Categorii: Diverse

Test – pompă tubeless Bontrager Flash Charger TLR

Într-o lume nouă unde din ce în ce mai multe biciclete din gama medie și top, sunt echipate cu anvelope și jante tubeless, era doar o chestiune de tip până când urma să apară pe piață pompele speciale pentru acest tip de roți. Era un lucru necesar întrucât anvelopele tubeless sunt în general, mai greu de așezat pe jantă atunci când le folosești fără camera. Există destul de multe opțiuni alternative prin care le “pregătești” să fie ușor instalabile (spre exemplu le umfli mai întâi cu cameră) însă la final tot greu este.

Cu excepția situației în care folosești o pompă specială care dispune de recipient separat în care se acumulează un volum mare de aer la presiune mare. Este și cazul pompei Flash Charger TLR de la Bontrager. Aceasta este cu adevarat o „pompă” întrucât mai există și varianta recipientelor separate care nu sunt echipate și cu pistonul pompei.

Bontrager Flash Charger TLR este bine construită, robustă, cu o bază lată care îi oferă stabilitate bună. Este echipată cu manometru ușor de citit, manetă pentru eliberarea bruscă a aerului și un buton pentru dezumflare „micrometrică”, în cazul în care ai umflat prea tare anvelopa. Capul de umflare este universal. Așadar nu trebuie să schimbi nimic dacă lucrezi și cu valve Presta, dar și cu Schrader.

Utilizarea pompei este simplă. Mai întâi presurizezi recipientul pentru aer. Trebuie să pompezi de vreo 40 de ori pentru a ajunge la presiunea de 10,5 bar. Recomandat este să urci acul manometrului în zona verde. Este nevoie de o presiune mare pentru că atunci când o eliberezi nu vei obține în roată aceeași presiune ci doar jumătate, cealaltă rămânând în recipientul pompei datorita egalizării presiunii.

Odată valoarea obținută și acul pe verde, trebuie să tragi de maneta roșie pentru ca presiunea să fie brusc eliberată. Această metodă de umflare a anvelopelor tubeless are mai multe avantaje față de alte tehnici. Spre exemplu poți folosi cartușe CO2 însă temperatura scăzuta a aerului poate afecta proprietățile substanței autovulcanizante din interiorul anvelopei. Apoi, nu este exclus ca anvelopa să nu se așeze corect din prima încercare, asta însemnând că ai irosit un cartuș CO2.

Mai există și opțiunea unui drum la vulcanizare unde, pentru umflare, se folosește un compresor puternic. Aceasta este cea mai bună varianta pentru tubelessul la biciclete însă nu este chiar la îndemână să te duci la vulcanizare de fiecare dată. În plus majoritatea vulcanizărilor nu au adaptor Schrader – Presta. Așa că trebuie să ai tu așa ceva.

Odată anvelopa umflată la aproximativ 5-6 bar, o poți dezumfla într-un mod controlat apăsând pe butonul „bleed valve” al pompei. Astfel presiunea finală din anvelopă va fi cea pe care ți-o dorești. Dacă vorbim însă de anvelope de șosea, atunci va trebui să mai pompezi până când atingi presiunea corectă.

Avantajul pompei Bontrager Flash Charger TLR este că oferă două produse într-unul singur: pompa și recipient pentru aer comprimat. Este drept că nu este exclus ca acasă să ai deja o pompă de podea însă o poți vinde 2nd hand pe aceasta și păstra doar pe cea de la Bontrager ce poate fi folosită și pe post de pompă simplă de podea.

Un alt avantaj al acestei pompe este greutatea redusă. Este mai grea decât o pompă normală de podea însă mai ușoară decât un ansamblu pompă + recipient aer. Asta înseamnă că noua Bontrager Flash Charger TLR este mai ușor de transportat în bagaj. De asemenea, calitatea produsului este excelentă. Privind-o, îți oferă imaginea unui produs de lux.

În teren pompa a funcționat bine. Am încercat să umflăm câteva mărci diferite de anvelope, iar succesul a fost prezent de fiecare dată. Pentru a fi sigur de rezultat este bine să-ți pregătești în prealabil o soluție „alunecoasă” cu care ungi partea exterioară a talonului anvelopei și interiorul jantei. Un astfel de lichid îl poți obține dizolvând puțin detergent în apă caldă. Dar există astfel de substanțe și direct de cumpărat din magazin. Din punct de vedere al prețului, noua Bontrager Flash Charger TLR nu este un produs ieftin. Ține totuși cont de faptul că achiziționând-o primești două produse într-unul singur.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma