Categorii: Diverse

Test – cort Thule Tepui Explorer 3

Cu acest cort Thule ne-am îndepărtat puțin de la testele noastre uzuale pentru biciclete, însă doar puțin, pentru că legăturile pe care acest cort le are cu bicicleta și outdoor-ul în special, sunt foarte strânse. L-am folosit cu foarte mare plăcere când am fost la concursul de mtb-enduro Semenic Enduro 2020, cu familia în Bucegi la drumeție, la mare în Bulgaria, lângă Dunăre etc.

Caracterstici generale

Thule Tepui Explorer 3 este un cort ce se instalează pe plafonul mașinii. Nu ai nevoie de nimic special ci doar de barele transversale și aparent este compatibil cu orice mașină, de la compactă în sus, cu condiția ca între barele transversale să ai o distanță minimă de 85 cm. Thule precizează însă că pentru a-l instala în siguranță, mai precis pentru a dormi în siguranță, este nevoie ca barele mașinii să fie cele de fabrică, nu compatibile / after-market, care se fixează ceva mai „precar” de tavan. Eu însă n-am avut bare de fabrică așa că l-am folosit tot pe niște Thule.

Motivația ține de faptul că greutatea cortului, plus cea a oamenilor care vor „locui” în el, în cazul de față 3, poate depăși masa autorizată pe care o suportă barele.

Cortul se instalează “șocant” de ușor și simplu. Se deschide ca un evantai și… gata, l-ai instalat. Mai trebuie doar să întinzi cele 4 streșini, asta însemnând să mai instalezi 8 tije subțiri și elastice din oțel care țin streșinile întinse. Durează puțin.

Accesul în cort se face pe o scară telescopică, ce se reglează automat în funcție de înălțimea mașinii. Ce mi-a plăcut foarte mult este că odată întins, cortul oferă o streașină mare, sub care poți pune chiar masa și scaunele, ferit fiind de ploaie spre exemplu.

Thule Tepui Explorer 3 are la interior o saltea inclusă, foarte groasă și foarte, foarte confortabilă. Cu alte cuvinte nu mai ai nevoie de altceva pentru a dormi, doar așternuturi de acasă sau saci de dormit.

Thule Tepui Explorer 3 în detaliu

Așa cum spuneam, acest cort se folosește foarte ușor, pe tavanul mașinii tale. Dar ca să-l instalezi acolo este puțin mai greu. În primul rând este el foarte greu, are 60 kg (!!!), această variantă 3 pe care am avut-o la test, adică pentru 3 persoane, și poate susține 272 kg, deci 3 adulți de câte 90 kg fiecare. Așadar, obligatoriu ai nevoie de încă o persoană pentru ajutor. Dar odată sus pus, mai trebuie doar să strângi niște șuruburi pentru a-l fixa.

În modul pliat Thule Tepui Explorer 3 are dimensiunile de 122 x 143 x 31 cm, cam cât o cutie portbagaj mai mică. În modul deschis, cortul are 244 x 143 x 132 cm. Este chiar mare. Un adult poate sta lejer turcește, chiar și în genunchi, la mijloc cortul având înălțimea de 143 cm. Lungimea de 2,44 m este arhisuficientă pentru orice adult.

Când este transportat, cortul este acoperit cu o husă extrem de groasă și robustă, din material sintetic. Însă este bine gândită pentru că nu se mulează perfect pe cort, este puțin mai mare. Asta înseamnă că atunci când strângi cortul, husa se pune ușor peste, nu trebuie să te chinui s-o tragi de toate colțurile. Când cortul este deschis, husa se rulează deștept, dedesubtul platformei pe care dormi, și nu se detașează complet. Practic nu ai nevoie de loc special pentru ea, pentru că rămâne pe mașină.

Scara pe care urci este și ea fixată de platforma cortului și are dublu rol. Nu o folosești doar pentru a urca în cort ci și pentru a deplia și plia cortul. O folosești ca pe o pârghie. Foarte smart. Când cortul este pliat, scara stă deasupra, iar husa acoperă totul, protejând totul de absolut orice intemperii sau „proiectile” care mai apar când conduci.

Când este întins, cortul are deschideri largi pe toate patru laturile și chiar pe tavan. Pe pereți ai intrarea, care se închide cu plasă, dar și cu fâșul caracteristic corturilor. La acest Exporer însă materialul este mult mai gros. Vorbim de 600 denier ripstop și 260 g poly-cotton, cum scrie pe site-ul Thule. Nu prea știu ce înseamnă, dar materialul din care este construit cortul este extrem, extrem de robust. La asta adaugi și cadrul cortului, construit din țevi foarte robuste din aluminiu cu diametrul de 16mm, plus platforma solidă din aluminiu și fibră de sticlă, plus salteaua groasă și da, ajungi la 60 kg. Însă totul este foarte, foarte robust, bine construit și rezistent. Nu degeaba Thule este Mercedesul echipamentului auto de outdoor.

Pe ceilalți pereți ai alte trei deschideri extrem de largi, protejate cu plasă anti-țânțari plus fâșul clasic. Totul este exagerat de bine impermeabilizat, rezistent la UV și tratat anti-mucegai. Și da, cortul e fabulos de impermeabil. De mai multe ori am fost nevoit să-l strâng ud, fie după ploaie, fie înainte să se usuce roua, iar când l-am deschis seara, la interior nu era nici un strop de apă.

Spre deosebire însă de corturile clasice, care au două straturi – cortul principal și supra-cortul, acesta are un singur strat. Din acest motiv este atât de bine impermeabilizat, pentru că trebuie să reziste direct intemperiilor. Doar tavanul este dublat de acoperiș, însă la interior ai aerisirile clasice poziționate sus, care elimina complet formarea condensului.

Cele patru deschideri laterale sunt toate protejate de streșini extrem de generoase. Cu alte cuvinte, indiferent cât de tare plouă, poți sta cu orice fereastră deschisă privind din confortul sacului cald de dormit, spectacolul naturii. Este o senzație superbă, pe care într-un cort „pe pământ” mai greu s-o obții, mai ales dacă se face noroi în jurul tău, sau te trezești cu un râu sau lac în jurul cortului.

Desigur că ziua nu stai în cort, mai ales dacă e vreme bună, însorită. Ești plecat în excursie. Dar dacă ai sta în cort, ai observa că nu se încinge la fel ca un cort clasic, mulțumită în primul rând celor patru mari deschideri de pe pereți. Este suficient să deschizi două, pe jumătate, iar curentul format te va mângâia mai plăcut decât soția sau prietena…

Cortul are o culoare închisă, iar pentru că tavanul este dublat de acoperiș, care e și mai închis la culoare, la interior se face destul de întuneric chiar și ziua. Asta îți permite să poți trage un pui de somn chiar și ziua în amiaza mare.

Spuneam mai sus că în afară de cele 4 ferestre de pe pereți, avem și două deschideri mari în tavan, și ele protejate cu plasă. Acestea sunt însă inutile. Sincer, am rămas puțin surprins, sau poate nu le-am înțeles. Ideea este că deschiderile sunt amplasate în tavanul cortului principal, dar acoperișul nu mai are deschideri. Distanța dintre cort și tavan este foarte mică, iar tavanul nu poate fi detașat de cort și cadrul metalic. Cu alte cuvinte, dacă deschizi „ferestrele” din tavan, dai imediat de acoperiș. Și cam asta e tot.

Spre deosebire de cortul normal, la care ai în general o „prispă”, unde pui rucsacurile sau poți face o supă la primus dacă afară plouă, la acest Tepui nu ai așa ceva. Totuși, poți face mâncare pe vreme rea în două moduri. Fie instalezi aragazul pe tavanul mașinii, având acces lateral pe una din ferestrele mari, protejat fiind de streașina mare, fie cobori totuși și-ți pui masa dedesubtul platformei care, așa cum spuneam mai sus, este destul de generoasă și oferă protecție. Dacă mașina este SUV, cortul este suficient de sus pentru nu fi nevoit să stai cocoșat sub platformă, decât puțin.

Când dormi, este sublim. Nu mi-aș fi închipuit că salteaua cu care vine cortul, este atât de plăcută. Adaugă la asta și suprafața mare la dispoziție (2,44 m pe 1,42 m), și vei avea cel mai plăcut somn experimentat într-un cort.

Desigur, este nevoie ca și mașina să fie orizontală, ca să dormi bine. Ai putea spune că aici ai cam aceeași problemă întâlnită la corturile normale, terenul pe care îl instalezi trebuie să fie plan. Am aflat însă, cu surprindere, că nu e deloc greu să găsești teren drept, ținând cont desigur, de faptul că acest cort nu ajunge pe creste unde chiar e greu să găsești loc drept.

Dacă terenul nu era perfect orizontal, de cele mai multe ori era suficient să urc cu două roți sau doar cu una, pe o piatră mai mare, iar mașina se orizontaliza. Desigur, poți avea mașină cu suspensii hidraulice și funcția specială de orizontalizare pentru camping… Sau poți cumpăra un set special de nivelatoare din plastic.

Beneficii principale

După ce l-am folosit aproape o lună, mi-am dat seama că avantajul cel mai mare pentru Thule Tepui Explorer 3 este instalarea extrem de ușoara. La 5 minute după ce ai parcat, oriunde, poți fi deja în pat. Un alt avantaj este ce spuneam adineaori, că-l poți folosi oriunde. La munte pe marginea forestierului, pe marginea lacului sau pe marginea pârâului, la mare pe plajă dacă e voie, în pădure, pe câmp, în fața blocului, în parcarea de pe autostrada. Singura limită este doar accesul auto, iar când mașina este 4×4, limita este și mai lejeră.

Dezinstalarea, plierea, este aproape la fel de ușoară. Durează puțin mai mult pentru că în momentul în care îl pliezi, ca pe un acordeon, pereții vor ieși în afară, și-ți va lua 3-5 minute în plus pentru a-i băga înapoi. Și tragerea husei peste cortul pliat durează ceva mai mult, dar asta ar fi chiar una din ultimele probleme. Odată husa trasă, cu ajutorul unui fermoar foarte mare și robust, închizi totul de jur împrejur și ești gata de drum.

Un beneficiu foarte mare este că nu prea contează terenul pe care urmează să stai. Dacă plouă nu are importanță dacă se formează în jurul tău un lac, pentru că stai la etaj. La fel, nu mai este nevoie să cauți teren curat sau să cureți de pietre terenul pe care vrei să pui cortul, și știm cât de “plăcută” poate fi acțiunea asta dacă trebuie s-o faci noaptea, la lumina frontalei.

Nu în cele din urmă, salteaua m-a vrăjit, și spațiul mare, mai mult decât suficient pentru trei adulți, în cazul nostru doi, și un copil. Mă gândeam că nu e nicio problemă să arunc în mașină 2-3 izoprene sau salteluțe gonflabile. Întotdeauna am dormit suficient de bine pe ele. Însă cu salteaua Thule chiar nu mai ai nevoie de nimic altceva. Unde mai pui că o cară mașina, nu trebuie să te chinui cu ea în rucsac.

Beneficii secundare

Beneficiul secundar, dar principal, este protecția pe care o primești în fața animalelor din zonă. Ok, poate că ursul știe să urce și pe scară la tine, dar câinii sau alte patrupede „normale”, cu siguranță nu vor ajunge la tine.

Într-una din nopțile când am dormit în Bucegi, în zona telecabinei Padina, în jurul nostru s-a dat o adevărată lupta pentru teritoriu între câinii localnici, foarte mulți la număr. Timp de vreo oră au lătrat și s-au sfâșiat de credeai că e sfârșitul lumii pentru ei. Noi eram însă în siguranță la etaj. Sincer, nu știu cum ne-am fi simțit dacă stăteam pe pământ, direct în linia focului pe câmpul de luptă.

Dezavantaje

Desigur, nu totul este doar lapte și miere. Cel mai mare dezavantaj trebuie să fie prețul. Acest Thule Tepui Explorer 3 costă 8.330 lei la importatorul KeroBike, care ni l-a oferit la test. Este un preț mare pentru majoritatea dintre noi. Dar când mă gândesc cât de bine este construit, câte avantaje oferă și mai ales cât de confortabil este, îmi dau seama că merită fiecare bănuț. Pe de altă parte știm cu toții că Thule nu este un brand chiar ieftin. Avantajul este însă că dacă cumperi Thule, chiar cumperi calitate.

Un alt dezavantaj este greutatea mare a cortului în sine. Cele 60 de kilograme te obligă să chemi un prieten pentru a-l pune pe mașina sau da jos. Asta înseamnă și că nu-l vei putea instala chiar oricând vrei, în fiecare weekend. Practic îl pui și-l lași pe mașină, și îl dai jos doar după ce termini concediul, sau la final de vară.

Nu-l poți folosi chiar oriunde. Deși mai sus am spus că îl poți folosi oriunde, este vorba de fapt de oriunde poate ajunge mașina. Dacă vrei să dormi pe creasta Făgărașului, sigur nu-l poți pune acolo. Sau chiar dacă vrei să dormi pe marginea lacului Bâlea, tot imposibil e, pentru că fix lângă lac nu pot ajunge, în timp ce cu un cort normal poți.

