sus care arată că radarul e conectat. În funcție de tipul de iluminat ales, stopul are aprinse fie două led-uri în mod continuu, fie 4 în mod intermitent. În momentul în care pe o rază de 140 m în spate apare un vehicul care circulă în același sens, pe lateralul ecranului computerului apare o bandă colorată și un punct alb ce reprezintă vehiculul. Punctul se deplasează în sus pe ecran cu o viteză ce corespunde cu cea reală: mai repede sau mai încet. În funcție de viteză, bara poate avea culoarea verde, portocalie sau roșie (în România în general va fi roșie mereu). Între timp, stopul își mărește numărul de led-uri aprinse cu cât mașina se apropie mai mult, iar în modul intermintent crește și frecvența de clipire. Odată mașina trecută, bara dispare și stop-ul revine la funcționarea normală. La apariția unei mașini în raza de acțiune se emite și un beep. Poziția barei poate fi în stânga sau în dreapta ecranului, selectată din meniul computerului. Eu am găsit mai util să o am în stânga, pe unde trec vehiculele.

Partea care mi se pare remarcabilă este că radarul este capabil să distingă un număr mai mare de mașini, afișând câte un punct pentru fiecare. Am testat acest lucru și pe o șosea cu două benzi pe sens și detecția se face foarte bine, pentru toate mașinile din spate, indiferent de bandă. Evident, pe ecran vor fi aliniate pe același rând, nu se afișează mai multe benzi. În momentul când două mașini se depășesc, același lucru se întâmplă și cu punctele de pe ecran. Sunt detectate corect orice vehicule, de la motociclete la camioane mari, fiecare având alocat doar punctul său. Nu am prea văzut să rateze, rar de tot dispare un punct când se depășesc mai multe mașini deodată, dar reapare imediat.

De asemenea, este de remarcat că nu apar alarme false. Mașinile parcate sunt ignorate, la fel și cele ce merg pe contasens. Alte biciclete nu sunt detectate, deci sistemul se poate folosi și în pluton. Filtrarea merge după părerea mea foarte bine.

Ce ar fi interesant de comentat este utilitatea unui astfel de dispozitiv, care nu e tocmai ieftin. O mare parte din accidentele grave cu cicliști se petrec când aceștia sunt loviți din spate de mașini. O avertizare a ciclistului ar putea să prevină o astfel de întâmplare neplăcută, la fel și o avertizare suplimentară a șoferului. Întrebarea se pune dacă nu cumva auzim oricum mașinile ce vin din spate… Nu mi-am pus problema până acum, dar cât timp am testat radarul am stat și am observat. Posibilitatea de a auzi mașinile scade odată cu creșterea vitezei de rulaj, datorită curentului de aer, iar pe coborâri unde viteza e mare practic mașinile nu se aud. Câți nu ne-am trezit pe serpentine pe o coborâre cu o mașină care stătea în spatele nostru cine știe de când? Vântul agravează de asemenea situația chiar și pe plat. În plus, se mai pune și problema celor ce rulează la antrenament și sunt foarte concentrați la pedalat. Un Varia Radar îți mai permite un lucru: să te folosești de toată banda, mai ales dacă asfaltul nu e foarte bun și mai are gropi, urmând să te retragi pe margine doar când vezi mașina că ajunge lângă tine pe ecran. Oricum Varia te avertizează de prezența ei deja de la 140 m distanță, de unde în general nu avem cum să o auzim. Nu mai spun și de mașinile electrice și hibride care rulează practic fără zgomot și care vor deveni din ce în ce mai populare în viitorul apropiat.

În concluzie, eu consider că acest radar merită investiția, fiind o investiție în siguranța personală. Singurul dezavantaj pe care îl văd este autonomia destul de mică a acumulatorului, ce în funcție de numărul de mașini poate fi de doar 4 ore. Încărcarea completă, pe cablu MicroUSB, durează cam 2 ore.

În final, trebuie să precizăm că pentru a folosi Varia Radar bicicleta trebuie dotată fie cu unitatea de afișaj Varia aflată în pachetul bundle, fie cu unul din computerele compatibile: Garmin Edge 1000, 820, 810, 520, 510, 25, Explore 1000, cu ceasul Forerunner 735XT, cu brățara Vivoactive HR sau cu head-up display-ul Varia Vision. De asemenea, există și alți producători de computere care au anunțat compatibilitatea acestora cu sistemul Varia. Nu în ultimul rând, la sistem se poate atașa și un far pentru partea din față a bicicletei, tot sistemul de iluminat funcționând inteligent: intensitatea luminii este reglată în funcție de lumina ambientală (dacă computerul are senzor pentru așa ceva) iar fascicolul luminii din față este direcționat mai departe sau mai aproape de bicicletă în funcție de viteza de rulare, pentru a asigura un iluminat optim. Nu am testat pentru moment nici Varia Vision nici sistemul complet de iluminat, testele fiind făcute doar cu Varia Radar și Edge 1000 și 520.

Preț: 895 lei varianta simplă, 1345 lei varianta bundle cu afișaj inclus

Importator: Extreme Riders Distribution

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Buna . Din ce am citit Varia are wifi, Garmin 520 nu. Trebuie unitatea pe langa senzor sau merge cu 520ul? Multumesc

  • @attif Nu cred că reușești cu Arduino să îl face la fel de precis și de compact. „Inovația” aici e că ai produsul gata construit și pregătit pentru utilizare. Plus că nu știe toată lumea programare și electronică...

  • Am folosit radarul impreuna cu Varia Vision de la Bucuresti pana la Cluj si nu cred ca va mai lipsi aceasta combinatie la ture :)

    Intradevar este foarte eficient sa folosesti toata banda si sa faci loc masinilor cand vin din spate. Soferii nu au fost deranjati si distanta la care treceau de noi a crescut considerabil.

    Singura situatie in care trebuie sa fiti atent este atunci cand masinile circula la distanta foarte mica intre ele si radarul va detecta doar una singura.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma