În funcţie de particularităţile terenului pe care te afli la munte, vei gasi marcajele de mai sus pe : copaci, pietre, stâlpi ce îţi indică direcţia traseului sau plăcuţe metalice.
Semnificaţia acestora este una simplă, logică şi foarte folositoare dacă vreodată drumul tău, se va intersecta cu vreun traseu montan.
Semnificaţie din punct de vedere al formei:
Dunga- marchează traseul principal, de regula sunt trasee de creastă.
Cruce-marchează un traseu ce face legatura cu alt traseu.
Punct cu cercuri duble- traseu ce merge în cerc şi care te va scoate înapoi în punctul de unde ai plecat.
Triunghi sau punct într-un cerc alb- traseu secundar.
Culorile marchează importanţa lor şi fiecare dintre forme poate avea orice culoare.
De asemenea pentru aţi face o idee cum sunt calculaţi timpii de parcurgere a traseelor, care uneori sunt afişati pe stâlpii de marcaj, iată ce trebuie să ştii:
Teren plat sau coborâri uşoare este calculat la 4km/h.
Urcare pe traseu amenajat este calculat la 350m diferenţă de nivel/h.
Urcare pe traseu neamenajat este calculat la 250m diferenţă de nivel/h.
Coborâre pe traseu amenajat este calculat la 450m diferenţă de nivel/h.
Coborâre pe traseu neamenajat este calculat la 400m diferenţă de nivel/h.
Gradul de dificultate al traseelor este calculat în felul urmator:
Grad mic de dificultate-durata traseului de la 3 la 6 ore, diferenţă de nivel de la 300 la 700 m, efort fizic moderat, nu necesita pregătire fizică specială.
Grad mediu de dificultate-durata traseului 4-8 ore, diferenţă de nivel de la 500 la 1000 m, efort fizic susţinut pe anumite porţiuni, necesită condiţie fizică bună.
Grad mare de dificultate– durata traseului 5-9 ore, diferenţă de nivel de la 800 la 1500 m, efort fizic continuu, necesită pregătire specială şi condiţie fizică foarte bună.
Având aceste cunoştinţe şi noţiuni poţi aborda şi calcula mai bine traseele tale pe munte, astfel încât, să reduci riscurile la minim. Drum bun!
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Va recomand un articol mai amplu pentru care s-a facut cercetare pe teren ani buni de zile si ce contine si o recomandare: https://anghelmarian.wordpress.com/2015/09/10/clasificarea-potecilor-de-munte-din-carpati/
Zi faina!
Termenul corect pentru "dunga"este "banda". Punctul normal nu e cu cercuri duble - acela e un marcaj special pentru derivatii de tip dus-intors si nu este figurat in graficul afisat. Banda este de regula pentru trasee principale / "de creasta", cea rosie ar trebui sa fie dedicata crestelor principale. Crucea intr-adevar e pentru trasee de legatura, punctul pentru circuite si triunghiul pentru trasee de legatura. Sunt insa intr-adevar multe nerespectari. Triunghiul sau punctul nu sunt "trasee secundare" ! Si nu doar ele sunt pe fond alb, ci toate cele patru semne se fac rosu, galben sau albastru pe fond alb. Numai la banda, culoarea are relevanta dpdv al importantei. La celelalte nu are nicio relevanta, sunt culori diferite doar pentru a fi un spectru mai larg, ca sa nu iasa confuzii. Autorul articolului putea citi mai atent HG 77 / 2003 care reglementeaza aceste lucruri, sa le inteleaga macar teoretic, ca experienta practica nu prea pare sa aiba prea multa dupa cum e scris articolul. Radu Mititean - director executiv CCN si fost sef de echipa Salvamont, cu vreo trei decenii de experienta in materie de planificare, realizare si intretinere marcaje de turism pedestru montan
Piatra Craiului este singurul care face o expectie si asta pentru ca este orientat diferit fata de ceilalti munti si atunci banda galbena il traverseaza pe la jumatate si tot traseul de creasta este pe punct.
Semnificatiile culorilor nu le stiti?
Foarte util!!
In Romania marcajele respecta foarte putin cele scrise mai sus! De exemplu suntem tentati sa credem ca banda (dunga) este pt pt trasee magistrala, de creasta dar nu este asa mereu! Exemplu Piatra Craiului! Foarte multe trasee sunt marcate de mult timp cand nu se tinea seama reaceste reguli!
Corect.Acelasi lucru se regaseste si in Sureanu