Așadar ești totuși limitat de cât de accesibil este terenul. Totuși, dacă mașina este măcar SUV de oraș, sau orice altceva dar 4×4, deja accesul este mai bun. Spre exemplu am văzut un astfel de cort în Ciucaș, instalat pe o mașină care a urcat mult deasupra cabanei Vârful Ciucaș. Desigur, complet ilegal.

Un alt dezavantaj surprinzător, este că nu ai unde să-ți pui bocancii când vrei să mergi la culcare. Desigur, îi poți pune la interior cu atenție să nu murdărești, sau să-i pui pe tavanul mașinii, deschizând una din ferestrele laterale, dar este mult mai greu decât la un cort pe pământ, unde lași toate încălțările pe prispă.

Și mai greu am descoperit că este cu „nevoile” noaptea. Încearcă să faci „treaba mică” de pe scară, și vei observa că nu e o idee bună. Așadar, pentru chemarea naturii, trebuie un efort special. În toiul nopții trebuie să te încalți – și mai greu dacă pantofii sunt afară, pe tavan, apoi să escaladezi somnoros scara.

Un dezavantaj este desigur și faptul că atunci când te deplasezi cu mașina de colo-colo, va crește consumul. Până la urmă ai pe tavan o cărămidă imensă care nu are nimic în comun cu aerodinamica. Cu toate astea, am fost extrem de surprins să observ că pe un drum lung București – Reșița, și la dus și la întors, consumul a fost mai mare doar cu 1%. Nu am nicio explicație în afară de faptul că viteza a fost tot timpul cea corectă și legală. Așadar fără sprinturi și depășiri ca la concurs. Pe de altă parte este posibil ca o mașină cu motor mai mic, să consume mai mult.

Și da, nu mai poți transporta bicicletele pe plafonul mașinii dacă ai acest cort sus. Dar pentru problema asta există trei alternative. Poți transporta bicicletele în mașină, dacă au loc desigur, așa cum fac și eu, le poți pune pe hayonul mașinii cu un suport special sau pe cârligul mașinii, dacă ai.

Cui se adresează?

S-o spunem p-aia dreaptă și să recunoaștem că se adresează oamenilor cu bani. La peste 8000 de lei, Thule Tepui Explorer 3 nu este chiar pentru orice buget. Varianta Explorer 2, pentru 2 persoane, are prețul de 6.860 lei. Consider că se adresează celor cărora le place outdoor-ul, dar le place și confortul. Vor să fie aproape de natură, dar nu vor să se confrunte cu neajunsurile statului la cort, cum ar fi noroiul dacă plouă, bagajele mari, sacii groși de dormit, saltele subțiri sau complicațiile pe care le implică instalare și demontarea unui cort normal, pe pământ. Vor ca din una, maxim două mișcări, să aibă „căsuța” instalata, iar Tepui Explorer 3 livrează tot, fără probleme.

De asemenea se adresează celor care nu sunt pasionați în mod deosebit de locuri izolate, amplasate la altitudini „epice”, unde doar capra neagră și acvila mai ajung. Se mulțumesc fără probleme și dacă pot parca pe marginea unui forestier, lângă pârâu, unde pot petrece 1-2 nopți fix în mijlocul naturii, la un foc de tabără. Sau la pescuit pe marginea unui lac, unde ajunge și drumul forestier. Și sunt astfel de locuri, pitorești și frumoase, dar și accesibile, berechet în România și Europa.

Dacă ai bugetul necesar și ești pasionat de natură, dar nu vrei să te complici cu detaliile campatului în sălbăticie, atunci Thule Tepui Explorer 3 sau 2, este cu siguranță o achiziție și o investiție de care te vei bucura la maxim cu ocazia fiecărui concediu, fie vară, fie iarnă.

Specificații:

  • Capacitate: 3 adulți
  • Dimensiuni (deschis): 244 x 143 x 132 cm
  • Dimensiuni (închis): 122 x 143 x 31 cm
  • Suprafață de dormit: 244 x 142 cm
  • Înălțimea maximă: 132 cm
  • Greutate: 60 kg
  • Capacitate: 272 kg
  • Distanța minimă între bare transversale: 85 cm
  • Baza (platforma): aluminiu izolată cu fibră de sticlă
  • Materiale: 260g bumbac polyester; 600D ripstop
  • Protecții: impermeabilizat, rezistent UV, anti-mucegai
  • Cadru intern: țevi aluminiu, diametru 16 mm
  • Plase anti-țânțari: la toate ferestrele și ușă
  • Utilizare: potrivit pentru orice sezon

Preț la data publicării recenziei: 8.330 Lei
Importator: KeroBike

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma