Categorii: Trasee bicicleta

Traseu la minele din Banat

Zonele miniere din tara noastra ascund minunatii naturale, iar mineritul este o traditie a oamenilor muntelui care intra incet, dar sigur in istorie. Asociatia Bike Attack Resita initeaza o actiune care sa puna in valoare aceasta activitate industriala, care a scris destinele oamenilor, a adus bucuri dar si multe tragedii. Rand pe rand, in Caras-Severin au fost inchise minele de fier de la Ruschita, cele de uraniu de la Lisava si Ciudanovita, de carbune de la Lupac, Anina si Baia Noua ori cariera de la Doman, lasand in urma “cicatrici” greu de inchis, intrebari, debusolare, saracie si povesti minunate cu oameni bravi.


Proiectul consta in organizarea unor ture/exepeditii : 98% descoperi muntii Banatului, sub care se afla kilometri de galerii miniere si galerii de pesteri pentru a promova aceasta traditie a locului, pentru o face atractiva turistului ce ajunge in Banat pe doua roti. Astfel vor fi legate prin trasee de ciclism montan toate localitatile in care mineritul a fost principala indeletnicire.


Descrierea ce urmeaza este o tura placuta prin locuri care ar putea sa te sperie daca le judeci pripit, dar de fapt sunt zone minunate, cu oameni faini si hotarati, locuri in care mineritul a fost o oportunitate, dar acum ranile lasate sunt inca deschise, iar noi putem sa le inchidem punand aceste localitati pe hartile turistice pentru vizitare. Turismul este salvarea pentru ele.


Prima etapa:


Ziua 1 : Resita – Lupac- Ocna de Fier – Calina – Secaseni


Plecam din Resita si prima localitate miniera va fi Lupac, asa ca ne indreptam catre Lupac dar desigur pe o ruta offroad peste dealul Ciorii si de acolo prin poieni cu coborari rapide peste dealuri golase incalzite de soare. Ruta aleasa ne scoate direct la prima mina din traseul nostru, mina Lupac si acolo avem parte de o poteca delicioasa. Iesim in sat apucam un drum care sa ne scoata pe drumul de Dognecea. Urcare..aspra. Dupa ce ajungem in drumul de Dognecea intram in padure si parasim drumul principal unde urmeaza o parte frumoasa prin padure : coboram rapid in valea paraului Ferendia de unde pornim catre micul lac pe acest parau.


De acolo iesim in Drumul Judetean ce duce la Ocna de Fier, localitate cu traditie in minerit. De aici pornim in urcare catre coama muntilor Dognecei. Dupa o ora  suntem sus si de aici urmam cumpana apelor in ideea ca in partea stangam avem valea Dognecei iar in dreapta campiile de vest si cumva satul Doclin. Suntem sus pe coama si dam pedale, ne uitam in GPS-ul care mai mult fara semnal ne indica cat de cat pozitia. Drumul este fain dar destul de circulat. Din cand in cand padurea taiata ne deschide frumoase peisaje catre zona de campie. La un moment dat  luam primul drum care coboara spre stanga ca sa coboram la Dognecea, unul de TAF, o coborare „in gura” cum zicem noi, care ne duce intr-o albie de parau destul de tehnica dar apoi suntem imediat intr-un drum forestier ultra modern, asa ca la vale full speed si in 15 minute suntem in Calina. De aici se  continuam catre Secaseni. Mai exista o coborare catre Dognecea o alta localitate miniera deosiebit de pitoreasca care are si 2 lacuri de acumulare, unul renumit pentru rezervatia de flor de nuferii.


Ziua 2 : Secaseni – Garliste – Ciudanovita – Bradet – Staierdorf


De la Secaseni, pe asfalt, plecam la Garliste, zona miniera in care a fost exploatat uraniu. Incepem urcarea catre Ciudanovita. Urcam greu dar suntem intr-un final sus unde intalnim un oier care ne da cateva indicatii cum sa coboram in Ciudanovita. Gasim o poteca si coboram violent pe ea la Ciudanovita. Zona superba, dar locul blestemat din cauza bogatului zacamant de uraniu a ajuns „sperietaoarea Banatului” cu mineritul de la Ciudanovita. De fapt la Ciudanovita este intr-o vale foarte frumoasa a raului Jitin ,o localitate ce este lasata in tacere sa moara, fara urma de activitate. Se zvoneste ca autoritatile ar face ceva pentru conservare si resuscitarea vietii cotidiene….foarte trist.


Pornim in sus pe Jitin si pe drumul forestier pe langa apa ajugem sub un pod inalt de vreo 30m pe care trece vestita cale ferata Oravita-Anina. Urcam pe rau o vreme, cand prin apa cand noroi dar la un moment dat parasim valea si incepe o urcarea grea catre Bradet. La inceput pe drum forestier dar mai apoi pe poteca push bike. Dupa ce panta se mai domoleste imediat iesim in Bradet cartier/colonie de mineri, (vezi tura Anina – Garliste) si de aici pedalam catre Anina – Staier . Activitatea miniera intensa de la Anina a afectat reteaua hidorgrafica, apele scurgandu-se in puturi de mina disparand de la suprafata iar reteaua de apa este facuta praf. Asa ca oamenii folosesc vagoneti de mina pt a aduna apa de ploaie pentru spalat si apa in gospodarie. Zona Anina – Staier este o zona uimitor de frumoasa care are o istorie tragica, 100% legata de minerit.


Ziua 3 : Staier – Buhui – Crivaia – Certej – Cuptoare – Resita


Din Staier pornim catre lacul Buhui si de aici coboram la Jervani unde facem o pauza ca sa atacam Raspitelul, o urcare deja clasica pt cei care fac MTB in Banat. Dupa 30 de minute de forjat la pedale suntem sus si mergem pe coama dealului catre Poiana Betii si catre Certej, desi exsita si varianta de drum pe valea Barzavei.Dupa drumul destul de inchis iesim in Poiana Betii de unde coboram la Crivaia pe o poteca delicoasa ce ne scoate in valea Barzavei. La crivaia merita o pauza de baie si relaxare pe malul lacului Valiug. De aici mai avem inca o urcare aspra si urcam Certejul pentru ca mai apoi sa avem parte de o coborare adevarata pe poteca pana la Cuptoare si Secu doua localitati care au aparut datorita activitati de minerit. De la Secu coboram la lacul Secu si de aici pe asfalt catre Resita, punctul de nostru de plecare.



Harta traseului : vezi aici.


Descarca harta traseului pentru GPS : click aici.


Multumiri Catalin Gavrila, Bikeattack Resita.


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salutare! Traseul este destul de lung, si cel mai probabil obositor pentru incepatori. Peste noapte dormim in sate, sau luam corturi? Si...bicicleta...trebuie sa avem ceva special la ea, sau e ok si ceva mai ieftin?

  • Salut! Nu ati zis nimic de tunelul cu apa! Este oblogatoriu sa treci prin el ? Unde anume este pe traseu ?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma